Wakacyjny przegląd prasy

 

Najpiękniejsze miejsce na świecie : scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klasy II i III / Małgorzata Sasin // Wychowawca. - 2019, nr 7/8, s. 50-51

Wakacje to czas, kiedy chcemy „zapomnieć” o szkole, a nasze myśli i pragnienia koncentrują się wokół miejsc, które chcielibyśmy poznać, ponieważ są piękne i intrygujące.
Skąd więc zamysł, aby rekomendować scenariusz zajęć?
Otóż – jest to scenariusz w sam raz na lato! Na dodatek do wykorzystania dla wszystkich, którzy spędzają czas wolny od nauki i pracy w... swoim miejscu zamieszkania - organizatorów różnych form letniego wypoczynku, rodziców, czy nawet trochę starszych uczniów. Ma krótką, zwięzłą i przejrzystą formę, a oparty jest na ciekawym pomyśle, a właściwie zadaniu do wykonania – ktoś odwiedza miejscowość w której mieszkamy, a my mamy mu zaplanować tygodniowy pobyt. Nie ma znaczenia, czy jest to duża aglomeracja, czy niewielka miejscowość.

Ważne jest, aby odkryć w niej to, co czyni ją najpiękniejszym miejscem na świecie.

Przewodnicy – do dzieła! Dostrzeżcie wyjątkowość miejsca, w którym mieszkacie!
Carpe diem!

MG

 

Nauczyciel przedszkola kontra ORM, czyli opóźniony rozwój mowy / Joanna Czapla // Wychowanie w Przedszkolu. - 2019, nr 6, s. 4-8

Wakacje to czas tematów „lekkich”, lecz są sprawy, których odpuścić nie wolno ze względu na prawidłowy rozwój i dobro dziecka, ani nauczycielom, ani rodzicom. Czy to w domu, czy w przedszkolu lub szkole, czy też w czas letniego wypoczynku. Jedną z takich spraw jest diagnoza i wsparcie dziecka z ORM czyli opóźnionym rozwojem mowy.
Autorka analizując przyczyny tego zjawiska, rozróżnia dwa typy:

  • NORM – czyli niesamoistne opóźnienie rozwoju mowy – gdy współistnieją z nim inne zaburzenia rozwoju (wzroku, słuchu, zaburzenia psychiczne i inne).
  • SORM – samoistne opóźnienie rozwoju mowy – gdy brak zaburzeń współwystępujących.

Wskazuje symptomy, umożliwiające rozpoznanie zaburzenia na każdym etapie rozwoju, od dziecka 2-3-miesięcznego do kilkulatka. Po zaobserwowaniu takich objawów, konieczną jest diagnoza i terapia logopedy lub neurologopedy. Następnym etapem winna być intensywna praca nauczycieli i rodziców, kształtowana wedle zaleceń terapeuty, zmierzająca do stymulowania rozwoju psychofizycznego dziecka, skutkującego także rozwojem mowy.
Artykuł wypełniają przykłady zalecanych działań i ćwiczeń, których stosowanie w codziennych sytuacjach dają dziecku możliwość osiągania znaczących postępów w terapii ORM. Wakacje, prócz podróży, rozrywek i wypoczynku, muszą być dla dzieci dotkniętych tą przypadłością czasem poświęconym działaniom terapeutycznym, co na szczęście da się osiągnąć pod postacią różnorodnych zabaw.
Rodzicom, nauczycielom i wychowawcom polecić warto, do przeczytania i przemyślenia, na czas roku szkolnego, ale też wakacji.

JA

 

Park Narodowy Bałkanów Środkowych / Piotr Siwek // Aura. - 2019, nr 7, s. 19-23

Mało kto wie, że Polacy mieli swój udział w utworzeniu w Bułgarii Parku Narodowego Bałkanów Środkowych. Zespół badawczy na którego czele stał nieżyjący już, uznany botanik, ekolog prof. Stefan Michalik, podjął badania zmierzające do opracowania kompleksowej monografii szaty roślinnej, zasad ochrony przyrody bułgarskich rezerwatów oraz projektu Parku Narodowego. Wieloletnia współpraca polsko-bułgarska zaowocowała utworzeniem w 1991 roku Parku Narodowego Bałkanów Środkowych, który to w 2011 roku, został wpisany na listę Światowego dziedzictwa UNESCO.
Powierzchnia Parku to ponad 71 tysięcy hektarów, obejmujących swym zasięgiem środkową i najwyższą część łańcucha górskiego tzw. Starej Płaniny, w samym centrum Bułgarii. Najwyższy szczyt to Botew (2376 m n.p.m.), któremu towarzyszy 20 dwutysięczników.
Obszar Parku to bogactwo flory i fauny. Występuje tu kilkaset gatunków roślin leczniczych, 200 gatunków mchów i porostów, a także prawnie chronione endemity. Tu zachowały się stare, pierwotne lasy bukowe, bory świerkowe, oraz niewielkie obszary subalpejskich zarośli. Teren Parku zamieszkują m.in. niedźwiedzie, wilki, kozice bałkańskie, jelenie. Tędy też wiedzie przepiękny odcinek europejskiego długodystansowego szlaku pieszego oznaczonego symbolem E3. Ta, licząca 7500 km długości, trasa łączy brzegi Atlantyku z Morzem Czarnym. Bułgarski odcinek europejskiego szlaku wędrówkowego, przebiegający grzbietami Starej Płaniny, to 550 km!

Dobrze przygotowani turyści przechodzą tę drogę w ciągu 20-21 dni. Można też podzielić szlak na kilka odcinków […], choć Bułgarzy uważają, że aby poczuć atmosferę Parku, trzeba tę wędrówkę odbyć naraz i w niewielkiej grupie.

Wakacje trwają! Może komuś uda się przyjść przynajmniej jakiś odcinek tej trasy...

BM

 

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
  Telefon: 12 421 10 98
  Fax: 12 421 10 98

2019 © PBW Kraków
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.
Dalsze informacje OK