Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 6.
Przed nami czas urlopów, odpoczynku, oderwania się od codziennych obowiązków zawodowych.
Niejednokrotnie zmęczenie odbiera nam radość z wolnego czasu, a przemęczenie objawia się lękiem przed nowymi wyzwaniami, które czekają na nas już (!) we wrześniu...
No cóż, czas płynie. Ten urlopowy zwykle jakoś szybciej 🙁
Wakacje, wakacje... i po wakacjach 😉
Najnowszy numer miesięcznika Bliżej Przedszkola może pomóc w przygotowaniu do rozpoczęcia we wrześniu kolejnego roku przedszkolnego.
Znajdziemy tu wiele inspirujących treści, gotowych podpowiedzi, scenariuszy zajęć dla różnych grup wiekowych. Sporo miejsca poświęcono zagadnieniom integracji grupy, wspierania dzieci w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami. Znajdziemy tu propozycje metodyczne sprzyjające budowaniu poczucia bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu, zajęcia wspierające proces społecznej adaptacji dziecka.
O tym jak pomóc maluchowi przezwyciężyć niechęć do podejmowania aktywności w grupie przeczytamy w artykule „Jak zachęcić dziecko do zabaw grupowych?” Agnieszki Wentrych. Autorka podpowiada na co zwrócić uwagę, podsuwa konkretne rozwiązania, strategie uwzględniające temperament, wrażliwość, słabe i mocne strony dziecka. Przekonuje:
warto zadbać by zabawa integracyjna była stałym elementem programu każdego dnia w przedszkolu. […] Troska o rozwój inteligencji emocjonalno-społecznej dzieci […] jest bezcenną inwestycją w pomyślny start szkolny dziecka, a nawet w jego dalej sięgający rozwój osobowy w przyszłości.
Ciekawą propozycję stanowi tekst Małgorzaty Pruś „Umówmy się na… kontrakt w przedszkolu”. Autorka przedstawia zalety takiego porozumienia z dziećmi. Może ono przybierać bardzo różną formę - ustną, pisemną, wizualną. Ważne by umowa ta była przez wszystkie dzieci zrozumiana i akceptowana. Żeby tak było, zasady przedszkolnego kontraktu muszą być precyzyjnie, przejrzyście sformułowane i możliwe do przestrzegania. Z lektury artykułu dowiemy się czego unikać, na co zwrócić uwagę, ustalając przedszkolne zasady współpracy i komunikacji. Może warto wcielić pomysł autorki w życie?
Omawiany numer miesięcznika, ułatwi podjęcie pracy po wakacyjnej przerwie 🙂
Do lektury zachęcam już teraz!
BM
Klejnoty Francji prowincjonalnej / Piotr Pacholarz // Geografia w Szkole. - 2023, nr 3, s. 28-32.
Szanowni Czytelnicy,
Zbliżające się wakacje zachęcają do podróży i zwiedzania, dlatego chciałabym zaproponować artykuł znajdujący się w czasopiśmie Geografia w Szkole. Autor Piotr Pacholarz - nauczyciel geografii w jednej z małopolskich szkół, w interesujący sposób prezentuje prowincjonalną Francję. Poznawanie kraju najczęściej rozpoczynamy od charakterystycznych miejsc, turystycznych „perełek” - w przypadku Francji musi to być Paryż czy Lazurowe Wybrzeże. Natomiast autor tekstu proponuje rozpocząć zwiedzanie od… prowincji! Tam bowiem można poznać prawdziwe oblicze państwa, życie zwyczajnych ludzi, piękne krajobrazy i odpocząć z dala od zgiełku dużych miast.
„Klejnoty” prowincjonalnej Francji, można zobaczyć w Poitiers położonym w dorzeczu Loary. Ciekawa historia i zabytki tego miasta związane są z przeszłością regionu, bowiem w średniowieczu właśnie Poitiers było stolicą Księstwa Akwitanii i centrum rozwoju nauki i kultury. Wspaniałe zamki i romańskie zabytki sztuki sakralnej to jedne z wielu atrakcji tego rejonu. Podróżny nasycony podziwianiem architektury przeszłości może przenieść się także do przyszłości i zwiedzić park Futuroscop w miejscowości Chasseneuil-du-Poitou. Znajduje się tam futurystyczna architektura pełna przeszkleń i dynamicznych form. Tematyczny park rozrywki oferuje ponad 20 atrakcji, związanych przede wszystkim z lataniem i podróżami kosmicznymi oraz wyobrażeniami o tym, jak będzie wyglądał świat w przyszłości.
Opisywana prowincja Francji ma więc swoje uroki, znajdą tam coś dla siebie miłośnicy historii i zwolennicy nowoczesności. Jakie jeszcze atrakcje kryje w sobie ten region? Odsyłam do czasopisma Geografia w Szkole i zachęcam do lektury proponowanego artykułu. Niech będzie inspiracją do zwiedzania często niedocenianej a interesującej prowincji.
MSz
Truskawki i poziomki - wyczekiwany smak lata / Joanna Kurek // Chemia w Szkole. - 2023, nr 3, s. 6-13.
Niby taka truskawka - nic nadzwyczajnego? Akurat! Wspaniały smak tej naturalnej, letniej („zimowe” i importowane się „nie umywają”) prócz rozkoszy podniebieniu daje też sygnał, że to już lato, czas wakacji i urlopów!
Autorka, kreując wakacyjny entuzjazm i cieknącą ślinkę, chytrze „przemyca” megatony wiedzy historycznej, dietetycznej, biologicznej i chemicznej.
Większość zapewne sądzi, że roślina ta jest „samoistna” i trwa z nami od prapoczątków. Część być może podejrzewa, że przybyła do Europy trasą ziemniaka, gdy w poszukiwaniu drogi morskiej do Indii, przypadkowo odkryto Amerykę, pozyskując od tubylców zwanych Indianami (skąd ta nazwa? :-) ) egzotyczne nasiona i inne bogactwa.
Otóż nic z tego! Truskawka jest efektem skrzyżowania dwóch odmian poziomek: chilijskiej i wirginijskiej (coś ta Ameryka w tym jednak pomogła?). I nie zrobili tego przysłowiowi radzieccy uczeni z Miczurinem na czele. Utworzenia nowego gatunku dokonał w 1712 roku, pracujący w królewskich ogrodach Wersalu królów Ludwika XIII i Ludwika XIV botanik - Antoine Nicolas Duchesne. Początkowo bardzo drogie, do sklepów po raz pierwszy dotarły w Londynie około 1820 roku.
Przepraszam, chwila przerwy. No musiałem ich trochę zjeść… Musiałem…
Z dalszej części artykułu dowiemy się o sposobach i rozmiarach upraw truskawek, trudnościach i kłopotach z uprawą poziomek. Poznamy składniki odżywcze zawarte w tych owocach. Autorka dokładnie przeanalizowała związki zapachowe i barwniki w nich występujące. Odkryjemy ich zastosowania kulinarne (na skalę domową i przemysłową), właściwości prozdrowotne, lecz i zagrożenia (alergicy).
Na końcu możemy rozwiązać kilka zadań chemicznych i wykonać kilka doświadczeń!
Oj, jeszcze bym zjadł...
Ja pędzę dokupić kolejną porcję truskawek, co i Państwu polecam
wraz z lekturą na zasłużonych - i mam nadzieję udanych - WAKACJACH!
JA