Ikonki
KSIĄŻKI ONLINE
KSIĄŻKI ONLINE
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Pięć okładek recenzowanych czasopism pedagogicznych na tle motylków i wiosennego trawnika

Marzec 2023

Gotowość szkolna w perspektywie wczesnodziecięcych doświadczeń / Renata Michalak // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2022, nr 3, s. [71]-91.

 

Najnowszy numer "Kwartalnika Pedagogicznego" koncentruje się wokół współczesnego rozumienia i analizy pojęcia dojrzałości/gotowości szkolnej, zarówno w ujęciu teoretycznym i praktycznym. Spośród zaprezentowanych tam artykułów uwagę zwraca tekst Renaty Michalak, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, autorki ponad 100 publikacji naukowych (m.in. Dziecko u progu edukacji przedmiotowej : studium teoretyczno-empiryczne, Doradca nauczyciela sześciolatków : materiały metodyczne dla nauczycieli opracowane w wyniku projektu "Badanie gotowości szkolnej sześciolatków" zrealizowanego w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej). Główną tezą artykułu jest przekonanie o konieczności rozpatrywania gotowości szkolnej w szerokim i wielowymiarowym kontekście uwarunkowań. Zdaniem autorki (a także wielu badaczy tematu, których osiągnięcia naukowe są przywoływane w tekście) gotowość szkolna jest sumą doświadczeń, jakie dziecko kumuluje w ciągu procesu rozwojowego i to już od chwili poczęcia. Wypływa z tego wniosek, że jakość głównych środowisk życia ma fundamentalny wpływ na pomyślny - lub nie - rozwój dziecka, co skutkuje lepszą lub gorszą gotowością do przekroczenia progów szkoły. W artykule zreferowano funkcjonujące we współczesnej nauce koncepcje i definicje gotowości szkolnej, wśród których za najbardziej interesujące uznano stanowisko Pameli C. High, której prace nie były dotychczas tłumaczone na język polski. Według P.C. High w strukturze gotowości szkolnej mieszczą się trzy obszary:

  • gotowość dziecka (dobrostan fizyczny, rozwój społeczny i emocjonalny, podejście do uczenia się, rozwój języka, wiedza ogólna)
  • gotowość szkoły (m.in. ułatwienie płynnego przejścia pomiędzy domem, wczesną opieką a edukacją szkolną, zaangażowanie w sukces każdego dziecka, zaspokajanie indywidualnych potrzeb dzieci, odpowiednie kompetencje i aktywność każdego nauczyciela, służenie dzieciom w ich społecznościach, odpowiednia korekcja programów i praktyk, jeśli nie przynoszą one korzyści dla dzieci, itd.)
  • gotowość rodziny i środowiska (otaczanie matek opieką prenatalną, zapewnienie dziecku opieki zdrowotnej, prawidłowego odżywiania, aktywności fizycznej, dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej, budowanie prawidłowych relacji i silnych związków emocjonalnych między rodzicami i dziećmi, wspieranie rodziców w pełnieniu roli pierwszych nauczycieli swoich dzieci).

Autorka artykułu podkreśla, że właściwe podejście do zagadnienia gotowości szkolnej wymaga ujęcia holistycznego i wymienia najważniejsze jej konteksty. Są to: kontekst rozwojowy, kulturowo-społeczny, edukacyjny i materialno-przestrzenny. Po szczegółowe rozwinięcie powyższych zagadnień odsyłam do tekstu R.Michalak. Za niezwykle istotne dla osiągnięcia przez dziecko optymalnej dla niego gotowości szkolnej autorka uznaje wczesne doświadczenia - nawet okres prenatalny jest tu ważny, bo - jak pokazują przywołane badania - "w ostatnim trymestrze życia płodowego dziecko posiada zdolność uczenia się i zapamiętywania, a wszystkie jego zmysły są funkcjonalnie czynne. Wpływa to na wzrastającą strukturyzację mózgu i jego funkcjonalne dojrzewanie, co jednocześnie pozwala wnioskować o poznawczym funkcjonowaniu dziecka po urodzeniu".

