Wychować osobę, która nie da się skrzywdzić / Maria Kowalska // Wychowawca. - 2020, nr 6, s. 16-17
Ochrona dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym to główny temat czerwcowego numeru Wychowawcy. Kryzys wartości, załamanie się norm społecznych, łatwy dostęp
do niebezpiecznych treści powoduje, że boimy się o nasze dzieci, lękamy się zagrożenia i przemocy seksualnej ze strony dorosłych i rówieśników.
W tej trudnej sytuacji musi odnaleźć się rodzic, dziecko i nauczyciele. Jak zatem wychowywać dzieci nie narażając ich na krzywdę? Kiedy zacząć rozmawiać z dzieckiem na trudne tematy? Jak ustrzec je przed zagrożeniem i skrzywdzeniem?
Na te pytania, zawarte w artykule, odpowiada autorka Maria Kowalska - nauczycielka, współzałożycielka i dyrektor Szkoły Podstawowej „ Źródło”, mama czworga dzieci.
Autorka dzieli się swoim doświadczeniem w wychowywaniu dzieci i podkreśla fundamentalną rolę rodziny w okresie wczesnego dzieciństwa. To właśnie rodzina swoim przykładem życia wpływa na kształtowanie młodego człowieka. To, jak się do siebie odnosimy, o czym rozmawiamy, jak traktujemy innych, ma ogromny wpływ na kształtowanie poczucia własnej wartości i godności dziecka. Poszanowanie intymności własnej i innych to według autorki potrzebna umiejętność.
Dlatego w artykule pisze ona, że nie jesteśmy w stanie ustrzec dziecka przed złem tego świata, ale możemy ukształtować mocnego człowieka nawiązującego dobre relacje oraz szanującego siebie i innych.
M. Sz.
Biblio room - w edukacyjnym pokoju cyfrowym / Aneta Szadziewska // Biblioteka w Szkole. - 2020, nr 4- 5- 6, s. 24-26
Wiosenny, potrójny numer czasopisma Biblioteka w Szkole zawiera wiele praktycznych informacji na temat pracy zdalnej nauczyciela bibliotekarza. Podsuwa pomysły na wykorzystanie gotowych narzędzi. W dodatku „Biblioteka – Centrum Informacji ” można przeczytać artykuł o lekcji z zastosowaniem Aplikacji Actionbound. Autorka artykułu, nauczycielka szkoły podstawowej, proponuje program, który może być używany
w prowadzeniu zajęć w bibliotece jak i na innych przedmiotach nauczania. Lekcja cyfrowa wymaga od nauczycieli samokształcenia i poświęcenia czasu na jej przygotowanie, ale zastosowanie aplikacji znacznie ułatwia pracę. Program wskazuje zadania do wykonania przez uczniów, odsyła do quizów np. w programie LearningApps. Dzięki zastosowaniu Actionbound uczniowie wyposażeni w smartfony lub tablety mogą wykonywać różnorodne zadania od zagadek przez interaktywne puzzle i gry. W ten sposób w bibliotece szkolnej odbywa się lekcja STEAM, lekcja interdyscyplinarna. Jest to doskonały sposób na promocję biblioteki wśród uczniów, jako przyjaznej przestrzeni, w której można rozwijać różne umiejętności i zdobywać wiedzę. Jest to zatem narzędzie motywujące do angażowania się w lekcje. Quizy, misje, puzzle w aplikacji Actionbound mogą być stosowane do konkursów, gier i organizacji escape roomów.
Zatem zapraszam do lektury artykułu, niech będzie inspiracją do jeszcze większej inwencji twórczej nauczycieli!
M.Sz
Czerwiec w przedszkolu : bank pomysłów na zabawy i aktywności / Anna Gaża // Bliżej Przedszkola. - 2020, nr 5, s. 36-42
Najnowszy numer miesięcznika Bliżej Przedszkola zawiera wiele ciekawych pomysłów na wspólne zabawy i aktywności. W dziale Przewodnik Bliżej Przedszkola – materiały na czerwiec, znajdują się propozycje różnorodnych zabaw: integracyjnych, ruchowych, językowych, matematycznych, dydaktycznych, muzycznych i plastycznych, oraz badawczych. Autorka artykułu, nauczycielka Przedszkola Samorządowego „Perełka” w Krakowie, to pasjonatka tańca i przyrody, inspiruje do twórczego wykorzystania codziennych przedmiotów. Ciekawą propozycją kreatywnego spędzania czasu z dziećmi jest pomysł na wykonanie pracy plastycznej Ahoj, przygodo! lub Gdzie na wakacje ?
z dowolnych materiałów recyklingowych. Blok Zabawy językowe to przykłady pomysłów opartych na rozmowie inspirowanej treścią opowiadania „Na wakacje”. Natomiast dział poświęcony zabawom kreatywnym i badawczym, bazuje na zastosowaniu eksperymentu rozwijającego twórcze myślenie u najmłodszych np. Statek do portu lub Rozkwitający kwiat- eksperyment z wodą.
Różnorodność proponowanych pomysłów sprawia, że dzieci poprzez zabawę doskonalą umiejętność czytania, rozwijają koordynację wzrokowo-słuchową, zdobywają wiedzę, kształtują umiejętność twórczego myślenia. Zamieszczone w czasopiśmie materiały edukacyjne mogą zostać wykorzystane jako gotowe do wdrożenia propozycje lub stanowić zachętę do poszukiwania własnych rozwiązań metodycznych.
M.Sz