Ikonki
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
KURSY ONLINE
KURSY ONLINE
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA

Luty 2019

Niezbędnik Dyrektora Szkoły // Dyrektor Szkoły. - 2019, nr 2, 71-83

Życie na kredyt, zjawisko spirali zadłużenia, nieprzemyślane pożyczki, statystyki wykazujące ciągły wzrost zadłużenia młodych ludzi...wszystko to ukazuje niski poziom wiedzy finansowej Polaków. Z raportu Narodowego Banku Polskiego wynika, że 51 % Polaków negatywnie ocenia swoją wiedzę z zakresu ekonomii, finansów i gospodarki.
W takiej sytuacji koniecznym jest wdrożenie odpowiedniej strategii edukacji ekonomicznej.
Edukacja finansowa to tytuł „Niezbędnika Dyrektora Szkoły” - tematycznego dodatku do najnowszego numeru Dyrektora Szkoły, przybliżającego zagadnienie wychowania ekonomicznego.
Dodatek zawiera trzy artykuły poruszające kwestie związane z szkolnym kształceniem świadomych konsumentów: Jak uczyć zarządzania finansami autorstwa Mateusza Koniecznego, Szkolna wiedza o finansach Włodzimierza Kalety oraz tekst Cezarego Atelaka Edukacyjna oferta instytucji finansowych; a w nich m.in.: podstawy prawne szkolnej edukacji ekonomicznej, garść smutnych statystyk opracowanych przez Biuro Informacji Kredytowej oraz konkretne wskazówki dla nauczycieli, które – jak zapewnia autor M. Konieczny - mogą ułatwić prowadzenie edukacji finansowej tak, aby była ona interesująca dla uczniów. Autor podsuwa konkretne sprawdzone rozwiązania, poleca przykładowe poradniki, scenariusze lekcji, programy, projekty dostępne w Internecie. O tym jak urozmaicić edukację finansową przeczytamy w artykule W. Kalety – autor opisuje warte podpatrzenia przedsięwzięcia edukacyjne, realizowane przez nauczycieli szkół podstawowych w ramach obchodów Światowego Tygodnia Pieniądza.
O tym, że coraz więcej instytucji, fundacji oraz przedstawicieli uniwersytetów i biznesu stara się włączyć w edukację finansową, przeczytamy w artykule C. Atelaka. Ilość inicjatyw jest naprawdę imponująca. Ale żeby można było zauważyć efekty tych wszystkich przedsięwzięć, konieczna jest – zdaniem autora – koordynacja działań wszystkich instytucji i organizacji, […] ich wspólna promocja i komunikacja. Bez tego wiele cennych aktywności, programów, projektów nie dotrze do adresatów.

BM

 

Nowa definicja mola / Iwona Orlińska, Krzysztof Orliński // Chemia w Szkole. - 2019, nr 1, s. 6-[10]

W listopadzie zeszłego roku Międzynarodowe Biuro Miar i Wag na posiedzeniu Generalnej Konferencji Miar sformułowało nowe definicje kluczowych pojęć układu SI takich, jak kilogram, amper, kelwin i mol. Nowe definicje zaczną obowiązywać od maja tego roku. Wpływ nowego SI na życie publiczne będzie znikomy.
Przed nauczycielami chemii i fizyki pojawi się jednak konieczność zapoznania się i zrozumienia zmian definicji (co trudnym być nie powinno, są wszak specjalistami w tych dziedzinach) i wprowadzenia ich w procesie nauczania WBREW DEFINICJOM PODRĘCZNIKOWYM (nieaktualne podręczniki, a samo nauczanie pojęcia „mol” według specjalistów do najłatwiejszych nie należy).
Tu z pomocą przychodzą nam autorzy, prezentując całą historię wprowadzenia pojęcia mola. Jego dotychczasową definicję: „mol jest to liczność materii układu zawierającego liczbę cząstek równą liczbie atomów w 0,012 kilograma izotopu węgla-12” i tę nową opartą na możliwie najprecyzyjniej obliczonej w 2015 roku wartości liczby Avogadra (jej historia i definicja w artykule) brzmiącą: „mol to jednostka ilości substancji zawierająca dokładnie 6,2214076 • 1023 obiektów elementarnych.” Autorzy proponują też proste ćwiczenia i zagadki dla uczniów przydatne w zrozumieniu samego pojęcia jak i jego przydatności w rozwiązywaniu zadań chemicznych.
Ne oszukujmy się, piszącemu te słowa intuicja, serce i wiara dały poczucie zrozumienia zagadnień poruszanych w artykule, ale skoro dotarły do laika, to osoby wsparte kierunkowym wykształceniem nieuchronnie pojmą treść rozumem i tym łatwiej wdrożą jej wartości dydaktyczne.
Oprócz treści artykułu, zainteresowanym nauczycielom chemii i fizyki, a także uczniom i wszystkim dociekliwym polecić wypada broszurę umieszczoną na stronie Głównego Urzędu Miar, pod poniższym adresem:

