Ikonki
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
KURSY ONLINE
KURSY ONLINE
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA

Deklaracja dostępności aplikacji

Wstęp Deklaracji

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej aplikacji mobilnej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Deklaracja dostępności dotyczy aplikacji mobilnej Od znaku do litery AR w wersji dla systemu Android.

Aplikacja opublikowana:

Ostatnia aktualizacja aplikacji:

Stan dostępności cyfrowej

Ta aplikacja mobilna jest niezgodna z załącznikiem do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności wymienionych poniżej.

Niedostępne treści

Niezgodność z załącznikiem

  • aplikacja ogranicza swój widok wyłącznie do orientacji pionowej,
  • aplikacja nie obsługuje klawiatur zewnętrznych,
  • aplikacja prezentuje modele 3D po najechaniu na kod QR zamieszczony w książce „Od znaku do litery, czyli krótka historia pisma”. Nie mają one alternatywy przekazującej ich pełną treść dla osób nieposługujących się wzrokiem,
  • nie wszystkie informacje są dostępne dla użytkowników korzystających z urządzeń asystujących (czytników ekranu).

Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja

  • Data sporządzenia deklaracji:
  • Data ostatniego przeglądu deklaracji:

Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).

Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje

Plany likwidacji błędów dostępności cyfrowej

W kolejnych aktualizacjach zamierzamy zlikwidować większość błędów dostępności cyfrowej, o których mowa powyżej.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej tej aplikacji mobilnej możesz zgłosić do Sekretariatu - mejlowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie 12 421 10 98.

Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej tej aplikacji mobilnej lub jej elementów.

Zgłaszając takie żądanie podaj:

  • swoje imię i nazwisko,
  • swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
  • numer wersji aplikacji mobilnej oraz informację, w którym dokładnie miejscu jest problem z dostępnością cyfrową,
  • opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.

Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.

Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.

Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej aplikacji mobilnej lub treści, z Twojego zgłoszenia, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.

Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.

Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do Sekretariatu PBW:

  • Sekretariat Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie,
  • Adres: al. F. Focha 39, 30-119 Kraków,
  • mejl: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Pozostałe informacje

Aplikacje mobilne

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie udostępnia następującą aplikację mobilną:

Dostępność architektoniczna

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, al. F. Focha 39, 30-119 Kraków

Przestrzenie komunikacyjne budynków są wolne od barier poziomych i pionowych (komunikacja pozioma - korytarze na jednym poziomie, komunikacja pionowa - schody).

Dostęp do budynku głównego umożliwia winda schodowa, a w budynku schodołaz.

Zapewniona jest informacja na temat rozkładu pomieszczeń w budynku poprzez tablicę informacyjną.

W odległości ok. 20 m od wejścia głównego znajduje się toaleta przystosowana dla osób z niepełnosprawnością ruchową, wyposażona w dodatkowe sprzęty ułatwiające wykonanie czynności higienicznych osobom poruszającym się na wózku.

Osobom ze szczególnymi potrzebami zapewniona jest możliwości ewakuacji lub ich uratowania poprzez oznaczenia dróg ewakuacyjnych, szkolenia i instrukcje dla osób funkcyjnych z zakresu ochrony przeciwpożarowej i zasad postępowania na wypadek ewakuacji.

Dostępnych jest 9 miejsc parkingowych, w tym jedno miejsce dla niepełnosprawnych. Możliwe jest zaparkowanie na chodniku przed budynkiem.

W odległości ok. 250 m od siedziby PBW znajduje się przystanek autobusowy.

Dostępność komunikacyjno-informacyjna

Na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami zapewniona jest komunikacja z PBW w formie określonej w tym wniosku - pracownik schodzi do czytelnika po zawiadomieniu przez osobę wnioskującą o konieczności obsługi czytelnika z niepełnosprawnością ruchową przy windzie schodowej znajdującej się przed wejściem do budynku.

Biblioteka nie posiada tłumacza języka migowego.

W budynku nie ma pętli indukcyjnych.

Procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa

i podejmowania działań następczych

w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej

im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

 

Rozdział 1
Przepisy ogólne, definicje

§ 1

Ustala się procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, umożliwiającą w sposób niezależny i zapewniający poufność zgłaszania nieprawidłowości w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie i podejmowania działań następczych redukujących to zjawisko. 

§ 2

 Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

  1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
  2. dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie;
  3. wicedyrektorze – należy przez to rozumieć wicedyrektora Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  4. bibliotece – należy przez to rozumieć Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką im. Hugona Kołłątaja w Krakowie;
  5. sygnaliście – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą;
  6. informacji o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w bibliotece, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracowała, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
  7. działaniu następczym – należy przez to rozumieć działanie podjęte przez bibliotekę w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych;
  8. informacji zwrotnej – należy przez to rozumieć przekazaną sygnaliście informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
  9. organie publicznym – należy przez to rozumieć naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych;
  10. osobie, której dotyczy zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
  11. kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w bibliotece lub na rzecz biblioteki, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.

