Cztery kolorowe okładki czasopism na tle brązowego katalogu kartkowego

Maj 2021

 

Co warto zrobić z grupą świetlicową w maju : propozycje zabaw na nietypowe święta / Paulina Wójkiewicz, Angelika Hendzelek // Świetlica w Szkole. - 2021, nr 3, s. 30-33.

 

Gdyby ktoś polecił nam wymienić majowe święta bez namysłu zrobilibyśmy to. Wszyscy doskonale wiemy co oznaczają daty 1., 2. i 3. maja. Nie mamy również problemu z usytuowaniem w kalendarzu Dnia Matki, za to nie każdy z nas wie, że właśnie w maju przypada: Międzynarodowy Dzień Rodziny, Dzień Dobrych Uczynków, Dzień Bibliotekarza, Międzynarodowy Dzień Strażaka czy Dzień Bociana Białego.

Autorki – nauczycielki świetlicy dzielą się swoimi pomysłami na „obchody” tych mniej znanych majowych świąt. Proponują zabawy, które można wykorzystać pracując z grupą dzieci, nie tylko w świetlicy szkolnej. Są to wykreślanki, krzyżówki, łamigłówki, szyfrowanki, kolorowanki, a także proste prace plastyczne. Niektóre z prezentowanych zabaw mają charakter dydaktyczno-wychowawczy – pomogą utrwalić działania matematyczne, ułatwią zapamiętanie telefonów alarmowych, zapoznają z flagami wybranych krajów Europy, rozbudzą pasję przyrodniczą. Pomysły te mogą stanowić inspirację dla własnej kreatywności w pracy pedagogicznej – nie tylko w maju.

 

BM

 

Gospodarowanie wodą – wyzwania dla Polski / red. Zbigniew Kundzewicz, Janusz Zaleski, Elżbieta Nachlik, Anna Januchta-Szostak // Nauka. - 2021, nr 1, s. [79]-102.

 

W kwartalniku „Nauka” opublikowano interesujący artykuł, opracowany przez Zespół Alertu Wodnego w ramach Open Eyes Economy Summit, przedsięwzięcia Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej (GAP), powołującej zespoły eksperckie, aby wskazać najpilniejsze problemy Polski. Zagadnienie dotyczy coraz bardziej zmniejszających się zasobów wodnych.
Niejedna osoba pomyśli – przecież to na decydentach ciąży odpowiedzialność i obowiązek prowadzenia właściwej, konsekwentnej i długoterminowej strategii gospodarowania wodą.
To prawda – retencja, integracja planowania przestrzennego z gospodarką wodną, opracowanie prawnych mechanizmów mobilizujących do odpowiedzialnego korzystania z zasobów tego niezastąpionego surowca – wszystko zostało omówione jako zadania dla odpowiednich instytucji.
Jednakże, co podkreślają autorzy, to nie wystarczy, bowiem

Konieczne jest jednak wsparcie powszechnej edukacji o wodzie na wszystkich poziomach nauczania: od przedszkola, poprzez szkolnictwo podstawowe i średnie, do szkolnictwa wyższego.

Oszczędzanie wody powinno być codziennym nawykiem każdego z nas, a jeśli przyswoi je młode pokolenie, to być może poprawi to w przyszłości sytuację naszego kraju, już borykającego się z jej niedoborem. Rodzice, wychowawcy, opiekunowie, mogą wykorzystać zwykłe sytuacje, aby uczyć odpowiedzialnego korzystania z każdej kropelki. Przed nami najpiękniejsze dni roku – wiosny i lata. Ciągle będzie w naszych rozmowach padać słowo „woda”. Będzie potrzebowała jej cała przyroda, zwierzęta i ludzie - cząstka ekosystemu. Może właśnie to najlepsza okazja do uwrażliwiania młodych osób, co robić, aby nie marnować naszego bezcennego skarbu, decydującego o życiu. Ale wcześniej należy zadać sobie pytanie - jak kontrolujemy jej przepływ w naszym domu? I co będzie, jeżeli kiedyś nastąpi jej reglamentowanie?!
Polecam cały artykuł do przeczytania i refleksji – póki nie jest za późno:

Musimy budować kulturę odpowiedzialności za wodę – nasze wspólne dobro.

P.S. „Moda” na betonowanie terenu wokół domów też przyczynia się do zaburzenia naturalnego obiegu wody. „Pamiętajmy o ogrodach” – to od naszych decyzji zależy tak dużo!

 

MG

 

Kompendium astronomiczne : wybrane pojęcia i zagadnienia. Cz. 1, 2, ...? / Marcin Wesołowski, Piotr Gronkowski.// Fizyka w Szkole 2021, nr 1, s. 42-45, Fizyka w Szkole 2021, nr 2, s. 44-47, …?

