Ikonki
KSIĄŻKI ONLINE
KSIĄŻKI ONLINE
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Na stole obok choinki ubranej w złote ozdoby kolorowe okładki czasopism

Grudzień 2020

 

Blog w funkcjonowaniu strony internetowej biblioteki / Juliusz Wasilewski // Biblioteka w Szkole. - 2020, nr 12, s. 18-33

 

Strony internetowe, blogi, aplikacje, portale społecznościowe, komunikatory - to współczesny świat w wirtualnej rzeczywistości. Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne stały się podstawą funkcjonowania wielu instytucji, szkół i bibliotek.

O tym jak założyć i prowadzić blog lub stronę internetową biblioteki szkolnej, warto przeczytać w grudniowym numerze czasopisma „Biblioteka w Szkole”.

Autor dzieli się praktycznymi wskazówkami na ten temat. Wielu nauczycieli bibliotekarzy prowadzi wirtualną działalność na Facebooku bądź Instagramie. Strona internetowa lub blog biblioteki dają więcej korzyści i możliwości w dotarciu do czytelników oraz uczniów.

Juliusz Wasilewski proponuje bezpłatne platformy umożliwiające prowadzenie bloga, takie, jak Wordpress czy Blogger. Gdy już rozpoczniemy swoją działalność w sieci, warto zwrócić uwagę na wygląd strony i redagowanie informacji w myśl zasady „od szczegółu do ogółu”. Ważną kwestią, o której przeczytamy są prawa autorskie do publikowania cytatu, wizerunku bądź okładki książki.

Zapraszam do lektury artykułu i korzystania z praktycznych wskazówek na temat publikacji materiałów, moderowania komentarzy oraz zasad działalności biblioteki w sieci.

MSz

 

Dziecięce mindfulness z muzyką / Natalia Kłysz-Sokalska // Życie Szkoły. - 2020, nr 9, s. 6-10

 

Natalia Kłysz-Sokalska jest pedagogiem muzyki, doktorem nauk społecznych, autorką wielu artykułów naukowych oraz m.in. książki Zaczarowany świat muzyki : piosenki, zabawy i ćwiczenia muzyczne dla dzieci, zawierającej autorskie piosenki, aranżacje i propozycje metodyczne dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W artykule zamieszczonym w grudniowym numerze „Życia Szkoły” zaprasza do refleksji nad tematem obecnym w przestrzeni nauk pedagogicznych już od dobrych kilku lat o nazwie mindfulness, które tłumaczy się na język polski jako „uważność”, „uważna obecność”, „pełnia obecności”. Twórcą pojęcia oraz programu medycznego i psychologiczno-edukacyjnego jest amerykański profesor medycyny Jon Kabat-Zin. Autorka artykułu przybliża najważniejsze informacje dotyczące stosowania tej techniki w redukowaniu obciążającego wpływu stresu, złości, bólu i chorób, podkreślając, że dzięki praktykowaniu „uważności” w życiu człowieka pojawia się więcej akceptacji, a mniej oceniania. Szczególnie przydatna może też być we wspieraniu dziecka w radzeniu sobie z destrukcyjnymi emocjami, poczuciem osamotnienia, trudnościami w koncentracji i innymi zaburzeniami. Dzisiejszy świat nie ułatwia dziecku dłuższego skupienia uwagi nawet na czynnościach, które sprawiają mu przyjemność. Dla rodzica, wychowawcy, nauczyciela ważne jest, aby w porę zauważyć problemy z uważnością u dziecka i zastosować szereg ćwiczeń np. z obszaru mindfulness w połączeniu z możliwościami, jakie daje słuchanie i wykonywanie muzyki. W artykule obszernie wyjaśniono mechanizmy, jakie działają podczas aktywności muzycznej oraz zamieszczono kilka przykładowych ćwiczeń z wykorzystaniem konkretnych utworów.

Warto skorzystać z podpowiedzi i wypróbować „praktykowanie uważności”. Jak pisze N.Kłysz-Sokalska daje to „możliwość zatrzymania się, odnalezienia wewnętrznego spokoju, nabrania dystansu do przeżyć i doświadczeń, wsłuchania się w swoje potrzeby”. Czyż nie tego nam wszystkim potrzeba? I to przez cały rok, a nie tylko w okresie świątecznym!

 

 

Kiedy mózg ucznia pracuje inaczej... : jak kształtować przestrzeń edukacyjną mózgów nieneurotypowych? / Adriana Kloskowska // Biologia w Szkole. - 2020, nr 6, s. 24-29

 

Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie - wytłumacz.
Jeśli nie może – pomóż.

