Ikonki
KSIĄŻKI ONLINE
KSIĄŻKI ONLINE
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Kolaż z 4 kolorowych okładek czasopism

Styczeń 2022

 

Chcę widzieć, że mnie słuchasz. Chcę poczuć, jak mnie słuchasz – o aktywnym słuchaniu / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 1, s. 29-32.

 

Jedną z istotniejszych zasad ułatwiających nam sprawne porozumiewanie się z innymi jest umiejętność słuchania. Ludzie różnią się między sobą zdolnością do przesyłania i odbierania sygnałów. Za mało zwracamy uwagę na sposób i jakość naszego porozumiewania się. Czasami działamy zbyt emocjonalnie, nie dbając o formę przekazu i dobór słów, czasami zaś o emocjach zapominamy i dobierając odpowiedni kod do zbudowania precyzyjnej informacji, dziwimy się, że nie możemy dotrzeć do drugiej osoby. Dobre słuchanie to takie, w którym naprawdę chodzi o to, żeby usłyszeć.

Nie ulega wątpliwości, że podnoszenie jakości naszej umiejętności słuchania nie tylko przysłuży się nam samym, lecz także w znaczący sposób ułatwi nam porozumiewanie się z innymi ludźmi, sprawi, że będziemy partnerami zarówno dobrymi, jak i skutecznymi.

Agnieszka Wentrych w swoim artykule pomaga nam zrozumieć czym jest słuchanie, jakie są bariery w komunikacji oraz podsuwa odpowiedzi na pytania: Jak aktywnie słuchać? Co zrobić żeby osoba mówiąca miała poczucie, że została usłyszana, wysłuchana, a przede wszystkim zrozumiana.

KSZ

 

Kobiety wobec powstania styczniowego / Adam Massalski // Mówią Wieki.- 2022, nr 1, s. 16-19.

 

W styczniu 1863 roku wybuchło najtragiczniejsze z polskich powstań narodowych – powstanie styczniowe. W bieżącym numerze magazynu historycznego „Mówią Wieki” znajdują się interesujące artykuły poświęcone mniej znanym epizodom tego narodowego zrywu niepodległościowego.

Czytelnikom proponuję lekturę tekstu autorstwa Adama Massalskiego, który przybliża udział kobiet w powstaniu oraz represje, jakie je dotknęły.

W XIX wieku stosunki społeczne ściśle określały pozycję kobiet. Miały one pozostawać w cieniu mężczyzn – ojców, mężów, braci. Nie posiadały praw publicznych, ale wymagano od nich, aby były odważne, gospodarne i zaradne. Zmiany przyspieszył wybuch powstania styczniowego, który poprzedziły liczne manifestacje patriotyczne i religijne z gremialnym udziałem kobiet.

W artykule zostały zaprezentowane sylwetki dzielnych niewiast takich, jak: Henryka Pustowójtówna, Jadwiga Prendowska, Maria Piotrowiczowa i wielu innych Polek, które warto przybliżyć młodzieży na lekcjach historii. Walczyły z bronią w ręku w oddziałach Mariana Langiewicza, jak wspomniana wyżej Henryka Pustowójtówna, o której Stefan Kieniewicz napisał – „wszędzie, gdzie się znalazła podniecała bojowe nastroje wśród otaczającej młodzieży.”

Te dzielne patriotki pełniły funkcje kurierek, sanitariuszek, łączniczek, a za swoją niezłomną postawę były represjonowane i zsyłane na Sybir oraz ginęły na polu bitwy. Stanowiły wzór postępowania, krzewiły polską kulturę i język w czasach zaborów.
Czy mogą być wzorem do naśladowania we współczesnych czasach? Na to pytanie każdy Czytelnik musi sobie odpowiedzieć sam.

Zachęcam do przeczytania zapomnianych, ale jakże ciekawych historii losów kobiet walczących w powstaniu styczniowym. Życzę miłej lektury!

MSz

 

Temat numeru: mutyzm wybiórczy
Wychowawca. - 2022, nr 1.

 

Styczniowy numer czasopisma "Wychowawca" może stanowić podręczną pomoc dla nauczycieli, wychowawców i rodziców w starciu z problemem zaburzeń mowy, jakim jest mutyzm wybiórczy. Zaburzenie to dotyczy najczęściej dzieci, ale zdarza się też wśród młodzieży i osób dorosłych. Jego istota ma podłoże lękowe i polega na tym, że osoba nim dotknięta mówi płynnie i swobodnie w sytuacjach, w których czuje się bezpiecznie, natomiast tam, gdzie traci to poczucie bezpieczeństwa – milczy, mówi cicho lub artykułuje tylko pojedyncze słowa. Problem ten często bywa nierozpoznany, a dzieciom przypisuje się bierność, nieśmiałość, upór, złośliwość, brak wiedzy, lenistwo, chęć manipulowania innymi. Nieświadomość i brak znajomości najważniejszych zasad postępowania z takim dzieckiem może wywierać na niego presję, która jeszcze pogłębi problem.