 

Rozdział 2
Sposoby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę

§ 3

  1. Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonane ustnie, pisemnie, w tym w postaci elektronicznej.
  2. Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonane w następujący sposób:
    1. za pośrednictwem operatora pocztowego na adres biblioteki wskazany na stronie internetowej biblioteki;
    2. poprzez fizyczne, osobiste dostarczenie pisma do sekretariatu biblioteki;
    3. za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej na adres elektroniczny Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
    4. bezpośrednio w siedzibie biblioteki – gdy zgłaszający wystąpi z wnioskiem o zorganizowanie bezpośredniego spotkania, w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. W takim przypadku za zgodą sygnalisty zgłoszenie jest dokumentowane w formie:
      1. nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, i/lub
      2. protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg, przygotowanego przez bibliotekę.
  3. W przypadku przekazywania pisma w sposób o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lub 2, pismo należy przekazać w zaklejonej kopercie z klauzulą "poufne" i umieścić w kolejnej zaklejonej kopercie.
  4. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 powinno szczegółowo opisywać zdarzenie. W zgłoszeniu należy w szczególności:
    1. wskazać osobę, której dotyczy zgłoszenie;
    2. wskazać przedmiot naruszenia;
    3. przedstawić datę i miejsce jego wystąpienia lub czas trwania, z zastrzeżeniem ust. 7;
    4. ujawnić dowody potwierdzające przedstawione zgłoszenie (jeżeli sygnalista takimi dowodami dysponuje);
    5. przedstawić informację, czy sygnalista oczekuje zorganizowania bezpośredniego spotkania;
    6. podać dane sygnalisty, w tym status tej osoby oraz dane osobowe – z wyjątkiem, gdy zgłoszenie dokonywane jest anonimowo;
    7. podać dane osób, które pomagają w dokonaniu zgłoszenia oraz osób powiązanych ze zgłaszającym, jeżeli pozostają w stosunku pracy w bibliotece;
    8. wskazać adres na który należy przekazać potwierdzenie zgłoszenia.
  5. Wzór zgłoszenia naruszenia prawa określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
  6. Daty wystąpienia lub czasu trwania zdarzenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 nie wskazuje się w przypadku potencjalnego naruszania prawa, do którego prawdopodobnie dojdzie.
  7. Przyjęte w bibliotece środki komunikacji na potrzeby przyjmowania zgłoszeń są niezależne od sposobów komunikacji przyjętych w bibliotece w ramach bieżącej działalności biblioteki, a także zapewniają poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed odczytaniem przez osoby nieuprawnione.

§ 4

  1. Podmiotem upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń w bibliotece, dokonywania ich wstępnej weryfikacji, podejmowania działań następczych oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych, o którym mowa w art. 8 ustawy jest sekretarka, zwana danej: „przyjmującym zgłoszenie”.
  2. W przypadku, gdy zgłoszenie zostało przyjęte przez nieupoważnionego pracownika, pracownik ten jest obowiązany do:
    1. nieujawniania informacji mogących skutkować ustaleniem tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia lub osoby, której dotyczy zgłoszenie;
    2. niezwłocznego przekazania zgłoszenia upoważnionemu pracownikowi, bez wprowadzania zmian w tym zgłoszeniu.

§ 5

  1. Zgłoszenia wewnętrznego mogą dokonywać w szczególności:
    1. pracownicy biblioteki;
    2. byli pracownicy biblioteki;
    3. wolontariusze;
    4. stażyści;
    5. osoby świadczące pracę na rzecz pracodawcy na innej podstawie niż stosunek pracy;
  2. Zgłoszenie opatruje się numerem sprawy, zgodnie z przyjętą w bibliotece instrukcją kancelaryjną. Nadany numer ujmuje się w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

§ 6

Zgłoszenie wewnętrzne nie narusza postanowień rozdziału 3, z tym, że zachęca się osoby dokonujące zgłoszeń, aby stosowały w pierwszej kolejności procedurę przewidzianą w niniejszym rozdziale w przypadku takich naruszeń jak w szczególności dotyczące: zamówień publicznych, bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych, zdrowia uczniów, ochrony prywatności i danych osobowych.

§ 7

  1. Zgłoszenie podlega wpisowi do rejestru zgłoszeń wewnętrznych, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.
  2. W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy działań wicedyrektora albo sekretarki, muszą oni wyłączyć się z wykonywania czynności i zgłosić do Dyrektora, w celu wyznaczenia osób, które będą wykonywać zadania przewidziane procedurą.

