Ikonki
KSIĄŻKI ONLINE
KSIĄŻKI ONLINE
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Kolaż z 4 kolorowych okładek czasopism

Sierpień 2021

Kiedy świata jest za dużo, czyli sceny z życia wrażliwych smoków / Z Katarzyną Kucewicz rozmawia Edyta Żmuda. // Charaktery. - 2021, nr 8, s. 14-19.

 

Drodzy Czytelnicy, w kolejnym miesiącu wakacji i urlopów zachęcam do sięgnięcia po czasopismo „Charaktery”. W bieżącym wydaniu został poruszony temat wrażliwości. Bywa ona kłopotliwa, ale jednocześnie stanowi wyjątkową cechę osób o głębokiej intuicji i empatii. Czy wrażliwość to kłopot czy dar? Może jedno i drugie? Warto poszukać odpowiedzi na to pytanie i przeczytać rozmowę Edyty Żmudy z psychologiem i psychoterapeutą Katarzyną Kucewicz.

Osoby wysoko wrażliwe często czują się odmieńcami i wstydzą się swojej wrażliwości w świecie ekstrawertyków. W swojej książce „Kobiety, które czują za bardzo” rozmówczyni pisze: „Mnóstwo wysoko wrażliwych kobiet stygmatyzuje siebie określeniami histeryzuję, jestem za bardzo przewrażliwiona”. Skąd wynika ta stygmatyzacja? Jakie są konsekwencje zachęcania wręcz zmuszania dzieci nieśmiałych, wrażliwych do ekstrawertyzmu?

Kiedy człowiek zdejmie z siebie pancerz oczekiwań, to nagle okazuje się, że życie w duchu wysokiej wrażliwości, a nie w formie narzuconego ekstrawertyzmu, jest życiem w zgodzie z samym sobą.

Z artykułu wynika, że ważne jest stawianie granic w relacjach i komunikacji z bliskimi, jak pisze Bene Brown „Odkąd zaczęłam stawiać granice w komunikacji z bliskimi, może jestem mniej miła, ale bardziej kochająca”.

Z pewnością lektura tego artykułu będzie zachętą do refleksji nad samym sobą i pomoże w zrozumieniu osób wrażliwych i nieśmiałych obecnych w naszym otoczeniu. Zatem czy wrażliwość to skarb, czy przekleństwo? Na to pytanie niech każdy z czytelników odpowie sobie, czytając sierpniowy numer czasopisma „Charaktery”.

 

MSz

 

Matematyczny pokój zagadek : przykład z instrukcją przygotowania / Joanna Świercz // Matematyka. - 2021, nr 4, s.11-17.

 

Recenzowany artykuł to jedna z propozycji lipcowo-sierpniowego dwumiesięcznika Matematyka.

Autorka – nauczycielka matematyki, konsultantka ds. nauczycieli matematyki Miejskiego Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu, członkini Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki oraz grupy Superbelfrzy RP, autorka publikacji książkowych dotyczących m.in. stosowania metod aktywizujących na lekcjach matematyki – dzieli się swoim bogatym doświadczeniem i podsuwa gotowe rozwiązania.

Warto wykorzystać naturalną skłonność uczniów do zabawy, rywalizacji, rozwiązywania łamigłówek i oprzeć się na niej w edukacji matematycznej. Zastosowanie metody escape room na lekcji gwarantuje wzrost zaangażowania uczniów, pomaga zaktywizować wszystkich uczestników zabawy, uczy współdziałania w grupie, kształtuje logiczne myślenie, otwiera na poszukiwanie nieszablonowych rozwiązań. Korzyści jest wiele 🙂

Metoda ta świetnie się sprawdza w trakcie powtórek, wtedy gdy chcemy z uczniami utrwalić przerobiony już materiał.

Autorka nie ukrywa, że przygotowanie takiej lekcji-gry jest czasochłonne, dlatego oddaje w ręce czytelników gotowy konspekt (Graniastosłupy – powtórzenie wiadomości, scenariusz lekcji dla klasy ósmej) wraz z instrukcją i praktycznymi wskazówkami. Podpowiada m.in. jak stworzyć z wykorzystaniem narzędzi dostępnych online niedokończony kod QR. W toku lekcji uczniowie rozwiązują zadania-zagadki, a otrzymywane przez nich wyniki pozwalają na zamalowywanie kolejnych ukrytych kwadratów kodu, by finalnie umożliwić odczytanie kodu i pomyślne zakończenie zabawy.

Oczywiście pomysł z generatorem niekompletnych kodów możemy zastosować, zgodnie z naszą inwencją i pomysłowością, na innych, nie opartych o technikę escape room’u, lekcjach. Możliwości jest wiele!

A gdy brakuje nam pomysłów na edukacyjne gry matematyczne sięgnijmy po książki Autorki dostępne w naszej Bibliotece.