( Janusz Korczak )

Każdy człowiek jest stworzony do samorozwoju, nasz mózg uczy się nieustannie. Przetwarza miliony informacji. Warto zatem zrozumieć jak działa mózg? W tym celu zachęcam do przeczytania artykułu doktor Adriany Kloskowskiej. Autorka w zrozumiały sposób opisuje mechanizmy działania mózgu, przedstawia wskazówki jak należy wspomagać dzieci z trudnościami w procesie uczenia się.
Zarówno nauczyciele, jak i rodzice powinni zainteresować się tym tematem, ponieważ w obecnych czasach coraz więcej dzieci ma problemy ze skupieniem uwagi i opanowaniem podstawowych umiejętności takich, jak czytanie i pisanie. Z artykułu wynika, że przyczyną tych kłopotów może być nie tylko nadmiar bodźców, nieodpowiednia organizacja nauki, ale także zaburzenia związane z dysfunkcjami mózgu występujące u 80 % dzieci dyslektycznych!

Ważne jest, by dzieci i młodzież, szczególnie ci, którzy mają trudności w nabywaniu podstawowych umiejętności szkolnych i którzy często otrzymują negatywne informacje zwrotne na temat efektów swojej pracy, byli regularnie pozytywnie wzmacniani za wysiłek, który podejmują.

Zapraszam do lektury grudniowego numeru czasopisma „Biologia w Szkole”, by zgłębić wiedzę i doskonalić umiejętności pracy z dzieckiem z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Otwierajmy nasze umysły i serca na wiedzę. Ludzki mózg kryje wiele tajemnic, warto je odkrywać!

 

MSz

 

Masz tę moc! / Katarzyna Karzel // Wychowawca. - 2020, nr 12, s. 14-15

 

W grudniowym wydaniu „Wychowawcy” tematem wiodącym jest Rodzina. Zbliżający się czas Świąt Bożego Narodzenia szczególnie przypomina o wartości rodziny, roli małżeństwa i dziecka. Współczesne czasy są wyzwaniem dla rodzin, zarówno tych z mniejszą ilością dzieci, jak i wielodzietnych. Niesprawiedliwe osądy, komentarze, kpiny, agresja - to wszystko wpływa na postrzeganie małżeństwa i roli kobiet w świecie. Szczególnie narażone są dzieci, których poczucie bezpieczeństwa i prawidłowe wychowanie odbywa się tylko w rodzinie.
Historia wielu pokoleń pokazuje, że niezmiennie opiekunką domowego ogniska jest kobieta - matka.

Masz tę moc! – ten optymistyczny tytuł przyciągnął moją uwagę. Dlatego zapraszam do przeczytania artykułu opisującego historię kilku kobiet, przygotowujących się do macierzyństwa.
Za każdą z nich stoi inne doświadczenie porodowe, droga przygotowania trudna i często bolesna. Autorka tekstu - matka siedmiorga dzieci, psycholog, położna – szuka odpowiedzi na pytania: jakie skojarzenia budzi macierzyństwo i poród? Co zrobić, by cud narodzin był najpiękniejszym dniem w życiu kobiety? Jak wspierać osoby z depresją poporodową? Zachęcam do lektury tego krótkiego tekstu, w którym na przykładzie trudnych doświadczeń kilku kobiet, ukazane są blaski i cienie związane z narodzinami dziecka. Bohaterki mimo często traumatycznych wspomnień, związanych z pierwszym porodem, zdecydowały się na powiększenie rodziny.

Masz tę moc! Kobiety mają siłę i moc do pokonywania trudów życia, ale wsparcie rodziny jest szczególnie istotne w okresie oczekiwania na cud życia.

 

MSz

 

Poczucie humoru, dowcip i uśmiech w nauczaniu matematyki / Tomasz Szwed // Matematyka. - 2020, nr 6, s. 16-18

 