https://www.gum.gov.pl/ftp/pdf/Publikacje/Redefinicja_SI_broszura.pdf

A sama strona internetowa GUM również warta jest uważnego przeglądnięcia.

JA

 

Trawa jest zawsze bardziej zielona po drugiej stronie płotu / Joanna Obuchowska // Życie Szkoły. - 2019, nr 1, s. 43-46

Autorka - z wykształcenia pedagog, z pasji podróżniczka, nauczycielka w wielu krajach – przybliża różnice między systemami edukacyjnymi w kilku państwach. Podpatrzmy więc, gdzie „trawa jest bardziej zielona”...
Na początek – wiek rozpoczynania nauki szkolnej. W większości krajów jest to 6-7 lat, choć na przykład w Holandii, gdzie obowiązek ten dotyczy pięciolatków, rodzice posyłają dzieci już w wieku 3 lat, kierując się chęcią rozwijania ich umiejętności społecznych oraz nabywania podstawowych kompetencji życiowych pod nadzorem specjalistów. A cóż dopiero w Indiach, gdzie trzylatki uczą się wszystkich przedmiotów w języku obcym, a ponadto – uczęszczają na mnóstwo dodatkowych zajęć. Trzeba być bowiem najlepszym!
W szkołach europejskich – przez pierwsze lata nauki – dzieci prowadzone są zazwyczaj przez jednego nauczyciela, co zapewnia im poczucie bezpieczeństwa. Zupełnie inaczej jest w Indiach, gdzie od najmłodszych lat uczniów przyzwyczaja się do ciągłych zmian, nowych zasad i reguł. Wiele różnic dotyczy ilości czasu spędzanego w szkole. We Włoszech i w Indiach lekcje odbywają się także w sobotę. Najwięcej zajęć mają natomiast mali mieszkańcy Indii i Kolumbii – około 35-45 godzin tygodniowo.
A co z odpoczynkiem? W Holandii i Finlandii - relaks, przerwy, zajęcia ruchowe, pobyt na świeżym powietrzu, są bardzo ważnym elementem codziennego procesu nauczania. Długie są przerwy na posiłek, na przykład w Holandii przerwa obiadowa trwa godzinę, a dzieci mogą nawet wrócić w tym czasie do domu. Finlandczykom nie narzuca się tempa pracy, zawsze mogą poprosić o odpoczynek, gdyż nie ma stałego planu pauz.
Koniec nauki to egzaminowanie i ocenianie. W niektórych państwach stosuje się, zwłaszcza w pierwszych latach nauki, ocenę opisową - spełniającą rolę informacji, podczas gdy w Indiach trzydniowe egzaminy – określające postępy uczniów przeprowadza się co miesiąc! Coraz powszechniejszym zamysłem jest zniesienie egzaminów na rzecz nowej metody oceniania – poprzez projekty indywidualne czy zespołowe. Ma to, według pomysłodawców, wykształcić postawy i umiejętności uczenia się przez całe życie.

Już przeczytanie choćby kilku wybranych informacji o rozwiązaniach zastosowanych na świecie pozwala stwierdzić, że niełatwo być… zarówno uczniem, jak i nauczycielem! Żadne założenia systemowe nie są na tyle dobre i przemyślane, żeby nadawały się do naśladowania czy bezkrytycznego aprobowania. Jednak mogą być inspiracją, aby chcieć i umieć wyjść ze schematów i rutyny w codziennej pracy. Artykuł polecam wszystkim pedagogom, bo jakość i efektywność nauczania, wychowania i rozwoju młodego pokolenia zależy przede wszystkim od nich. I co najważniejsze – tak naprawdę żadne systemy nie są w stanie ograniczać mądrych, rozważnych i kompetentnych osób.

MG

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina   
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Pomocne linki oświatowe
Zgłoszenie naruszeń prawa

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.