Ikonki
KSIĄŻKI ONLINE
KSIĄŻKI ONLINE
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Na drewnianej półce stoją frontem cztery kolorowe czasopisma. W tle szufladki katalogów

Listopad 2020

Literacki pokój zagadek / Joanna Krzemińska // Polonistyka. - 2020, nr 6, s. 32-34

 

Zagadki, tajemnice, labirynty i szyfry, czyli pokój zagadek! Dzieci i młodzież lubią zaskakujące lekcje, szybciej przyswajają wiedzę poprzez gry i zabawy. Niestandardowe metody i formy pracy wpływają pozytywnie na efekty nauczania. Dlatego warto wykorzystywać je w pracy dydaktycznej. Ciekawą propozycją jest literacki pokój zagadek, o którym interesujący artykuł znajduje się w listopadowej Polonistyce.

Odsyłam Czytelników do rubryki Praktycznego Przewodnika Nauczycieli, w którym przeczytamy inspirujący tekst Joanny Kamińskiej. Autorka proponuje trzy formy literackiego pokoju zagadek:

  • Escape Room ( klasyczny pokój zagadek) - zajęcia oparte na wiedzy o przeczytanej lekturze;
  • Skrzynka Tajemnic - uproszczona wersja pokoju zagadek;
  • Wirtualne Zagadki - z wykorzystaniem narzędzi online.

Atrakcyjna forma pracy, niestandardowe podejście do omawianego tekstu - wszystko to powoduje, że młodzi ludzie w bezpiecznych okolicznościach powtarzają bądź utrwalają najważniejsze zagadnienia. I o to przecież chodzi.

Zachęcam do przeczytania i zainspirowania się taką formą prowadzenia lekcji, która sprawdzi się w pracy zdalnej z uczniami w każdym wieku!

MSz

 

Nie można odzyskać czasu, ale można przestać go tracić… / Beata Ciepły, Joanna Łach // Hejnał Oświatowy. - 2020, nr 11, s. 24-26

 

„Czas jest naturalnym surowcem, który dostajesz od życia.
Jak przetwarzasz ten surowiec?”

(B. Tracy)

 

W listopadowym numerze Hejnału Oświatowego dużo miejsca poświęcono problematyce organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży. Warto skorzystać z przykładów dobrej praktyki, którymi dzielą się autorki powyższego artykułu. Zarządzanie sobą w czasie to jedna z kluczowych kompetencji odpowiadających za właściwy rozwój i osiągnięcie sukcesu w życiu dorosłym. Zatem w jaki sposób uczyć tego dzieci i młodzież?

Zajęcia dodatkowe, koła zainteresowań, praca w samorządzie uczniowskim, mogą być twórczymi formami spędzania czasu na gruncie szkoły.

Joanna Łach - jedna z autorek tekstu, polonistka w Szkole Podstawowej nr 62 w Krakowie, dzieli się własnym doświadczeniem i przykładem dobrej praktyki. Proponuje zastosowanie metody tutoringu. Jest to forma indywidualnego wsparcia, która pozwala uczyć organizacji pracy i odpowiedzialności za własny rozwój. Nauczyciel (Tutor) wspiera rozwój ucznia, motywuje do samodzielnych poszukiwań i rozwoju.

Inną formą zagospodarowania wolnego czasu w warunkach szkolnych mogą być zajęcia dziennikarskie. Redagowanie gazetki szkolnej, kroniki wydarzeń w formie elektronicznej, to ciekawy pomysł na czas epidemii i zdalnego nauczania.

W jaki jeszcze sposób możemy wspierać dzieci i młodzież w twórczym organizowaniu czasu? Odsyłam do bogatej oferty artykułów jesiennego wydania Hejnału Oświatowego!

