Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Uniwersytet Jagielloński
oraz Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie byli organizatorami XXV Konferencji ZNACZENIE DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ DLA PROCESU KSZTAŁCENIA, która odbyła się w dniach 19-21 września 2019 r. w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w Krakowie przy ul. Ingardena.
Obszar tematyczny tej naukowej Konferencji, odnoszący się do zagadnień diagnostyki edukacyjnej w kontekście reform szkolnych oraz wykorzystania wyników egzaminów w pracy z uczniami, zgromadził liczne grono egzaminatorów, pedagogów oraz naukowców podejmujących badania z zakresu pomiaru dydaktycznego.
Program Konferencji obejmował cztery sesje plenarne, prowadzone przez wybitne autorytety nauki polskiej i profesorów: Bolesława Niemierko, Krzysztofa Konarzewskiego, Macieja Sysło, Artura Pokropka, Przemysława Bąbla, Małgorzatę Michel, Katarzynę Potyrałę oraz Romana Dolata. Sesje plenarne promowały najnowsze wyniki badań w zakresie pomiaru dydaktycznego osiągnięć matematycznych, osiągnięć w sferze myślenia oraz kwestii porównywalności i niezmienności pomiarowej. Liczne warsztaty poświęcone były problemom niedoskonałości punktowych systemów oceniania, wykorzystania przez nauczycieli diagnozy edukacyjnej w pracy dydaktycznej, a także nowym zjawiskom społecznym związanym z cyfryzacją.
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie, jako współorganizator Konferencji, przygotowała część historyczną jubileuszowej wystawy, towarzyszącej temu ogólnopolskiemu edukacyjnemu przedsięwzięciu.
Ekspozycja ukazywała bogaty dorobek działań Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych powołanych do życia w 1999 roku. Jednakże historia egzaminowania udokumentowana edyktem królewskim sięga już roku 1788, kiedy w Prusach wprowadzono obowiązkowy egzamin dla absolwentów szkół średnich. Prezentowane na wystawie dokumenty historyczne ukazywały dzieje regulacji prawnych, próby reformowania szkolnictwa i dążenie do udoskonalenia form kontroli osiągnięć szkolnych ówczesnych uczniów. Dużym zainteresowaniem uczestników Konferencji cieszyły się tematy egzaminów pisemnych z języka polskiego z lat 60-tych oraz świadectwa dojrzałości z XIX wieku.