Dzięki zestawowi artykułów zamieszczonych w czasopiśmie można uzupełnić swoją wiedzę i zaproponować pomoc swoim uczniom, wychowankom, dzieciom. Edyta Gonczar (związana z Fundacją Mutyzm Wybiórczy Reaktywacja) pisze o diagnozowaniu mutyzmu wybiórczego oraz przedstawia konkretne propozycje działań dla rodziców, których dzieci dotknięte są tym zaburzeniem. Zwraca uwagę na podstawowe elementy życia codziennego, które są ważne dla skutecznej terapii. Są to np. zmniejszenie presji na mówienie (np. zamiast "Taki duży i nie mówi" używać zwrotu "Powiesz, jak będziesz gotowy"), nie odpowiadanie zamiast dziecka, tylko odczekanie lub przeformułowanie pytania (zasada 5 sekund), stwarzanie okazji do mówienia, budowanie w dziecku poczucia własnej wartości, używanie gestów wspierających (uchwycenie ręki, pochylenie się do pozimu twarzy dziecka).

W artykule o terapii mutyzmu wybiórczego autorka Ada Rogowska, pedagog i terapeuta, omawia wywodzącą się z Wielkiej Brytanii terapeutyczną metodę małych kroków i wchodzące w jej skład podstawowe techniki, dzięki którym dziecko będzie mogło uwolnić się od lęku przed mówieniem.

Dopełnieniem powyższych artykułów są dwa teksty Anny Czujak, nauczycielki i autorki ogólnopolskiego projektu edukacyjnego "Mutyzm wybiórczy – o lęku bez lęku". W pierwszym z nich autorka omawia wspierającą rolę nauczyciela w kontaktach z dzieckiem o zaburzonej komunikacji i podaje zasady postępowania oraz konkretne rozwiązania i działania na szkolnym gruncie, jakie może podjąć nauczyciel, by przyczynić się do poprawy funkcjonowania dzieci z mutyzmem wybiórczym. Drugi tekst Anny Czujak to konspekt lekcji wychowawczej adresowanej do uczniów klas 4-8, podczas której uczniowie nie tylko dowiadują się, że istnieje i na czym polega takie zaburzenie, ale też są uwrażliwiani na "odmienność" swoich koleżanek i kolegów. Autorka podkreśla rolę i znaczenie takich postaw, jak otwartość, akceptacja, poszanowanie potrzeb drugiego człowieka. Uczniowie otrzymują też informacje, w jaki sposób zachowywać się wobec osób z mutyzmem, aby nie pogłębiać stresu u tych, którym "zabrakło języka". Szczególnie cennym materiałem są przytoczone fragmenty autentycznych listów dzieci w wieku 8, 10, 14 lat, które cierpią na to zaburzenie. Z pewnością ich rówieśnicy nie zdają sobie sprawy, jak lęk może paraliżować mowę i powodować ogromne trudności w zwykłym, codziennym szkolnym funkcjonowaniu.

 

 

Nadchodzi METAWERSUM / Marek Matacz // Wiedza i Życie. - 2022, nr 1, s. [42]-44.

 

W ciągu ostatnich dwóch lat poziom umiejętności korzystania z zasobów internetu znacznie się poprawił w dużej części naszego społeczeństwa. Izolacja, praca i nauka zdalna, internetowe zakupy spowodowane przez pandemię, zmusiły wielu do szybkiego nadrobienia zaległości w tej dziedzinie.
Nadchodzą jednak zmiany. Mark Zuckerberg ogłosił, że jego firma (Facebook) zmienia nazwę. To nie tylko kosmetyczny retusz, ale – jak twierdzi właściciel portalu – odbicie głębokiej przemiany, jaka czeka całą sieć. Nowa nazwa brzmi "Meta". To przedrostek, który oznacza "ponad" czy "poza czymś". W tym przypadku dotyczy metawersum (ang. metaverse) – cyfrowego wszechświata, który ma znajdować się ponad znaną nam fizyczną rzeczywistością.

Internet ma się przemienić w niezliczone wirtualne światy, do których wejdziemy dzięki goglom do wirtualnej rzeczywistości. W taki sposób będzie można pracować, bawić się, zwiedzać, robić zakupy, a granica między cyfrowym a prawdziwym światem powoli zacznie się zacierać.
Wizja ciekawa, choć niepokojąca...

Warto przeczytać cały tekst, poznać jasne i ciemne strony, jakie w przyszłym metawersum znajduje autor.

Jak będzie naprawdę przekonamy się za kilka lub kilkanaście lat...

JA

 

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina  
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Ogólnopolskie Forum Bibliotek Pedagogicznych
Jubileusz - 100 lat PBW
Poradnik Na Focha
Pomocne linki oświatowe

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.