 

Rozdział 3
Działania następcze

§ 8

  1. Przyjmujący zgłoszenie informuje sygnalistę o przyjęciu zgłoszenia niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. Potwierdzenie przekazywane jest na adres podany w zgłoszeniu, chyba, że sygnalista nie podał adresu, na który należy przekazać potwierdzenie przyjęcia.
  2. Wzór potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia naruszenia prawa stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
  3. Przyjmujący zgłoszenie niezwłocznie dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia w zakresie oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, zwłaszcza gdy z uwagi na przedmiot zgłoszenia, naruszenie prawa mogłoby poważnie zakłócić funkcjonowanie biblioteki lub narazić uczestników procesu edukacyjnego na zagrożenie życia lub zdrowia. Przyjmujący zgłoszenie w szczególności ustala, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz ustala, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania biblioteki, a jeżeli nie należy – ustala organ publiczny właściwy do podjęcia działań następczych.
  4. Czynności, o których mowa w ust. 3 przyjmujący zgłoszenie wykonuje z należytą starannością.
  5. Osobą upoważnioną do podejmowania działań następczych jest wicedyrektor biblioteki.

§ 9

  1. W celu ustalenia prawdziwości zarzutów, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 2, przyjmujący zgłoszenie może zwrócić się do sygnalisty o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje w zakresie przekazanego zgłoszenia naruszenia prawa. W tym celu, przyjmujący zgłoszenie wykorzystuje dane kontaktowe wskazane przez sygnalistę.
  2. Odmowa przekazania wyjaśnień lub dodatkowych informacji, o których mowa w ust. 1 nie wstrzymuje biegu dalszego postępowania, w tym dochodzenia wewnętrznego i postępowania wyjaśniającego.

§ 10

  1. Przyjmujący zgłoszenie podejmuje decyzję w sprawie przeprowadzenia:
    1. dochodzenia wewnętrznego, w celu ustalenia istnienia nieprawidłowości;
    2. postępowania wyjaśniającego, w tym ustalenia dowodów (z dokumentacji, ze świadków), na których sygnalista opiera swoje zgłoszenie, bądź
    3. odstępuje od przeprowadzenia czynności, o których mowa w pkt 1 i 2 w przypadku, gdy wystąpi co najmniej jedna z okoliczności o której mowa w ust. 3.

Czynności, o których mowa w pkt 1–3 nie powinny trwać dłużej niż 2 miesiące od zgłoszenia naruszenia prawa.

  1. O odstąpieniu od przeprowadzenie działań następczych, przyjmujący zgłoszenie zawiadamia wicedyrektora, sygnalistę, chyba, że sygnalista nie podał swojego adresu, a biblioteka nie posiada danych umożliwiających jego ustalenie lub gdy zgłoszenie jest anonimowe oraz pracownika, którego zgłoszenie dotyczy w terminie odpowiednio 21 dni od dnia dokonania zgłoszenia, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia
  2. Przyjmujący zgłoszenie odstępuje od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego jeżeli:
    1. zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa;
    2. sprawa była już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia, a w zgłoszeniu nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem wewnętrznym;
    3. zgłoszenie jest w oczywisty sposób niewiarygodne.
  1. W przypadkach, o których mowa w ust. 3, przyjmujący zgłoszenie odnotowuje ten fakt wraz z uzasadnieniem w rejestrze, o którym mowa w § 7.
  2. Odstępując od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, przyjmujący zgłoszenie może poinformować sygnalistę, że informacja objęta zgłoszeniem podlega rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych, w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona właściwym organom do rozpatrzenia w innym trybie.

§ 11

  1. Przyjmujący zgłoszenie może zwrócić się do wicedyrektora o umożliwienie udziału w dochodzeniu wewnętrznym lub postępowaniu wyjaśniającym innych pracowników biblioteki, których udział, z uwagi na posiadaną wiedzę, doświadczenie lub posiadane informacje w zakresie objętym zgłoszeniem, może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, objętej przedmiotem zgłoszenia. Osoby te mogą uczestniczyć w postępowaniu na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez wicedyrektora.
  2. W przypadku, gdy okoliczności sprawy za tym przemawiają, przyjmujący zgłoszenie może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, w tym dokonać przesłuchania pracowników mających lub mogących mieć związek z przedmiotem postępowania oraz dokonać analizy dokumentacji wewnętrznej w celu skonfrontowania z przedstawionym zgłoszeniem wewnętrznym. Z przesłuchania pracowników sporządza się protokół, który włącza do akt sprawy.
  3. W przypadku, gdy okoliczności sprawy za tym przemawiają, przyjmujący zgłoszenie może – za uprzednią zgodą wicedyrektora – zasięgać opinii wymagającej wiedzy specjalistycznej, w tym biegłego, radcy prawnego, specjalisty z danego zakresu.

