Ikonki
KSIĄŻKI ONLINE
KSIĄŻKI ONLINE
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Okładki czasopism pedagogicznych, których artykuły omówiono w przeglądzie prasy

Styczeń 2020

 

Aktywności muzyczne a rozwój języka emocji dziecka / Natalia Kłysz-Sokalska // Życie Szkoły. - 2020, nr 1, s. 39-43

 

Muzyka i ruch to bardzo istotne czynniki kształtujące rozwój małego dziecka. Dźwięk muzyki pobudza do instynktownej taneczno-ruchowej ekspresji i wyrażania poprzez nią niezwerbalizowanych jeszcze uczuć i emocji. Nauczyciel z pomocą utworów muzycznych pomaga dzieciom odkryć i nazwać te emocje, a także wyrażać swoje uczucia za pomocą tworzonych przez dzieci dźwięków i rytmów. Autorka oprócz opisu samego zjawiska, proponuje też dwa scenariusze zajęć na podstawie swojej piosenki i wiersza.

JA

 

Fryzjer, lekarz, strażak... zabawy nie tylko w kącikach zainteresowań / Dorota Dziamska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2020, nr 1, s. 22-24

 

Doradztwo zawodowe w przedszkolu! Nauczyciele wychowania przedszkolnego, jak wszyscy nauczyciele, są zobowiązani do realizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Czy to znaczy, że nauczyciele przedszkoli zobligowani są do tworzenia dodatkowych programów oraz sprawozdań z realizacji tej ścieżki? Dorota Dziamska – dyrektor Pracowni Pedagogicznej im. prof. Ryszarda Więckowskiego – w sposób bardzo rozważny i spokojny „podpowiada” jak ustosunkować się do wymogów oraz przestrzega przed nadinterpretacją rozporządzeń czy zmuszaniem pedagogów do dodatkowych obowiązków. Otóż:

Doradztwo zawodowe w przedszkolu nie jest żadnym dodatkowym elementem wykraczającym poza podstawę programową.

Wystarczy, że podczas codziennych zajęć dzieci będą miały okazję do poznawania specyfiki różnych zawodów poprzez: spontaniczne i kierowane zabawy, spotkania z reprezentantami różnych profesji, przedszkolne wycieczki. Takie formy są zapewne już od dawna stosowane przez nauczycieli. Nie należy więc skupiać się nad żadnym dodatkowym dokumentowaniem - oprócz „zwykłego” wpisu w dziennik zajęć w przedszkolu.

Ważne natomiast, żeby dostosować program do zainteresowań oraz możliwości poznawczych dzieci, aby „mały człowiek podejmował się działania w obszarach, które go cieszą i zajmują, a nie nudzą”.

Konkludując – „bawić ucząc, uczyć bawiąc” - to priorytet pracy nauczycieli wychowania przedszkolnego.

MG

 

Jeśli kochasz, sercem patrz : scenariusz oparty na książce „Mały Książę” / Ewa Sobczyńska // Biblioteka w Szkole. - 2020, nr 1, s. 32-33

 

Styczniowy numer czasopisma Biblioteka w Szkole zawiera wiele ciekawych, praktycznych materiałów, podpowiada konkretne rozwiązania, podsuwa gotowe narzędzia.
Jeśli kochasz, sercem patrz – to tytuł scenariusza krótkiej inscenizacji dla uczniów szkoły podstawowej. Może on wzbogacić podręczną bazę materiałów repertuarowych zachęcających do przeczytania konkretnej książki.
Proste dialogi, łatwe do wykonania dekoracje, czytelne przesłanie.
Jeśli zaangażowani w przygotowanie przedstawienia uczniowie zapamiętają że, najlepiej widzi się sercem, że najważniejsze jest niewidoczne dla oczu i że na zawsze jesteśmy odpowiedzialni, za to co oswoiliśmy... to osiągnęliśmy zamierzony cel wychowawczy.

Patrz sercem! Warto te słowa uczynić mottem nowego, niedawno rozpoczętego roku.

BM

 

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina  
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Ogólnopolskie Forum Bibliotek Pedagogicznych
Jubileusz - 100 lat PBW
Poradnik Na Focha
Pomocne linki oświatowe

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.