 

Z pewnością zetknęli się Państwo z terminem fake newsy, są to fałszywe wiadomości, tworzone w najlepszym przypadku w dobrej wierze przez nieświadomych nadawców wprowadzonych w błąd, w najgorszym zaś świadomie kłamliwe, próbujące kogoś lub coś oczernić, zniesławić. A czasem wręcz przeciwnie, przedstawić w jak najlepszym świetle powołując się na zdarzenia, które nigdy nie miały miejsca. Nagłośnione w social mediach, niezweryfikowane, trafiają często do mediów „głównego nurtu” wprowadzając w błąd opinię publiczną.
Niestety nie inaczej jest z upowszechnianiem wiedzy, tu też dociera fake nauka. „Płaskoziemcy”, „foliarze”, „antyszczepionkowcy” powołują się na „wiedzę” zaczerpniętą z zasobów Internetu, publikacje „niezależnych” naukowców zagłuszanych i ośmieszanych przez „ogólnoświatowy spisek”.
Wikipedia, tak często wykorzystywana dziś przez wszystkich, także uczniów, mimo autokontroli i weryfikacji nie zawsze spełnia kryteria poprawności podawanych informacji i definicji. Tu też natrafić można na treści z gatunku fake nauki.

Miłośników astronomii, spragnionych wiedzy z tej dziedziny, ucieszy ukazujące się cyklicznie na łamach Fizyki w Szkole „Kompendium astronomiczne”. Redagują go dwaj naukowcy z Uniwersytetu Rzeszowskiego, gwarantując aktualność i rzetelność podawanych w nim informacji. Odbiorca, uczeń nie natrafi tu na fake naukę.

Bądźmy czujni i korzystajmy tylko ze sprawdzonych źródeł!

 

JA

 

Rozwój osoby z niepełnosprawnością w dzieciństwie i adolescencji / Krzysztof Gerc // Wychowawca. - 2021, nr 5, s. 5-8.

 

W majowym wydaniu Wychowawcy tematem wiodącym jest dojrzewanie dziecka z niepełnosprawnością. Warto poznać bliżej to zagadnienie i przeczytać artykuł psychologa i doktora nauk humanistycznych Krzysztofa Gerca.
Niepełnosprawność najczęściej bywa postrzegana jako zjawisko negatywne i budzące lęk. W zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności człowiek rozwija się i funkcjonuje w świecie. Ogromną rolę odgrywają tu rodzice dziecka i adolescenta z niepełnosprawnością. W wyniku oddziaływania środowiska rodzinnego, relacji z rodzeństwem, rozpoczyna się proces kształtowania osobowości i rozwoju niepełnosprawnego dziecka. Autor artykułu stawia pytanie o czynniki pozwalające przezwyciężyć ograniczenia wynikające z niepełnosprawności w dzieciństwie i okresie dorastania. Najważniejsze jest tu otoczenie społeczne, w tym rodzina, która nie tylko ma wspierać, ale także powinna stawiać wymagania na miarę możliwości dziecka.
Rozwój każdego człowieka, w tym osoby z niepełnosprawnością podlega dwóm determinantom: biologicznej oraz społecznej – jak pisze doktor Gerc.
W jaki sposób wspierać dzieci w ich rozwoju? Z jakimi problemami psychologicznymi boryka się człowiek niepełnosprawny? Jak pokonywać problemy z samoakceptacją i adaptacją do nowych warunków życia?
Odpowiedzi na te pytania poparte wnikliwą analizą psychologa, znajdują się w artykule. Zapraszam do lektury!

 

MSz

 

Szpiegowanie w jakości HD / Mariusz Sepioło // Wiedza i Życie. - 2021, nr 5, s. [18]-23.

 

Urządzenia do nagrywania dźwięku czy obrazu – ukryte w gniazdku, długopisie, zegarku, zapalniczce, pendrivie czy okularach, to nowinki techniczne przejmowane przez rynek i dostępne dla „zwykłych” klientów. Popularność urządzeń szpiegowskich w Polsce znacząco zwiększa się każdego roku. Niebezpieczny trend to fakt, że w ostatnich latach szpiegostwo stało się domeną hakerów.
I tu pojawia się dla nich „łakomy kąsek” - nasz smartfon.
Zapamiętajmy przestrogi autora:

Mogą oni wyrządzić wiele złego: zdobyć dostęp do wbudowanej kamery i aparatu, przejąć kontrolę nad telefonem poprzez włączoną funkcję Bluetooth lub łączenie się z otwartymi sieciami wi-fi (…), a nawet przejąć numer naszej karty kredytowej, jeśli płacimy telefonem zbliżeniowo.

Czy można się ustrzec? Oczywiście tak, poprzez aplikacje wykrywające i blokujące obcą aktywność, programy antyhakerskie i antywirusowe.
Zachęcam do przeczytania artykułu, aby być czujnym i posiadać odpowiednią wiedzę, która zabezpieczy nas przed nieostrożnością, nieświadomością, błędami, a co za tym idzie – poważnymi konsekwencjami.
Klikając, wyobrażamy sobie, że informacja przekazana zostaje wybranemu odbiorcy, a w rzeczywistości odbywa „długą podróż” po skomplikowanej infrastrukturze…
Zróbmy wszystko, aby nie być „obiektem pod obserwacją”!
Warto także podzielić się zdobytą wiedzą z innymi!

 

MG

 

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98
  fax (+48) 12 421 10 98

2021 © PBW Kraków
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.