Zachęcamy do zapoznania się z recenzjami wybranych artykułów z prasy pedagogicznej.
Czytelnicy mogą składać zamówienia na bezpłatne skany artykułów z czasopism, które będą realizowane w miarę możliwości na bieżąco lub w kolejnym dniu roboczym - w zależności od ilości zamówień. Zamówienia wraz z numerem karty czytelnika należy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Mały archiwista - moja pierwsza wizyta w archiwum- archiwalny projekt edukacyjny skierowany do najmłodszych odbiorców / Agnieszka Filipek // Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie.- 2020, nr 2, s. 43-45
Poznawanie historii opiera się w znacznej mierze na obcowaniu ze źródłami i materiałami archiwalnymi. Instytucje kultury takie jak muzea, biblioteki podejmują działalność edukacyjną skierowaną do szerokiego grona odbiorców. Czy archiwum podejmując inicjatywy w zakresie działalności edukacyjnej, może zainteresować uczniów?
Autorka artykułu odpowiada na to pytanie proponując taką formę edukacji. Podaje za przykład projekt edukacyjny „Halo, tu Archiwum!”, który w 2018 roku miał miejsce w Krakowie z okazji Międzynarodowego Dnia Archiwów. Wycieczka do takiej instytucji to wspaniała lekcja historii dla najmłodszych, połączona z poznaniem podstaw pracy historyka-archiwisty. W artykule znajduje się scenariusz warsztatów „Mały archiwista” dla uczestników w wieku 5-7 lat oraz przykładowe materiały dydaktyczne do wykorzystania na zajęciach.
Autorka inspiruje i podkreśla, że jest to dla dzieci atrakcyjna forma poznawania historii a pracując tą metodą udało się osiągnąć cele edukacyjne wynikające z podstawy programowej. Dzieci poznały różne rodzaje materiałów źródłowych od dokumentu papierowego, przez taśmy filmowe, po mapy i zdjęcia.
„Historia magistra vitae est” - zatem działajmy i uczmy się!
Zdalne kształcenie na miarę naszych możliwości / Małgorzata Wróblewska // Życie Szkoły.- 2020, nr 3/4, s. 51- 54
Żyjemy w czasach zdalnej pracy, e- nauczania i ograniczonego kontaktu bezpośredniego. Obecna sytuacja stawia przed szkołą nowe wyzwania. Zdalne kształcenie, e-learning, to czasochłonna i wymagająca forma pracy z uczniem.
Jakie narzędzia wybrać? W jaki sposób zorganizować sobie warsztat pracy? Odpowiedź na te pytania znajdziecie Państwo w artykule Małgorzaty Wróblewskiej - polonistki, doświadczonej pedagog, autorki programu nauczania i scenariuszy zajęć dla klas I-III.
Autorka wyjaśnia, że nauczanie zdalne to zastąpienie dystansu kontaktem przy użyciu różnych komunikatorów i narzędzi cyfrowych, nie muszą to być platformy e-learningowe. Narzędzia do nauczania asynchronicznego to także strony internetowe szkół, dzienniki elektroniczne czy popularna Chmura. M. Wróblewska odwołuje się do podstawy prawnej i rzeczowo wyjaśnia poszczególne kroki przygotowania się do pracy zdalnej.
Polecam ten artykuł wszystkim rozpoczynającym pracę w takiej formie. Możemy tu przeczytać o znaczeniu komunikacji na odległość, istocie planowania pracy z uczniem, oraz o sposobach motywowania ucznia do systematycznej pracy.
Czy zdalne nauczanie jest na miarę naszych możliwości? Po przeczytaniu tego artykułu z pewnością tak będzie.
Zrozumieć, być, nie dopuścić / Jan Opielka // Charaktery.- 2020, nr 4/5, s. 44- 47
Żyjemy w czasach szybkiego przepływu informacji, liczy się efekt, wszystko na „już” i na „wczoraj”... Brakuje czasu na zatrzymanie się i spotkanie z drugim człowiekiem a nie z ekranem monitora czy smartfona. Do czego może doprowadzić samotność wśród tłumu? Przerażające są statystyki psychologów, którzy alarmują o rosnącym kryzysie wśród nastolatków i dzieci. W Polsce każdego roku około stu nastolatków odbiera sobie życie! Dlaczego się na to decydują? Jak można temu zapobiec?
W artykule Jana Opielki, przeczytamy o dramatycznych losach wielu osób, które w młodości podjęły próby samobójcze. Dzięki wsparciu najbliższych i odpowiednich instytucji udało im się przezwyciężyć kryzys i depresję. Dziś podkreślają, że najważniejsza dla młodego człowieka jest akceptacja rodziców i rozmowa.
Autor zamieścił przydatne informacje o sposobie reagowania w sytuacji, gdy dziecko mówi o samobójstwie. Znajdziemy tu numery telefonów, z których należy skorzystać w sytuacjach zagrożenia.
„Życie warte jest rozmowy” dlatego drodzy rodzice, nauczyciele, zatrzymajmy się i rozmawiajmy ze sobą.