Drugim istotnym czynnikiem wpływającym na osiągnięcie przez dziecko gotowości szkolnej są cechy rodziny, jej styl funkcjonowania i sprawowania obowiązków rodzicielskich. Przywoływane badania udowadniają to, co każdy intiucyjnie potrafi wskazać: rodzina dobrze spełniająca swoje podstawowe funkcje, prezentująca zrównoważone wymagania i oczekiwania, wspierająca dzieci emocjonalnie i poznawczo, a także posiadająca stosunkowo dobry status ekonomiczny i poziom wykształcenia rodziców jest środowiskiem, które umożliwia dzieciom odniesienie sukcesu w podjęciu obowiązków szkolnych.

W podsumowaniu autorka formułuje kilka kluczowych zaleceń:

  • objęcie dzieci najlepszą profilaktyką zdrowotną
  • stały monitoring dzieci i rodzin, by jak najwcześniej wychwycić zagrożenia psychospołeczne i kierować po profesjonalną pomoc
  • promowanie wśród rodziców potrzeby nawiązywania i pielęgnowania silnych relacji uczuciowych z dzieckiem, przez np. wspólne spędzanie czasu na codziennej lekturze, zabawie
  • nadzorowanie i wspieranie rodzin zagrożonych problemami społecznymi, o niskim poziomie kulturowo-ekonomicznym.

Niewątpliwą zaletą artykułu jest oparcie się na najnowszych publikacjach i badaniach prowadzonych nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Na podkreślenie zasługuje też daleki od pseudo-naukowego żargonu, przyjazny język prezentowanych rozważań.

Artykuł dedykujemy w szczególności nauczycielom przedszkoli, dla których trwa właśnie sezon przygotowywania "informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej".
Miłej i owocnej lektury!

 

Nazywanie lądów / Andrzej Hołdys // Wiedza i Życie. - 2023, nr 3, s. [56]-61.

 

Człowiek od czasu pojawienia się języka mówionego nieustannie musiał nazywać nowe przedmioty, czynności i miejsca by - gdy nazwy te upowszechniły się w danej zbiorowości - umożliwić wzajemną komunikację i na przykład orientację w terenie. Powstawały w ten sposób nazwy gór, rzek, jezior, miast i państw. Niestety, język mówiony jest ulotny. Trwałe ślady nazw geograficznych możemy jednak odnaleźć w zachowanych zabytkach piśmiennictwa.

Do najstarszych (jakieś 4,5 tys. lat) należy znaleziony w Mezopotamii stożkowy słup graniczny, zawierający nazwy sumeryjskich miast: Kisz, Lagasz i Umma.

Autor postanowił odtworzyć i opisać historię powstawania (w miarę upływu czasu, wzrastającej mobilności i wynikających z niej odkryć geograficznych) nazw kontynentów. Już samo pojęcie kontynent, stworzone przez starożytnych mieszkańców Grecji znaczyło dla nich coś innego niż dla nas współcześnie. Terra continens - ląd ciągły/stały odnosiło się do każdego większego stałego obszaru przeciwstawianego wyspom.

Również Grekom zawdzięczamy podział na Europę i Azję. Za czasów Herodota krainy leżące na wschód od Morza Egejskiego zwano Asia, a te na zachód stanowiły Europę. Także Grecy za czasów Herodota do swego modelu świata wprowadzili Afrykę, lecz nazywali ją od berberyjskiego ludu Libu - „Libya”. Nazwę „Afryka” utrwalili dopiero Rzymianie około II wieku.
Dzieje odkryć i nadania nazw pozostałych kontynentów pozostawmy już samodzielnej lekturze, a na zachętę dodajmy, że pierwszego podziału Ameryk na Północną i Południową dokonał pod koniec XVI wieku holenderski kartograf Petrus Plancius, określając je odpowiednio: America Mexicana i America Peruana, zaś Hiszpanie aż do początków XIX wieku konsekwentnie nazywali swoje amerykańskie terytoria Las Indias, czyli Indie!

Nasączonym wiedzą historyczną i geograficzną czytelnikom powyższego artykułu, polecić wypada inny z tego samego numeru o zachęcającym tytule „Rzygacze”. Jest on krótki, treściwy i nadzwyczaj obficie ilustrowany. Liczne fotografie gargulców lub plwaczy z całej Europy pozostawiają niesamowite wrażenie... A niby zwykła, ozdobna rynna.

