Znajdź mnie w bibliotece czyli pedagogika – psychologia – filozofia – socjologia – kultura w zbiorach PBW
Znaczną część zbiorów PBW stanowi literatura z zakresu pedagogiki, psychologii oraz nauk pokrewnych. Jest z czego wybierać!
PEDAGOGIKA W TEORII I PRAKTYCE
Cyfrowy uczeń : dylematy mediatyzacji / Małgorzata Gosek. - Toruń : Akapit Wydawnictwo Edukacyjne, 2020.
W obecnym, trudnym czasie szkoła w znacznej mierze przeniosła się do przestrzeni wirtualnej. Sytuacja wymusiła – nawet na nieprzekonanych, stroniących od nowości technologicznych nauczycielach – konieczność wykorzystania cyfrowych narzędzi w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Książka stanowi kompendium wiedzy o procesach mediatyzacji oświaty. Autorka przedstawia konsekwencje rozgoszczenia się technologii cyfrowych w otaczającej nas rzeczywistości, w rodzinie, w życiu społecznym, w edukacji. Jak w tej rzeczywistości funkcjonuje „cyfrowy uczeń”? Publikacja w interesujący sposób opisuje, poparty badaniami obraz tego zjawiska. Niezwykle cenne są wnioski wysnute z przeprowadzonych badań i konkretne postulaty, sugestie dotyczące rozwiązań w obszarze edukacji medialnej. Książka godna polecenia dla nauczycieli wszystkich szczebli kształcenia.
Terapia i edukacja z psem / pod redakcją Agnieszki Potockiej. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
Publikacja przybliża zagadnienia dogoterapii w oparciu o badania naukowe z dziedziny antrozoologii, doświadczenia terapeutów oraz praktykę nauczycieli. Z lektury dowiemy się kiedy wskazana jest terapia z udziałem czworonoga, zapoznamy się z przeglądem badań dotyczących efektywności pracy ze zwierzętami. W prezentowanej pozycji znajdziemy również zagadnienia praktyczne. Przeczytamy o terapii logopedycznej z udziałem psa, terapii dla dzieci z zaburzeniami zachowania, treningu umiejętności społecznych, programie profilaktyki pogryzień, zajęciach z psem dla dzieci zdrowych oraz o niezwykle interesującym nowatorskim programie resocjalizacyjnym „Przyjaciele, czyli pies w celi”, realizowanym wśród skazanych w zakładzie karnym. Niewątpliwym atutem książki jest fakt, że została stworzona przez praktyków-pasjonatów.
OKIEM PSYCHOLOGA
Wypalenie szkolne u adolescentów : raport z badań polsko-amerykańskich / Katarzyna Tomaszek, Agnieszka Muchacka-Cymerman. - Kraków : Wydawnictwo PETRUS, copyright 2020.
Syndrom wypalenia zawodowego zwykle kojarzył się nam z osobami dorosłymi, wykonującymi pracę, wymagającą wielkiego zaangażowania emocjonalnego, nieustannej dyspozycyjności, narażonej na na ciągły stres, funkcjonującej w stanie silnego napięcia. Tymczasem to właśnie młodzież szkolna jest tą grupą podwyższonego ryzyka! Nadmierne obciążenie, poczucie niedocenienia, problemy interpersonalne, brak wsparcia, wygórowane oczekiwania, stres związany z niepowodzeniami szkolnymi, poczucie niesprawiedliwości i nierównego traktowania, presja otoczenia...to tylko niektóre z czynników, które zwłaszcza dla młodego labilnego emocjonalnie organizmu mogą być źródłem stanu wyczerpania. Autorki – obie związane z Instytutem Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie – oddają w ręce czytelnika rzetelnie przygotowaną monografię, która pozwala spojrzeć na problem wypalenia szkolnego przez pryzmat wiedzy psychologicznej. Z lektury dowiemy się co może stanowić genezę wyczerpania sił, jak rozpoznawać symptomy przemęczenia, jak młodzież radzi sobie z chronicznym przeciążeniem oraz jakie są formy wsparcia uczniów doświadczających wypalenia. Niezaprzeczalnym walorem publikacji jest jej część empiryczna. Autorki prezentują w niej przeprowadzone przez siebie, polsko-amerykańskie badania porównawcze, ich założenia metodologiczne, analizę uzyskanych wyników oraz wnioski praktyczne, które mogą być wykorzystane w celu projektowania oddziaływań profilaktycznych i pomocowych dla uczniów zagrożonych, bądź doświadczających wypalenia szkolnego.
Szanse rozwoju w starości : starość : jak ją widzi psychologia / redakcja Maria Kielar-Turska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2020.
We wstępie redaktor monografii Maria Kielar Turska pisze: „Starzenie się jest wyzwaniem. Każdy człowiek, stając w obliczu takiego wyzwania, nie może go unikać, ale powinien podjąć je i poradzić sobie z nim”. Jak to zrobić? Jak sobie poradzić? Publikacja, na którą składają się 22 prace, pomoże spojrzeć na starość, jej wyzwania i szanse okiem psychologa, zobaczyć człowieka starego w relacjach społecznych, odkryć walory późnej dorosłości. Rola społeczna babci i dziadka, postawy młodzieży wobec starości, poczucie osamotnienia seniorów, projekty integracji międzypokoleniowej – to tylko niektóre z tematów proponowanych przez autorów omawianej pozycji. Starość, dotyczy każdego z nas, bez wyjątku: w naszym otoczeniu mamy seniorów – dziadków, rodziców, sąsiadów, spotykamy ich w pracy, w autobusie, sklepie…; sami jesteśmy ludźmi starszymi, a może ten etap naszego życia dopiero przed nami. Bez względu na to, w którym miejscu naszej życiowej drogi jesteśmy, nigdy nie jest za wcześnie na podjęcie pogłębionej refleksji nad starością.
