Ikonki
KSIĄŻKI ONLINE
KSIĄŻKI ONLINE
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Okładki czterech czasopism na tle róż i liści.

Lipiec 2021

 

Armia Krajowa - największa siła zbrojna polskiego podziemia / Grzegorz Jasiński // Mówią Wieki. - 2021, nr 7, s. 34-37

 

Drodzy Czytelnicy, zachęcam do zapoznania się z lipcowym wydaniem czasopisma Mówią Wieki. Wakacyjny numer jest poświęcony historii polskiej wsi w okresie II wojny światowej. Pasjonatów historii zapraszam do lektury interesującego artykułu o Armii Krajowej.

Grzegorz Jasiński – historyk wojskowości, opisuje największą siłę zbrojną polskiego podziemia. 14 lutego 1942 r. Naczelny Wódz gen. Władysław Sikorski powołał Armię Krajową (AK). Była ona kontynuatorką Służby Zwycięstwu Polski (SZP) i Związku Walki Zbrojnej (ZWZ), formowanych do walki z okupantem niemieckim i sowieckim już od 1939 r. Pierwszym dowódcą AK został komendant główny ZWZ, gen. Stefan Rowecki „Grot”. W czasie II wojny światowej Armia Krajowa była największym w Europie podziemnym wojskiem zorganizowanym do walki z okupantem. W 1944 r. jej liczebność sięgała ponad 350 tys. zaprzysiężonych żołnierzy.

Autor opisuje szeroką działalność AK, niespotykaną dotąd w żadnym europejskim kraju. Co ją wyróżniało? Przede wszystkim ogromna różnorodność działań: wywiad, kontrwywiad, dywersja, walka niepodległościowa oraz własna produkcja broni i środków do walki. Polskie Państwo Podziemne musiało pozyskiwać uzbrojenie, które produkowano na własną rękę od 1940 roku. W konspiracji działały laboratoria i warsztaty produkujące broń taką jak: pistolety maszynowe Sten i Błyskawica, granaty Filipinki i Sidolówki oraz materiały wybuchowe!

Jak podkreśla Grzegorz Jasiński, było to wydarzenie bez precedensu w europejskim ruchu oporu. Dlatego warto wiedzieć więcej o niepowtarzalnej działalności polskich sił zbrojnych.

Pokonani, ale niezwyciężeni” tak o historii Armii Krajowej pisze Grzegorz Jasiński, którego tekst przeczytacie Państwo w czasopiśmie Mówią Wieki.
Zapraszam do wakacyjnej lektury i przygody z historią!

MSz

 

Dwanaście Kroków : program dla każdego wychowawcy / Marek Dziewiecki // Wychowawca. - 2021, nr 7/8, s. 5-8

 

Wakacje to czas wypoczynku, relaksu i refleksji, szczególnie przy wartościowej lekturze. W te lipcowe dni warto sięgnąć do miesięcznika Wychowawca. Proponuje on artykuł, który zainspiruje do rozważań nie tylko wychowawców i nauczycieli.

Dwanaście Kroków – to program, który powstał ponad osiemdziesiąt lat temu po to, żeby ratować ludzi uzależnionych od alkoholu. Jednak okazuje się, że realizacja tego programu skutecznie pomaga w wychodzeniu z kryzysu, do dojrzałości i ... świętości.

Autor tekstu – Marek Dziewiecki, psycholog, rekolekcjonista, duchowny, rekomenduje Program 12 Kroków dla każdego kto chce podjąć wysiłek pracy nad sobą i osiągnąć sukces w wychowaniu samego siebie.

Ten program to rodzaj „specjalistycznych rekolekcji dla każdego, kto chce przejść z bezsilności do świętości” - pisze autor. Realizacja poszczególnych celów wymaga refleksji, krytycznego, obiektywnego podejścia do siebie i przeanalizowania swoje życia. Wszystko to jest możliwe dzięki modlitwie i współpracy z Bogiem. Jak to zrobić by być lepszym i szczęśliwym?

Odpowiedź na to pytanie i wskazówki do działania są opisanie w formie 12 kroków. Może warto podjąć wyzwanie i spróbować odnaleźć wewnętrzną równowagę? Jeśli potrzebujemy zmiany i odnowy naszego życia, to jest ciekawa propozycja rozwoju. To program wytrwałych piechurów i zwycięzców. Zatem życzę szerokiej drogi do celu i przyjemnej lektury!

MSz

 

Pogoda dla odważnych / Andrzej Hołdys // Wiedza i Życie. - 2021, nr 7, s. 18-25

 

Wakacje to często czas wyruszania na górskie wyprawy. Na szlaki spieszą wytrawni turyści, ale też nie brakuje na nich osób zupełnie nie gotowych żeby sprostać trudom górskich wędrówek. Udając się w góry warto się do tego dobrze przygotować. I nie chodzi tylko o kondycję fizyczną, czy odpowiedni strój. W omawianym artykule autor skupia się na pogodzie, jej uwarunkowaniach, mechanizmach powstawania niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych. Lektura artykułu pomoże przyswoić/przypomnieć niezbędną wiedzę meteorologiczną, która jak zaznacza autor „być może […] uchroni nas przed kłopotami”.