Do lektury obu artykułów (i uczty estetycznej doprawionej historią)
zachęca zauroczony i uwiedziony

 JA

 

Nie bójmy się smucić / Anna Jankowska // Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 3, s. 6-8.

 

Nie lubimy go, jest niechciany, gdy przyjdzie - pozostaje z nami dłużej, niż byśmy sobie tego życzyli 🙁
Smutek.
Jest nieunikniony. Prędzej, czy później spotkamy się z nim, i co wtedy?
Nieraz mamy pokusę by udawać, że go nie widzimy, bagatelizujemy, zagłuszamy...
Gdy sami nie radzimy sobie z tym niepożądanym gościem, nie będziemy mogli okazać wsparcia smucącemu się maluchowi.

A tymczasem, „zamiast spychać go [smutek] na dalszy plan, powinniśmy nauczyć dzieci, jak go rozumieć i świadomie przeżyć”.
Wielka tu rola rodziców, dorosłych członków rodziny, nauczycieli, by wesprzeć dziecko w przeżywaniu smutku, pokazać jak sobie z nim poradzić. Autorka artykułu podsuwa kilka praktycznych wskazówek. Po pierwsze: nie umniejszać dziecięcych emocji, bez względu na błahostkę, która wywołała u dziecka pojawienie się smutku. Po drugie: być i słuchać. Istotne by, uświadomić dziecku, że nie jest samo z trudnymi uczuciami - jesteśmy razem. Ważne, żeby zauważyć smutek dziecka i zachęcić do opowiedzenia o zaistniałej sytuacji. Takie zwerbalizowanie problemu pomaga mu spojrzeć na przyczynę zmartwienia z innej perspektywy. Po trzecie: pozwolić, a nieraz nawet zachęcić do płaczu. Autorka podkreśla, że „długotrwałe powstrzymywanie się od płaczu za wszelką cenę to nic innego jak kumulowanie stresu pod przykrywką bycia dzielnym […] płacz jest pomocny, a nawet w wielu sytuacjach leczniczy”. I wreszcie po czwarte: zaoferować pomoc. Komunikat: jak mogę ci pomóc? zachęca do współpracy, informuje o naszej życzliwej gotowości do aktywnego włączenia się w rozwiązanie problemu, a przede wszystkim pomaga maluchowi spojrzeć na kłopot zadaniowo, i uczy go odpowiedzialności „za jego słowa, działania i oczywiście emocje”.

Nie jesteśmy w stanie wyeliminować smutku z życia naszych dzieci, ale możemy nauczyć je rozpoznawania i rozsądnego podejścia do tej trudnej emocji.

Zachęcam do lektury.

 BM

 

Pomysły na ciekawą lekcję wychowawczą / Dorota Zając // Życie Szkoły. - 2023, nr 2-3, s. 18-21.

 

Lekcja wychowawcza - zwykle jedna godzina w tygodniu przeznaczona do dyspozycji wychowawcy. Jakże często jest to problematyczna lekcja dla pedagogów a dla uczniów kolejna nudna godzina wychowawcza zdominowana przez czynności porządkowe. Co zrobić, by tak nie było? Jak zorganizować atrakcyjne i pożyteczne zajęcia? Na jakie tematy rozmawiać z uczniami? Z pewnością wielu nauczycieli podejmujących trud wychowawczy zadaje sobie te pytania.

Z pomocą przychodzi marcowy numer czasopisma „Życie Szkoły”. Inspirujące pomysły na ciekawe zajęcia prezentuje autorka w artykule z cyklu „Lekcja na czasie”. Funkcja wychowawcy jest w szkole bardzo istotna, to od niego zależy czy uczniowie będą tworzyć zintegrowaną grupę i zdyscyplinowaną klasę. Jak zatem przygotować takie zajęcia i co na nich robić, by zainteresować podopiecznych? Ważna jest kreatywność nauczyciela, który motywuje uczniów do działania i angażowania się w życie klasy i szkoły.