§ 12

  1. Po przeprowadzeniu czynności, o których mowa w § 10–11, przyjmujący zgłoszenie dokonuje oceny zebranego materiału dowodowego.
  2. Przyjmujący, uwzględniając materiał dowodowy, o którym mowa w ust. 1, sporządza raport z przeprowadzonego postępowania, który przedstawia wicedyrektorowi w terminie nie dłuższym niż 2,5 miesiąca od dnia przyjęcia zgłoszenia.
  3. W raporcie, o którym mowa w ust. 2 należy wskazać w szczególności:
    1. opis przedmiotu zgłoszenia;
    2. osobę, której dotyczy zgłoszenie;
    3. czynności podjęte w dochodzeniu wewnętrznym i postępowaniu wyjaśniającym;
    4. ustalenie stanu faktycznego;
    5. rekomendowane działania naprawcze.

§ 13

Po zapoznaniu się z raportem, o którym mowa w § 12 ust. 2, wicedyrektor podejmuje odpowiednie środki, adekwatne do rodzaju naruszenia prawa, w tym dyscyplinujące pracowników odpowiedzialnych za naruszenia prawa oraz działania zapobiegające powstawaniu naruszeń prawa w przyszłości.

§ 14

  1. Wicedyrektor przekazuje sygnaliście informację zwrotną, w której stwierdza wystąpienie lub stwierdza brak wystąpienia naruszenia prawa oraz informuje o środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa. W informacji wskazuje się przyczyny podjęcia danego działania.
  2. Informacja zwrotna, o której mowa w ust. 1 jest przekazywana osobie zgłaszającej naruszenie w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia zgłaszającemu, w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba, że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przesłać informację zwrotną.

§ 15

  1. Kanały komunikacji przyjęte w niniejszej procedurze są niezależne od kanałów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności biblioteki.
  2. Kanały komunikacji, o których mowa w ust. 1 zapewniają kompletność, poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed dostępem osób nieupoważnionych, a także pozwalają na przechowywanie informacji w sposób trwały w celu umożliwienia prowadzenia dalszego postępowania wyjaśniającego.

 

Rozdział 4
Zgłoszenia zewnętrzne

§ 16

  1. Tryb dokonywania zgłoszeń zewnętrznych określają przepisy rozdziału 4 ustawy.
  2. Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
  3. Zgłoszenie zewnętrzne polega na przekazaniu informacji o naruszeniu prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu.

 

Rozdział 5
Postanowienia końcowe

§ 17

W sprawach nieuregulowanych zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy ustawy oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

§ 18

Pracownicy zatrudnieni w bibliotece zapoznają się z regulaminem, a fakt ten potwierdzają własnoręcznym podpisem pod oświadczeniem, które włącza się do akt osobowych, druk oświadczenia stanowi załącznik nr 4. W przypadku pracowników przyjmowanych do pracy, dyrektor zapoznaje pracownika z regulaminem przed dopuszczeniem do pracy.

§ 19

Procedura wchodzi w życie 25 września 2024 roku.

 

 

Lista załączników:

Załącznik nr 1 – Procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

Załącznik nr 2 – Zgłoszenie naruszenia prawa w trybie ustawy o ochronie sygnalistów

Załącznik nr 3 – Potwierdzenie sygnaliście przyjęcia zgłoszenia naruszenia prawa

Załącznik nr 4 – Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z przepisami Procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

Zarządzenie Nr 14/24 Dyrektora Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie z dnia 18 września 2024 r.

 

 

 

Standardy ochrony małoletnich
w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej
im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U.2023.2809).

  2. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz.U.2024.424).

  3. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U.2024.560).

  4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U.2024.986).

 

Wprowadzenie

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Biblioteki Pedagogicznej jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik Biblioteki Pedagogicznej traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik Biblioteki Pedagogicznej, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Biblioteki Pedagogicznej oraz swoich kompetencji.

§ 1.
Podstawowe terminy

  1. Biblioteka – Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja (PBW) w Krakowie wraz z filiami.

  2. Dziecko/małoletni – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

  3. Pracownik – każda osoba pracująca w PBW bez względu na formę zatrudnienia.

  4. Osoby dopuszczone do działalności edukacyjnej/partnerzy – osoby, które mają kontakt z dziećmi poprzez np. zlecone zajęcia, wykłady czy wydarzenia promujące edukację czytelniczą.

  5. Inni użytkownicy biblioteki – osoby przebywające na terenie biblioteki np. czytelnicy, uczestnicy szkoleń.

  6. Opiekun – rodzic lub opiekun prawny, a także osoba oddelegowana przez dyrektora szkoły sprawująca z jego ramienia nadzór nad małoletnimi.

  7. Dane osobowe małoletniego – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego czytelnika.

  8. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich – wyznaczony przez dyrektora pracownik sprawujący nadzór na realizacją niniejszych standardów.

  9. Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika biblioteki, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.

Krzywdzeniem jest:

  1. przemoc fizyczna – to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,

  2. przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych,

  3. przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm) manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,

  4. przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,

  5. zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.

§ 2.
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
oraz dopuszczenia osób do działalności edukacyjnej

  1. Zatrudnienie pracowników:

  1. przed nawiązaniem stosunku pracy z osobą na stanowisku nauczyciela na pracodawcy ciąży obowiązek sprawdzenia kandydata wybranego do zatrudnienia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.