W górach panują szczególne warunki klimatyczne – łatwo tu o nagłe załamanie pogody , nieprzewidziane ulewy, burze, gwałtowne porywy wiatru, spore wahania temperatury – grożące wyziębieniem organizmu, ale i jego przegrzaniem, chmury ograniczające widoczność, niebezpieczne mgły. Nie można ich lekceważyć. Ważne by nie dać się zaskoczyć, umieć przewidzieć pojawienie się niebezpieczeństwa.

Autor wyjaśnia prawidłowości rządzące występowaniem określonych procesów pogodowych, przybliża m.in. wiedzę dotyczącą rodzajów chmur, podpowiada jak je rozróżnić i czego się po nich spodziewać.
Wysokość, topografia terenu, orografia (rozmiary, przebieg, i ukształtowanie konkretnego pasma górskiego) to wszystko ma wpływ na kształtowanie czynników atmosferycznych – temperatury, opadów, wiatru, ciśnienia, zachmurzenia. Z artykułu dowiemy się również czym jest widmo Brockenu czy malownicza poświata alpenglow.

Niezaprzeczalnym atutem publikacji jest bogaty materiał ilustracyjny. Piękne zdjęcia, przejrzyste schematy obrazujące procesy powstawania określonych zjawisk atmosferycznych pomogą zwłaszcza wzrokowcom przyswoić sporą dawkę meteorologicznej wiedzy.

Jeśli wybierasz się na szlak, koniecznie przeczytaj!

BM

 

Wiek możliwości / Lydia Denworth // Świat Nauki. - 2021, nr 6, s. [54]-59

 

Za nami trudny – kolejny już – rok szkolny. Dzieci i młodzież potrzebują odprężenia i relaksu. Potrzebują też zrozumienia i wsparcia dorosłych, ponieważ przez wiele miesięcy przebywali w sytuacji izolacji społecznej, co było nadzwyczaj dla nich trudne, gdyż

W okresie dorastania mózg jest szczególnie ukierunkowany przez zmiany neurochemiczne do wykorzystywania społecznych wskazówek w procesie uczenia się. 

Neuronaukowcy i psycholodzy coraz lepiej rozumieją, jak funkcjonuje ludzki mózg w okresie dorastania, czyli od około dziesiątego roku życia aż do dwudziestu kilku lat. Przez wiele lat koncentrowano się na problemach i „ciemnych” stronach dojrzewania i młodości. Warto wreszcie spojrzeć na ten etap jako „wiek możliwości”.

Istotne więc jest, aby nauczyciele, wychowawcy i rodzice zdobyli wiedzę, która pomoże wykorzystać ów potencjał rozwojowy dorastających.

Oto kilka ustaleń:

- w tym czasie młodzi ludzie są szczególnie podatni na wskazówki i zachęty ze strony otoczenia społecznego
- kontekst społeczny i dążenie do bycia akceptowanym silnie wpływają na zachowanie

- to okres wrażliwości na uczenie się zachowań społecznych i emocjonalnych

- nastolatki mają potrzebę wnoszenia wkładu w życie społeczne, a kiedy to im się udaje, czują się doceniane

- ważne jest dla nich pozyskanie statusu społecznego i szacunku

- umacnia się poczucie własnego „ja” w przeciwieństwie do reszty świata

Niejedna osoba pomyśli – skąd więc tyle problemów, skoro tak dużo dobrych „zasobów” u młodych, dlaczego „grzeczne” dziecko zmienia się nagle w sprawiającego kłopoty kilkunastolatka?
Neurobiolodzy wykazali, że „przechodzenie młodzieńczego mózgu do dorosłości nie następuje liniowo”. Obszary odpowiedzialne za emocje, nagrody, innowacje, zagrożenia i oczekiwania rówieśników ulegają gwałtownemu rozrostowi, podczas gdy te, odpowiedzialne za myślenie, osądy postępowania i podejmowanie działania, „kontynuują swój powolny, równomierny marsz ku dorosłości”. Również dojrzewanie płciowe to okres gwałtownego rozwoju neuronów, po którym następuje „przycinanie synaps, co można przyrównać jedynie do analogicznego procesu zachodzącego w pierwszych trzech latach życia”.

Jak cykl rozwoju przebiega, jak różnicuje się w czasie, kiedy i w JAKI sposób wkraczać ze skutecznym przekazem pedagogicznym do podopiecznych – to pytania, na które odpowiedź znaleźć można w artykule.

Zapamiętajmy:

Mózg nastolatków jest nastawiony na uczenie się zachowań społecznych i emocjonalnych, eksplorację, interakcję, podejmowanie ryzyka, aby poznać coś nowego, lecz wszystko zależy od tego, co zrobimy, aby ukierunkować ich na to, czego powinni się nauczyć.

Pomóżmy im zatem w rozwoju! Wykorzystajmy czas wakacji i odpoczynku do dyskusji, rozmów, wspólnych planów i decyzji, oderwania od komputera. Nie traktujmy ich protekcjonalnie, ale obserwujmy, cieszmy się z rozwoju i … postępujmy właściwie! Nie przeoczmy tych „okien czasowych”, w których ich mózg jest nastawiony na tworzenie specyficznych połączeń neuronalnych, uwarunkowanych „danymi otrzymanymi na wejściu”.
Polecam artykuł – wiedzę z dziedziny neuronauki w pigułce!

MG

 

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina  
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Ogólnopolskie Forum Bibliotek Pedagogicznych
Jubileusz - 100 lat PBW
Poradnik Na Focha
Pomocne linki oświatowe

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.