PRZEZ PRYZMAT FILOZOFII
Kryzys kultury - kryzys człowieka : fenomenologiczna krytyka kultury: Husserl, Lévinas, Henry / Andrzej Gielarowski. - Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2016.
Wnikliwa, rzetelna prezentacja poglądów tytułowych filozofów na zagadnienie kryzysu człowieczeństwa, kultury, duchowości współczesnego świata oparta na niezwykle bogatym materiale źródłowym. Autor sięga po nieznane szerokiemu gronu odbiorców teksty filozofów oraz ich komentatorów.
Egzystencjalna wartość rozważań Autora jest ogromna – jego książka traktuje o nas wszystkich. Podejmując pytanie o conditio humana dziś, Andrzej Gielarowski przedstawił rozprawę wnikliwie napisaną, głęboką i dowodzącą Jego rozległej erudycji filozoficznej. [Z recenzji dra hab. Witolda M. Nowaka]
Człowiek w dialogu / Witold P. Glinkowski. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
Pełnia człowieczeństwa może objawić się dopiero w relacji do drugiego/Drugiego. Przez dialog, w bardzo szerokim ujęciu tego słowa, realizuje się fenomen spotkania. Książka, jak pisze autor, jest próbą odsłonięcia dialogicznej, a zatem transcendentnej genezy człowieka, po drugie pragnie ukazać jego dialogiczną kondycję, w tym również warunki pozwalające na jej uzewnętrznienie się.
Czy mam świadomość, że ze swej natury jestem nie tylko homo sapiens, ale i homo dialogi – człowiek dialogu?
SPOJRZENIE SOCJOLOGA
Kultura cyfrowego narcyzmu / Magdalena Szpunar. - Kraków : Wydawnictwa AGH, 2016.
Znakomite ujęcie zjawiska narcyzmu cyfrowego.
Autorka Magdalena Szpunar – doktor nauk społecznych w zakresie socjologii, specjalizująca się w dziedzinie medioznawstwa, socjologii Internetu, przedstawia wnikliwą analizę otaczającej nas rzeczywistości. Konsumpcjonizm, ideologia sukcesu, klimat rywalizacji, chorobliwe uzależnienie od pochwał, kultura permanentnego monitorowania siebie i swojego wizerunku, nieustanne ogniskowanie na sobie uwagi otoczenia… to tylko niektóre wymiary współczesnej przestrzeni społecznej.
Zjawisko plagiatu a młodzież akademicka : studium socjopedagogiczne / Anna Sokołowska. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020
Przemiany funkcji uniwersytetu, umasowienie edukacji wyższej, zagadnienie nieuczciwości akademickiej, głównie plagiaryzmu – to obszary zainteresowań badawczych Anny Sokołowskiej, autorki rozprawy doktorskiej poświęconej plagiatowi studenckiemu. Prezentowana monografia to wnikliwe socjopedagogiczne studium zjawiska „kopiuj-wklej”, to wieloaspektowy obraz współczesnej akademickiej rzeczywistości oparty na solidnej podstawie badań jakościowych przeprowadzonych przez autorkę.
W KRĘGU KULTURY
Wybitne rody, które tworzyły polską kulturę i naukę / Marcin K. Schirmer. - Warszawa : Sport i Turystyka – Muza, 2017.
Pozycja ta to przegląd wybitnych rodów, których członkowie wnieśli znaczący wkład w rozwój polskiej i światowej nauki, kultury, sztuki i techniki. Marcin K. Schirmer. przedstawia życie społecznej elity na przestrzeni ostatnich dwustu lat. Ze względu na ograniczoną objętość pracy, autor musiał dokonać wyboru, przybliżając czytelnikowi jedynie wybranych przedstawicieli zasłużonych rodowych klanów. To oczywiście subiektywny optyka autora. Może każdy z nas wytypowałby innych reprezentantów polskiej inteligencji minionego czasu...
Wartości, kultura, humanistyka : wokół filozofii wychowania / Jerzy Wacław Gałkowski, Stanisław Karol Gałkowski. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019.
Studium na styku kultury, filozofii, pedagogiki. Treść podzielono na trzy działy tematyczne: Człowiek, wartości wychowanie; Kultura – w drodze do człowieczeństwa (i z powrotem); Humanistyka – powrót do klasycznej paidei. Książka stanowi cenną refleksję nad wychowaniem w ujęciu międzypokoleniowym, bowiem autorami publikacji są: ojciec i syn, każdy o bogatym dorobku naukowym w reprezentowanej przez siebie dziedzinie. Ciekawy jest ten wspólny głos autorów, którzy we wstępie do pracy zaznaczają, że mimo ich bliskości w zakresie zainteresowań badawczych, podejścia do zagadnień metodologicznych, czy wreszcie wspólnych korzeni ideowych, „w tekście mogą się pojawić pewne różnice zdań”.