  2. przed nawiązaniem stosunku pracy z osobą na stanowisku nauczyciela, kandydat wybrany do zatrudnienia przedkłada informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności zawierającą informację określone w art. 10 ust. 5 pkt 4 i 8a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela oraz art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

  1. Dopuszczenie osób do działalności edukacyjnej innej niż stosunek pracy:

  1. biblioteka jest organizatorem działalności edukacyjnej dla małoletnich (spotkania autorskie, prelekcje, wykłady),

  2. osoba dopuszczona do wykonywania działalności edukacyjnej innej niż stosunek pracy w ramach prowadzonej przez bibliotekę działalności podlega obowiązkowi sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze oraz przedkłada informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie określonym w art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie,

  3. osoba dopuszczona do wykonywania działalności edukacyjnej innej niż stosunek pracy zobowiązana jest przed przystąpieniem do wykonywania zadań do złożenia oświadczenia według wzoru określonego w załączniku nr 1,

  4. osoby posiadające obywatelstwo innego państwa dopuszczone do wykonywania działalności edukacyjnej innej niż stosunek pracy muszą spełnić wymagania określone w art. 21 ust. 4-8 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

§ 3.
Zasady bezpiecznych relacji pracownik/osoba dopuszczona do działalności edukacyjnej/partner – małoletni

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracownika/osobę dopuszczoną do działalności związanej z edukacją/partnera jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik/osoba dopuszczona do działalności edukacyjnej/partner jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania. W związku z powyższym pracownik/osoba dopuszczona do działalności edukacyjnej/partner:

  1. zachowuje cierpliwość i szacunek,

  2. docenia i szanuje wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuje i traktuje równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd,

  3. szanuje prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnia mu to,

  4. nie może zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie może krzyczeć, bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka,

  5. nie może ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci,

  6. nie może utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych,

  7. nigdy nie dotyka dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,

  8. zawsze jest przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.

§ 4.
Interwencja w przypadku podejrzenia krzywdzenia
lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. Pracownicy biblioteki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci:

  1. dziecko jest często brudne, nieprzyjemnie pachnie,

  2. dziecko jest głodne,

  3. dziecko nie ma odzieży i butów dostosowanych do warunków atmosferycznych,

  4. dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić,

  5. podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne np. dziecko często je zmienia,

  6. dziecko boi się rodzica, opiekuna:

  • rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie,

  • rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji,

  • rodzic (opiekun) wypowiada się niespójnie.

  1. Interwencja prowadzona jest przez dyrektora biblioteki, który może wyznaczyć do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości pracowników.

  2. W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek przekazania takiej informacji dyrektorowi lub osobie przez niego wyznaczonej.  

  3. W przypadku podejrzenia, że wobec dziecka popełniono przestępstwo polegające na przemocy seksualnej lub przemocy fizycznej powodującej lub mogącej spowodować utratę zdrowia bądź też zagrozić życiu, należy:

  1. zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej o krzywdzenie,

  2. niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja nr 997, pogotowie ratunkowe nr 998) lub dzwoniąc pod nr 112. Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu,

  3. przekazać informację dyrektorowi lub osobie przez niego wyznaczonej.

  1. Podejrzenie krzywdzenia dziecka może zgłosić każdy członek personelu, niezależnie od miejsca w strukturze organizacyjnej biblioteki i typu umowy łączącej go z biblioteką.

  2. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 2. Kartę interwencji przechowuje się zgodnie z zasadami przyjętymi w placówce.

  3. Wszyscy pracownicy organizacji i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

§ 5.
Krzywdzenie ze strony pracownika, osoby dopuszczonej do działalności edukacyjnej/partnera lub innego użytkownika biblioteki

  1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez pracownika lub innego użytkownika biblioteki osoba ta zostaje natychmiast odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.

  2. Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona ustala przebieg zdarzenia. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

  3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo, dyrektor lub inny świadek zdarzenia powiadamia odpowiednie służby. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji uprawnionych instytucji.

  4. W przypadku, gdy pracownik lub inny użytkownik biblioteki dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, dyrektor podejmuje dalsze działania zgodnie z obowiązującymi w bibliotece przepisami prawa.

§ 6.
Krzywdzenie ze strony opiekuna

  1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez opiekuna, dyrektor biblioteki lub osoba przez niego wyznaczona ustala przebieg zdarzenia. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 2.

  2. W przypadku gdy opiekunem jest osoba oddelegowana przez dyrektora szkoły sprawująca z jego ramienia nadzór nad małoletnimi dyrektor biblioteki lub osoba przez niego wyznaczona zawiadamia o zaistniałej sytuacji dyrektora szkoły.