 

MSz

 

Pozycja siedząca : jak wpływa na nasz organizm? : przykłady ćwiczeń przy biurku / Ewa Brzozowska-Wicherek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2020, nr 6, s. 26-31

 

Ruch to zdrowie, każdy to wie. Jednak w obecnych czasach większość z nas prowadzi statyczny tryb życia poruszając się jedynie po sieci. Rozwój technologii, praca i nauka zdalna, to wszystko spowodowało, że dużo czasu spędzamy w pozycji siedzącej. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, jak długotrwałe siedzenie wpływa na nasz organizm. Co robić, by poczuć się lepiej? Zachęcam naszych Czytelników by sięgnęli do listopadowego wydania czasopisma Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. W wyczerpujący i ciekawy sposób pisze o tym Ewa Brzozowska- Wicherek - doktorantka AWF w Krakowie. Autorka wyjaśnia jaki wpływ na nasze samopoczucie ma prawidłowa postawa ciała podczas siedzenia i podaje praktyczne przykłady ćwiczeń „przy biurku”. O tym jak istotny jest to problem, który skutkuje wadami postawy, świadczą alarmujące dane: aż 75% dzieci i młodzieży spędza czas wolny w pozycji siedzącej!

Nie zawsze można zredukować liczbę godzin spędzanych w pozycji siedzącej, ale zawsze warto zadbać o to, by zminimalizować niekorzystny wpływ takiego trybu życia na nasze samopoczucie i zdrowie.

Zapraszam do przeczytania najnowszego numeru czasopisma Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, być może znajdziemy tam receptę na „idealną pozycję siedzącą”!

 

MSz

 

Znaczenie samokształcenia w zawodzie nauczyciela / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Życie Szkoły. - 2020, nr 8, s. 24-27

 

Nauczyciel to zawód szczególny, w którym przez cały czas konieczne jest podnoszenie swoich kompetencji, aktualizowanie i pogłębianie wiedzy z własnego przedmiotu, jak też z zakresu metod nauczania, środków dydaktycznych, a przede wszystkim z obszaru zagadnień wychowawczych. To tylko bardzo ogólny zarys wymagań, które stają przed każdym nauczycielem – zarówno tym rozpoczynającym pracę, jak i tym z długim stażem. Autorka artykułu zamieszczonego w listopadowym numerze Życia Szkoły wymienia ich jeszcze więcej i podkreśla, że oprócz tzw. wielozadaniowości w zawodzie nauczycielskim istotne jest wychodzenie poza utarte stereotypy i kreatywność w codziennym wykonywaniu swoich obowiązków. Jak temu wszystkiemu sprostać? Odpowiedź może być tylko jedna: szkolić się nieustannie! Tym bardziej, że jednym z ważniejszych zadań – szczególnie w tak szybko zmieniającej się rzeczywistości – jest przygotowanie także uczniów do samokształcenia przez całe życie. Verba docent, exempla trahunt...

Autorka podkreśla, że samokształcenie to proces niełatwy, wymagający wysiłku, determinacji, ale też konkretnej wiedzy o jego kolejnych etapach i prawidłowościach. W skrócie je charakteryzuje i wskazuje jakie należy podjąć działania i jakie warunki spełnić, aby proces samokształcenie przebiegał sprawnie i efektywnie. Zwraca uwagę na obfitość oferty edukacyjnej, zarówno w formach tradycyjnych, jak i tych proponowanych przez najnowsze technologie. Promowane już od dobrych kilku lat sieci współpracy i samokształcenia nabrały w obecnych „zdalnych” warunkach niezwykłej aktualności. Być może osoby, które jeszcze nie brały w nich udziału przekonają się o ich potencjale i atrakcyjności.

Spośród wielu form samokształcenia zwraca również uwagę na rozwiązanie stosowane dotychczas najczęściej w biznesie – coaching i twierdzi, że również na gruncie szkolnym może on przynieść ciekawe i korzystne efekty.

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem Justyny Kapuścińskiej-Kozakiewicz, do refleksji nad zagadnieniem własnego samokształcenia i do skorzystania z propozycji zawartych w tekście.

 

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina  
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Ogólnopolskie Forum Bibliotek Pedagogicznych
Jubileusz - 100 lat PBW
Poradnik Na Focha
Pomocne linki oświatowe

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.