Niech lektura omawianego artykuł będzie inspiracją!
Może to pomysł na pierwszą po wakacjach lekcję matematyki?
A może warto pokusić się o zorganizowanie domowego, wakacyjnego escape room’u? 🙂

 

BM

 

Pierwsza lekcja / Magdalena Ignaciuk // Polonistyka. - 2021, nr 4, s. 50-53.

 

Już za parę dni nowy rok szkolny. Pewnie cała społeczność szkolna – nauczyciele, uczniowie, rodzice – będą wchodzić w ten czas z radością, że można się wreszcie spotkać nie-wirtualnie, z nadzieją, że ten stan potrwa dłużej niż w ubiegłym roku, ale i z wieloma obawami i niepokojem. Jak najlepiej zacząć wspólne zajęcia, by zminimalizować stres i zachęcić uczniów do wspólnej, interesującej i owocnej pracy? Można skorzystać z podpowiedzi zamieszczonych w artykule Magdaleny Ignaciuk – nauczycielki języka polskiego i m.in. autorki bloga Polonistka z pasją.

Autorka radzi rozpocząć szkolne spotkanie od lepszego wzajemnego poznania uczniów i nauczyciela poprzez np. opowiedzenie o sobie kilku zdań. Można też wykorzystać nowoczesne narzędzia jak np. chmura wyrazów do nazwania swoich emocji – uczniowie otrzymują wydrukowane kartki, na których zakreślają te słowa, które w tym momencie wyrażają ich odczucia. Chętni mogą podzielić się swoimi zapiskami z resztą klasy, co z kolei może być dobrym punktem wyjścia do wspólnej rozmowy i rozwiania wątpliwości i obaw. Autorka wymienia jeszcze popularne zabawy, jak np. "Niech wstanie osoba, która..." oraz "Fakty i kłamstwa o mnie" jako aktywności, które sprzyjają lepszemu poznaniu i integracji grupy.

Oprócz działań wychowawczych proponuje też – jako nauczycielka języka polskiego – interesujące sposoby na zaciekawienie uczniów listą lektur i na promowanie czytelnictwa.
Zachęca też do przedstawienia podopiecznym planu na cały rok – czego będziemy się uczyć oraz do poproszenia uczniów o stworzenie własnych planów. Odkrywczy może być powrót do tych notatek pod koniec roku szkolnego i weryfikacja początkowych zamierzeń.

Najważniejszą konkluzją tekstu jest, że nauczyciel powinien tworzyć przyjazną atmosferę i jasno komunikować swoje oczekiwania oraz zachęcać uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, które mają służyć wzajemnemu rozwojowi.

 

 

Rowerowy savoir-vivre / Dorota Kamień // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2021, nr 4, s. 6-11.

 

Lipcowo-sierpniowy numer czasopisma przynosi artykuł wart polecenia rodzicom, dzieciom, nauczycielom i uczniom, a także wszystkim innym „cywilom”. Pod zwiewnym tytułem autorka podsuwa nam „ciężką” treść, bo dotyczącą naszego bezpieczeństwa, zdrowia, a także ochrony życia.

Wakacje są czasem indywidualnych lub rodzinnych wyjazdów, które często łączymy z rowerowymi wyprawami po okolicy. Ilość powstających tras rowerowych, moda na ekologiczny styl życia, trudności i koszty komunikacji miejskiej powodują, że także poza sezonem wakacyjnym, w dużych miastach i poza nimi, pojawia się coraz więcej „cyklistów”. Jak niektórzy z nich zachowują się na jezdniach, ścieżkach rowerowych i chodnikach wszyscy chyba mieliśmy okazję nieraz się przekonać...

Autorka przypomina tu przepisy ruchu drogowego obowiązujące rowerzystów. W ramach tytułowego savoir-vivre-u wskazuje też dobre praktyki zachowań ułatwiających i upłynniających ruch, zwiększających zarazem poczucie bezpieczeństwa. Nie zapomina też o radach dotyczących rowerzystów poruszających się w grupie. Opisuje także dodatkowy sprzęt zapewniający zwiększenie bezpieczeństwa rowerzysty. Całość ilustrują przykładowe zdjęcia dobitnie ukazujące pożądane zachowania lub błędy (tu chyba największa plaga naszych czasów – korzystanie z telefonu komórkowego w czasie jazdy).

Chodzi o to, by czas wypoczynku, nauki i pracy przeżyć cało i zdrowo.

Warto przeczytać (i zastosować!) w końcówce wakacji lub gdy po powrocie do domu, w kieracie codziennych zajęć, znów zasiądziemy na swego „rumaka”.

 

JA

  

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina  
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Ogólnopolskie Forum Bibliotek Pedagogicznych
Jubileusz - 100 lat PBW
Poradnik Na Focha
Pomocne linki oświatowe

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.