  3. W przypadku, gdy opiekunem jest rodzic lub opiekun prawny należy przeprowadzić rozmowę z rodzicem lub opiekunem prawnym powiadamiając o możliwości wsparcia psychologicznego, a w przypadku braku współpracy lub powtarzającej się przemocy w miarę możliwości powiadomić ośrodek pomocy społecznej.

  4. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo, dyrektor lub inny świadek zdarzenia powiadamia odpowiednie służby. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji uprawnionych instytucji.

§ 7.
Krzywdzenie rówieśnicze

  1. W bibliotece obowiązują zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko:

  1. dzieci szanują się i pomagają sobie. Są dla siebie wzorem do naśladowania. Nie spożywają alkoholu, nie zażywają narkotyków i innych używek, nie używają obraźliwego lub innego dyskryminującego języka,

  2. szanują prawa, godność i wartość innych osób bez względu na ich wiek, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, płeć, niepełnosprawność, język, religię, poglądy polityczne, status majątkowy, orientację seksualną, poziom umiejętności,

  3. nie używają słów i nie wykonują gestów prowokujących seksualnie,

  4. nie uderzają ani w żaden inny sposób fizycznie nie atakują innych osób. Nie działają w jakikolwiek inny sposób, który mógłby zawstydzić, upokorzyć, zastraszyć, umniejszyć lub poniżyć inne dzieci.

  1. W przypadku zauważenia zachowań niedozwolonych między małoletnimi świadek zdarzenia ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo dzieci, przeprowadzić z nimi rozmowę i w miarę możliwości powiadomić rodziców lub opiekunów prawnych.

  2. Dyrektor biblioteki lub osoba przez niego wyznaczona ustala przebieg zdarzenia. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 2.

  3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo, dyrektor lub inny świadek zdarzenia powiadamia odpowiednie służby. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji uprawnionych instytucji.

§ 8.
Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci

  1. Uznaje się prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniając ochronę jego wizerunku.

  2. Nie wolno umożliwiać utrwalania i upubliczniania wizerunku małoletniego (tj. filmowania, fotografowania) na terenie biblioteki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego.

  3. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie i upublicznianie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

§ 9.
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet przez małoletnich

  1. Biblioteka zapewnia małoletnim dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

  2. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w bibliotece:

  1. sieć biblioteki jest zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, zgodnie z obowiązującymi w bibliotece procedurami;

  2. sieć biblioteczna jest monitorowania;

  3. podczas zajęć z małoletnimi pracownik/osoba prowadząca działalność edukacyjną/partner czuwa nad bezpiecznym korzystaniem z Internetu.

§ 10.
Monitoring stosowania standardów

  1. Dyrektor biblioteki wyznacza osobę odpowiedzialną za realizację standardów ochrony małoletnich w swojej placówce.

  2. Osoba, o której mowa w § 10 ust. 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia standardów oraz za proponowanie zmian w standardach.  

  3. Osoba, o której mowa w § 10 ust. 1, przeprowadza wśród pracowników organizacji, co najmniej raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji standardów. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 3.

  4. Osoba, o której mowa w ust. 1, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi biblioteki. Wzór raportu stanowi załącznik nr 4.

  5. Dyrektor biblioteki wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom ich nowe brzmienie.

§ 11.
Przepisy końcowe

  1. Dokument „Standardy Ochrony małoletnich” jest dokumentem ogólnodostępnym dla pracowników, małoletnich oraz opiekunów.

  2. Dokument opublikowany jest w Biuletynie Informacji Publicznej Biblioteki Pedagogicznej, na stronie internetowej biblioteki, a wersja papierowa jest dostępna w sekretariacie biblioteki.

  3. W pomieszczeniach biblioteki w widocznym miejscu umieszczona jest wersja skrócona standardów ochrony małoletnich przeznaczona dla dzieci. Wzór wersji dla dzieci stanowi załącznik nr 5.

  4. W miarę możliwości w pomieszczeniach biblioteki umieszczone są materiały edukacyjne dotyczące bezpiecznych relacji dorosłych z dziećmi i profilaktyki wykorzystania seksualnego, a także numery telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

  5. Wszyscy pracownicy są zapoznani ze standardami ochrony małoletnich i wypełniają oświadczenie stanowiące załącznik nr 6, które przechowuje się w aktach osobowych pracownika.

  6. Standardy ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 r.

 

Załączniki [pdf, 252KB]

Lista załączników:

Załącznik nr 1 – Oświadczenie weryfikacyjne o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci

Załącznik nr 2 – Karta interwencji

Załącznik nr 3 – Monitoring standardów – ankieta

Załącznik nr 4 – Raport z monitoringu standardów

Załącznik nr 5 – Standardy ochrony małoletnich. Wersja dla dzieci

Załącznik nr 6 – Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie i ich stosowaniu.

 

 

 

Polityka prywatności aplikacji mobilnej „Od znaku do litery AR”

 

I Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy dokument zawiera zasady korzystania z aplikacji „Od znaku do litery AR” (zwanej dalej „Aplikacją”) przeznaczonej na mobilny system operacyjny Android w wersji 7.0 lub wyższej.