Według autorki artykułu celem pierwszych lekcji powinno być poznanie uczniów i integracja zespołu, kolejne zajęcia mają rozbudzać wrażliwość wobec innych ludzi, zachęcać do refleksji nad sobą. Gdy młody człowiek poczuje się bezpiecznie w swojej klasie, można proponować tematy zajęć, które koncentrują się wokół spraw codziennych, takich, jak budowanie własnego poczucia wartości, nawiązywanie relacji, rozwiązywanie problemów. Ważne są sprawy profilaktyki, zagrożeń, stylu życia, samorozwoju i akceptacji siebie. Lekcja wychowawcza to także okazja do realizowania ciekawych inicjatyw społecznych i działań charytatywnych, szczególnie w starszych klasach szkoły podstawowej. Na każdym etapie nauczania bardzo dużo zależy od nauczyciela, który powinien wykazać się kreatywnym podejściem i pozytywnym nastawieniem. W młodszych klasach ważną rolę w budowaniu zespołu i motywowaniu do działania stanowi zabawa w formie ćwiczeń i gier edukacyjno-wychowawczych. Lekcja wychowawcza to szczególne wyzwanie dla nauczycieli, dlatego warto sięgnąć po przykładowe metody i techniki pracy, propozycje tematów lekcji wychowawczych, które znajdują się w tekście artykułu. Życzę dobrej lektury i wielu inspiracji do pracy!

MSz

 

Ubytkowanie podręczników : jak racjonalnie je zagospodarować i zaoszczędzić pieniądze? / Małgorzata Ficoń // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 3, s. 4-10.

 

W bieżącym numerze czasopisma „Biblioteka w Szkole” zamieszczono artykuł poświęcony podręcznikom szkolnym. Jest to ciekawa propozycja lektury dla nauczycieli bibliotekarzy, którzy znajdą tu garść przydatnych wskazówek dotyczących racjonalnego gospodarowania pieniędzmi z dotacji na podręczniki i materiały edukacyjne. Autorka opisuje zasady nabywania i ubytkowania podręczników w szkołach podstawowych. Analizuje przepisy prawa oświatowego i odpowiada na pytania: czy podręczniki trzeba obowiązkowo ubytkować po 3 latach? Co zrobić z tymi, które już nie są używane w szkole? Jak jeszcze można wykorzystać pieniądze z dotacji?

W polskich szkołach wyrzuca się tony tzw. bezpłatnych podręczników - bez względu na ich stan i wartość merytoryczną. Budzi to coraz większy sprzeciw wśród nauczycieli bibliotekarzy, gdyż to właśnie oni zajmują się wypożyczaniem uczniom podręczników dotacyjnych i mają świadomość skali marnotrawstwa. Czy tak rzeczywiście musi być? Jak pisze autorka - „Przepisy oświatowe stanowią, że podręczniki i materiały edukacyjne zakupione z dotacji celowej muszą być użytkowane przez co najmniej 3 lata”. Ustawodawca określa jedynie minimalny czas użytkowania, warto zatem przyjrzeć się możliwościom gospodarowania podręcznikami i zastanowić się, co dla konkretnej szkoły ma sens.

Kolejną istotną sprawą poruszoną w artykule są zadania dyrektora szkoły i bibliotekarza w kwestii zamawiania i gospodarowania podręcznikami. W części szkół zajmują się tym bibliotekarze, co nie jest zgodne z istniejącymi przepisami. Czynności te bowiem należą do obowiązków dyrektora placówki, zaś bibliotekarze opracowują, przechowują i udostępniają zbiory. Szerzej na ten temat pisze autorka, powołując się na podstawę prawną.

Innym zagadnieniem, które z pewnością zainteresuje dyrektorów i nauczycieli jest kwestia wydatkowania dotacji celowej. Artykuł pozwoli odpowiedzieć na pytania: czy pieniądze można wydać na inne materiały dydaktyczne poza podręcznikami i ćwiczeniami? Co się dzieje z pieniędzmi przeznaczonymi na koszty obsługi dotacji na podręczniki? Co bibliotekarze mogą zrobić w sprawie lepszego gospodarowania podręcznikami i pieniędzmi przeznaczonymi na ten cel?

Mam nadzieję, że proponowany artykuł będzie pomocny i zainspiruje szkoły do racjonalnego gospodarowania podręcznikami oraz promowania ekologicznej postawy. Życzę miłej lektury!

MSz

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina  
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Ogólnopolskie Forum Bibliotek Pedagogicznych
Jubileusz - 100 lat PBW
Poradnik Na Focha
Pomocne linki oświatowe

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.