Ikonki
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
KURSY ONLINE
KURSY ONLINE
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Na białej półce stoją ustawione okładkami 3 czasopisma: Charaktery, Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie i Życie Szkoły.

Maj 2020

Zachęcamy do zapoznania się z recenzjami wybranych artykułów z prasy pedagogicznej.

Czytelnicy mogą składać zamówienia na bezpłatne skany artykułów z czasopism, które będą realizowane w miarę możliwości na bieżąco lub w kolejnym dniu roboczym - w zależności od ilości zamówień. Zamówienia wraz z numerem karty czytelnika należy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Mały archiwista - moja pierwsza wizyta w archiwum- archiwalny projekt edukacyjny skierowany do najmłodszych odbiorców / Agnieszka Filipek // Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie.- 2020, nr 2, s. 43-45

 

Poznawanie historii opiera się w znacznej mierze na obcowaniu ze źródłami i materiałami archiwalnymi. Instytucje kultury takie jak muzea, biblioteki podejmują działalność edukacyjną skierowaną do szerokiego grona odbiorców. Czy archiwum podejmując inicjatywy w zakresie działalności edukacyjnej, może zainteresować uczniów?
Autorka artykułu odpowiada na to pytanie proponując taką formę edukacji. Podaje za przykład projekt edukacyjny „Halo, tu Archiwum!”, który w 2018 roku miał miejsce w Krakowie z okazji Międzynarodowego Dnia Archiwów. Wycieczka do takiej instytucji to wspaniała lekcja historii dla najmłodszych, połączona z poznaniem podstaw pracy historyka-archiwisty. W artykule znajduje się scenariusz warsztatów „Mały archiwista” dla uczestników w wieku 5-7 lat oraz przykładowe materiały dydaktyczne do wykorzystania na zajęciach.
Autorka inspiruje i podkreśla, że jest to dla dzieci atrakcyjna forma poznawania historii a pracując tą metodą udało się osiągnąć cele edukacyjne wynikające z podstawy programowej. Dzieci poznały różne rodzaje materiałów źródłowych od dokumentu papierowego, przez taśmy filmowe, po mapy i zdjęcia.
„Historia magistra vitae est” - zatem działajmy i uczmy się!

 

 

Zdalne kształcenie na miarę naszych możliwości / Małgorzata Wróblewska // Życie Szkoły.- 2020, nr 3/4, s. 51- 54

 

Żyjemy w czasach zdalnej pracy, e- nauczania i ograniczonego kontaktu bezpośredniego. Obecna sytuacja stawia przed szkołą nowe wyzwania. Zdalne kształcenie, e-learning, to czasochłonna i wymagająca forma pracy z uczniem.
Jakie narzędzia wybrać? W jaki sposób zorganizować sobie warsztat pracy? Odpowiedź na te pytania znajdziecie Państwo w artykule Małgorzaty Wróblewskiej - polonistki, doświadczonej pedagog, autorki programu nauczania i scenariuszy zajęć dla klas I-III.
Autorka wyjaśnia, że nauczanie zdalne to zastąpienie dystansu kontaktem przy użyciu różnych komunikatorów i narzędzi cyfrowych, nie muszą to być platformy e-learningowe. Narzędzia do nauczania asynchronicznego to także strony internetowe szkół, dzienniki elektroniczne czy popularna Chmura. M. Wróblewska odwołuje się do podstawy prawnej i rzeczowo wyjaśnia poszczególne kroki przygotowania się do pracy zdalnej.
Polecam ten artykuł wszystkim rozpoczynającym pracę w takiej formie. Możemy tu przeczytać o znaczeniu komunikacji na odległość, istocie planowania pracy z uczniem, oraz o sposobach motywowania ucznia do systematycznej pracy.
Czy zdalne nauczanie jest na miarę naszych możliwości? Po przeczytaniu tego artykułu z pewnością tak będzie.

 

 

Zrozumieć, być, nie dopuścić / Jan Opielka // Charaktery.- 2020, nr 4/5, s. 44- 47

 

Żyjemy w czasach szybkiego przepływu informacji, liczy się efekt, wszystko na „już” i na „wczoraj”... Brakuje czasu na zatrzymanie się i spotkanie z drugim człowiekiem a nie z ekranem monitora czy smartfona. Do czego może doprowadzić samotność wśród tłumu? Przerażające są statystyki psychologów, którzy alarmują o rosnącym kryzysie wśród nastolatków i dzieci. W Polsce każdego roku około stu nastolatków odbiera sobie życie! Dlaczego się na to decydują? Jak można temu zapobiec?
W artykule Jana Opielki, przeczytamy o dramatycznych losach wielu osób, które w młodości podjęły próby samobójcze. Dzięki wsparciu najbliższych i odpowiednich instytucji udało im się przezwyciężyć kryzys i depresję. Dziś podkreślają, że najważniejsza dla młodego człowieka jest akceptacja rodziców i rozmowa.
Autor zamieścił przydatne informacje o sposobie reagowania w sytuacji, gdy dziecko mówi o samobójstwie. Znajdziemy tu numery telefonów, z których należy skorzystać w sytuacjach zagrożenia.
„Życie warte jest rozmowy” dlatego drodzy rodzice, nauczyciele, zatrzymajmy się i rozmawiajmy ze sobą.

 

 

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina   
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Pomocne linki oświatowe
Zgłoszenie naruszeń prawa

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.