  2. Usługodawca zapewnia dostęp do Regulaminu na stronie internetowej www.pbw.edu.pl/polityka-prywatnosci-aplikacji

  3. Świadczącym usługi w rozumieniu niniejszego Regulaminu jest Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie z siedzibą przy al. Focha 39, 30-119 Kraków, nr NIP 677-18-40-178 (dalej „Usługodawca”).

  4. Aplikacja jest elementem wydawnictwa książkowego „OD ZNAKU DO LITERY czyli krótka historia pisma”, które służy do popularyzowania wiedzy o początkach pisma i jest przeznaczone dla nauczycieli, uczniów, osób zainteresowanych tematyką historii pisma.

  5. Osoby które zainstalowały Aplikację (dalej „Użytkownicy”) – wykorzystują aplikację do wyświetlania elementów 3D na ekranie smartfonów.

  6. Producentem Aplikacji oraz wydawcą książki jest Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie z siedzibą przy al. Focha 39, 30-119 Kraków (dalej jako „Producent”).

  7. Podmiotem uprawnionym z tytułu autorskich praw majątkowych do aplikacji jest Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie z siedzibą przy al. Focha 39, 30-119 Kraków, jako organ Województwa Małopolskiego. Uprawnienia Użytkownika ograniczone są do korzystania z Aplikacji zgodnie z jej celem, określonym w pkt. 5.
    W szczególności Użytkownik nie ma prawa zwielokrotniać, sprzedawać lub w inny sposób wprowadzać do obrotu lub rozpowszechniać Aplikacji w całości bądź we fragmentach, w jakiejkolwiek postaci, w szczególności przesyłać lub udostępniać jej w systemach i sieciach komputerowych lub jakichkolwiek innych systemach teleinformatycznych. Użytkownik nie może podejmować ani nie może zezwalać osobom trzecim na podjęcie czynności dążących do odtworzenia kodu źródłowego Aplikacji (reverse engineering), deasemblacji, dekompilacji. Użytkownik nie może Aplikacji zbywać, udostępniać, udzielać licencji, cedować, przenosić prawa używania, oddawać do używania pod jakimkolwiek tytułem odpłatnym lub darmowym innym osobom lub podmiotom prawnym.

II Wymagania techniczne aplikacji

  1. Aplikacja przeznaczona jest na urządzenia mobilne typu smartphone z systemem operacyjnym: Android w wersji 7.0 lub wyższej.

  2. Aplikacja do prawidłowego działania wszystkich funkcjonalności wymaga – na urządzeniu, na którym jest zainstalowana - m.in. sprawnego i aktywnego modułu dostępu do sieci Internet, sprawnej funkcji aparatu fotograficznego.

  3. Aplikacja do instalacji i prawidłowego działania wymaga zgody Użytkownika na jej dostęp do wybranych funkcji telefonu (aparatu fotograficznego).

 

Deklaracja dostępności Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

Wstęp Deklaracji

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej www.pbw.edu.pl.

Data publikacji strony internetowej:

Data ostatniej istotnej aktualizacji:

Stan dostępności cyfrowej

Strona internetowa www.pbw.edu.pl jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu wyłączeń wymienionych poniżej.

Niedostępne treści

Niezgodność z załącznikiem

  • zamieszczone na stronie publikacje w formie plików PDF nie są dostępne cyfrowo w całości: zostały opublikowane przed 6 grudnia 2018 r. lub nie są wykorzystywane do realizacji bieżących zadań PBW,
  • część z publikowanych zdjęć nie posiada opisu alternatywnego: zostały opublikowane przed 4 kwietnia 2019 r. lub nie są wykorzystywane do realizacji bieżących zadań PBW.

Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja

  • Data sporządzenia deklaracji:
  • Data ostatniego przeglądu deklaracji:

Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Sekretariatu - mejlowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie 12 421 10 98.

Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.

Zgłaszając takie żądanie podaj:

  • swoje imię i nazwisko,
  • swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
  • dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
  • opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.

Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.

Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.

Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.

Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.

Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do Sekretariatu PBW:

  • Sekretariat Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie,
  • Adres: al. F. Focha 39, 30-119 Kraków,
  • mejl: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.

Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.

Pozostałe informacje

Aplikacje mobilne

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie udostępnia następującą aplikację mobilną:

Dostępność architektoniczna

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, al. F. Focha 39, 30-119 Kraków

Przestrzenie komunikacyjne budynków są wolne od barier poziomych i pionowych (komunikacja pozioma - korytarze na jednym poziomie, komunikacja pionowa - schody).

Dostęp do budynku głównego umożliwia winda schodowa, a w budynku schodołaz.

Zapewniona jest informacja na temat rozkładu pomieszczeń w budynku poprzez tablicę informacyjną.