Jak wielka jest rola uśmiechu w relacjach międzyludzkich nikogo nie trzeba przekonywać. Osoby obdarzone poczuciem humoru są mile widziane w każdym gronie, ich obecność stwarza przyjazną atmosferę, rozładowuje trudne sytuacje, pomaga spojrzeć na świat z innej perspektywy. O prozdrowotnych walorach śmiechu mówi się coraz więcej, nazywając go nawet „silnym lekiem dostępnym bez recepty”.
Czy warto, by poczucie humoru, śmiech, dowcip zagościły w procesie dydaktyczno-wychowawczym?
Odpowiedź jest oczywista 🙂
Nieprzekonanych zachęcam do lektury proponowanego artykułu.
Przeczytamy w nim m.in. o korzyściach wynikających z obecności śmiechu, humoru w szkolnej rzeczywistości i o ich walorach psychofizycznych. Na wstępie autor przytacza myśl Blaise’a Pascala, który twierdził, iż matematyka jest dziedziną tak poważną, że nie wolno zmarnować żadnej okazji, by uczynić ją bardziej zabawną.
A więc nie marnujmy!
Autor – praktyk, nauczyciel matematyki w liceum podpowiada jak to zrobić. Dzieli się konkretnym pomysłem. Przytacza długą listę matematycznych dowcipów, które z powodzeniem można wpleść w tok lekcji, czyniąc ją bardziej przyjazną. Prezentowany zbiór kawałów jest bardzo różnorodny, niektóre z nich mogą pomóc po prostu rozładować napięcie towarzyszące niektórym uczniom na lekcjach matematyki, a niektóre przyczynią się do zapamiętania tajników matematycznej wiedzy. Autor uprzedza, że wśród przytoczonych przez niego dowcipów znajdziemy też rzeczywiście trudne, które dla ucznia mogą stanowić nie lada wyzwanie 🙂 Pewnie nie tylko dla ucznia, muszę przyznać, że nie we wszystkich odnalazłam powód do śmiechu 😟
Usprawiedliwiam się tym, że moja przygoda z matematyką zakończyła się już dobrych parę lat temu. Autor podsumowuje swój tekst stwierdzeniem „problem z dowcipami matematycznymi polega na tym, że nawet jeżeli je rozumiesz i Cię śmieszą, to nie masz zbyt wielu przyjaciół, którym mógłbyś je opowiadać”.
Ja będę próbować, niektóre zrozumiałam 😊

 

BM

 

Pozwól dziecku na smutek / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. - 2020, nr 11, s. 32-34

 

Niepowodzenie, rozstanie, bezpowrotna utrata istoty/osoby bliskiej. W dorosłym życiu jest to doświadczenie każdego z nas. Pomimo bólu – nie ma rady, musimy to jakoś przetrwać, pogodzić się z tym i iść dalej...

Większość sobie z tym radzi. Coraz częściej jednak usłyszeć można o dorosłych, osobach młodych i bardzo młodych, które pod wpływem niepowodzeń lub nieszczęść spadających na nie, popadają w depresję (nie tylko przysłowiową, także w jednostkę chorobową) posuwając się do prób samobójczych, czasami – niestety - udanych.

Życie nie jest pasmem radosnych przygód i wyłącznie szczęścia, zdarzają się chwile trudne, przytrafiają tragedie. To, jak sobie z nimi poradzimy zależy też od naszych rodziców i wychowawców w okresie dzieciństwa.

Nadmierna ochrona dziecka przed przeżywaniem traumy czy nawet smutku, wynikająca z miłości, wygody lub wygórowanych ambicji lokowanych w „latorośl”, może przynieść tragiczne skutki. Dziecko wychowane „pod kloszem”, chronione przed „złymi emocjami” nie będzie przygotowane na jakąkolwiek przeszkodę lub stratę i pierwsze takie zdarzenie może być rujnujące psychicznie. Nie przeżyty, sztucznie stłumiony lub nie zaznany i nie „przepracowany” w dzieciństwie smutek czy ból skutkować może w dorosłości zaburzoną osobowością i zupełnym brakiem empatii.

Autorka wskazuje, jak wspomóc dziecko w przeżyciu niepowodzenia, smutku czy żałoby po stracie zabawki lub zwierzęcia. Jak ważnym jest umiejętne wsparcie ze strony rodziców i wychowawców dla rozwoju i stabilizacji równowagi psychicznej dziecka.

Opisuje też symptomy wskazujące na to, że dziecko ma objawy depresji wymagające konsultacji z przedszkolnym psychologiem lub wizyty w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Temat na pozór niezręczny w okresie zbliżających się Świąt, ale w obliczu pandemii, w trosce o równowagę psychiczną naszych dzieci a przyszłych dorosłych, z pewnością wart polecenia i przemyślenia, a wnioski płynące z artykułu - ZASTOSOWANIA.

 

JA

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina  
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Ogólnopolskie Forum Bibliotek Pedagogicznych
Jubileusz - 100 lat PBW
Poradnik Na Focha
Pomocne linki oświatowe

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.