W odległości ok. 20 m od wejścia głównego znajduje się toaleta przystosowana dla osób z niepełnosprawnością ruchową, wyposażona w dodatkowe sprzęty ułatwiające wykonanie czynności higienicznych osobom poruszającym się na wózku.

Osobom ze szczególnymi potrzebami zapewniona jest możliwości ewakuacji lub ich uratowania poprzez oznaczenia dróg ewakuacyjnych, szkolenia i instrukcje dla osób funkcyjnych z zakresu ochrony przeciwpożarowej i zasad postępowania na wypadek ewakuacji.

Dostępnych jest 9 miejsc parkingowych, w tym jedno miejsce dla niepełnosprawnych. Możliwe jest zaparkowanie na chodniku przed budynkiem.

W odległości ok. 250 m od siedziby PBW znajduje się przystanek autobusowy.

Dostępność komunikacyjno-informacyjna

Na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami zapewniona jest komunikacja z PBW w formie określonej w tym wniosku - pracownik schodzi do czytelnika po zawiadomieniu przez osobę wnioskującą o konieczności obsługi czytelnika z niepełnosprawnością ruchową przy windzie schodowej znajdującej się przed wejściem do budynku.

Biblioteka nie posiada tłumacza języka migowego.

W budynku nie ma pętli indukcyjnych.

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie przetwarza powierzone jej dane wyłącznie w celu realizacji prowadzonej działalności czytelniczej oraz edukacyjno-szkoleniowej i zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia PE i RE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (RODO) oraz Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.

Dane osobowe naszych użytkowników nigdy nie są przekazywane, sprzedawane ani wymieniane w celach marketingowych, a podmioty zewnętrzne, które mają do nich dostęp wykorzystują je tylko do świadczenia naszych usług publicznych lub do spełnienia naszych obowiązków ustawowych.

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka jako administrator danych osobowych użytkowników zapewnia odpowiedni poziom zabezpieczenia w systemach informatycznych oraz papierowych poprzez wdrożenie i zastosowanie środków technicznych i organizacyjnych, zapewniających ochronę danych przed ich nieuprawnionym przetwarzaniem lub utratą.

Nad poprawnością wdrożonych procedur oraz stosowanych środków zabezpieczeń czuwa Inspektor Ochrony Danych: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 12 427 31 98 w. 16.

Użytkownicy korzystający z naszych usług maja prawo do:
żądania od administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (pod warunkiem, że dane nie są już niezbędne do realizacji celów w których zostały zebrane i nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania), prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest warunkiem zapisu do Biblioteki i korzystania z prowadzonych przez nas działań edukacyjnych i szkoleniowych.

Uchwałą Rady Ministrów z 20 sierpnia 1968 r. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie zyskała status biblioteki naukowej. Wykaz bibliotek naukowych określa rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 2 kwietnia 2012 r. w sprawie sposobu i trybu zaliczania bibliotek do niektórych bibliotek naukowych oraz ustalenia ich wykazu (Dz.U.2016.137 z poźn. zm.).

Jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U.2018.574 z późn. zm.), biblioteki naukowe:

  • służą potrzebom nauki i kształcenia, zapewniając dostęp do materiałów bibliotecznych i zasobów informacyjnych niezbędnych do prowadzenia prac naukowo-badawczych oraz zawierających wyniki badań naukowych;
  • prowadzą działalność naukowo-badawczą w zakresie bibliotekoznawstwa i dziedzin pokrewnych, a także w zakresie obsługiwanych przez nie dziedzin nauki.

27 marca 2012 roku powołana została Rada Naukowa Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie jako organ inicjujący, opiniotwórczy i doradczy w zakresie działalności naukowej. Do zadań Rady Naukowej należy inicjowanie i opiniowanie programów naukowo-badawczych, planów wydawniczych i zasad współdziałania z innymi instytucjami naukowymi. Członkowie Rady Naukowej powoływani są na 4-letnią kadencję, zbierają się na posiedzeniu przynajmniej raz w roku.

W skład Rady Naukowej powołanej na okres od 29 października 2024 r. do 28 października 2028 r. wchodzą:

  1. dr hab. Maria Nowina Konopka, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego
  2. dr hab. Remigiusz Sapa, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego; Biblioteka Jagiellońska
  3. dr hab. Magdalena Wójcik, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego
  4. dr hab. Krystyna Zabawa, prof. Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie
  5. dr Agnieszka Fluda-Krokos, Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie; Uniwersytet Jagielloński
  6. dr Dagmara Kawoń-Noga, Uniwersytet WSB Merito w Opolu; Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu - Opolskie Centrum Edukacji

 

 

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z cyklem "Lektury - quizy i ciekawostki”, w którym publikujemy różnorodne materiały edukacyjne dotyczące wybranej lektury.

 

ZACHĘCAMY DO ZABAWY!

👇

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina   
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Pomocne linki oświatowe
Zgłoszenie naruszeń prawa
© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.