Ikonki
KSIĄŻKI ONLINE
KSIĄŻKI ONLINE
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Na trawie wśród owoców jarzębiny 5 kolorowych okładek czasopism

Wrzesień 2020

Zachęcamy do zapoznania się z recenzjami wybranych artykułów z prasy pedagogicznej.

Czytelnicy mogą składać zamówienia na bezpłatne skany artykułów z czasopism, które będą realizowane w miarę możliwości na bieżąco lub w kolejnym dniu roboczym - w zależności od ilości zamówień. Zamówienia wraz z numerem karty czytelnika należy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Adaptacja z muzyką w tle / Katarzyna Forecka-Waśko // Wychowanie w Przedszkolu. - 2020, nr 7, s. 8-11

 

We wrześniowej rubryce „Temat numeru” czasopisma „Wychowanie w Przedszkolu” znajdziemy ciekawy artykuł Katarzyny Foreckiej-Waśko, który zwraca uwagę na rolę muzyki w adaptacji dzieci do spotkania z przedszkolem, zarówno gdy są to przedszkolaki z najmłodszej grupy, jak i dzieci, które po okresie wakacji (lub przerwy spowodowanej epidemią) wracają do codziennego przedszkolnego rytmu.

Autorka wymienia wiele funkcji i zalet muzyki, które mogą ułatwić pracę nauczycielowi przedszkola, a wychowankom – włączenie się w życie grupy. Muzyka ułatwia realizację zabaw o charakterze integracyjnym, pomaga w zaspokojeniu naturalnej potrzeby ruchu i ekspresji dzieci, sprzyja nawiązywaniu relacji w grupie i wspomaga socjalizację dzieci. Zajęcia z wykorzystaniem muzyki mają też niewątpliwą funkcję edukacyjną, bo teksty piosenek mogą zawierać elementy wiedzy, którą „przy okazji” można dzieciom przekazać. Wspólne muzykowanie (głównie śpiew) pełni także ważną rolę w łagodzeniu stresu, ponieważ uspokaja, reguluje oddech, daje doznanie przynależności do grupy oraz wzmacnia poczucie własnej wartości u dziecka („Potrafię zaśpiewać razem ze wszystkimi!”). Na początek autorka proponuje odwołanie się do piosenek znanych z pewnością każdemu dziecku, a później – wprowadzanie nowych utworów, łączenie ich z aktywnością fizyczną, a w kolejnym etapie także ze wspólnym graniem na najprostszych instrumentach.

Autorka przywołuje kilka publikacji, które były dla niej źródłem inspiracji i zbiorem materiałów do pracy, m. in. „W co się bawić z dziećmi? : piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka” w opracowaniu Marty Bogdanowicz, czy „Przedszkolaki bawią się i śpiewają” Józefy Lenartowskiej.

Warto sięgnąć do artykułu Katarzyny Foreckiej-Waśko i skorzystać z jej propozycji, aby początek roku przedszkolnego uczynić bardziej radosnym, a dzieciom, które po raz pierwszy przekraczają próg placówki oświatowej ułatwić adaptację do nowej sytuacji.

 

 

Jak pracować z dzieckiem zdolnym? / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Biologia w Szkole.- 2020, nr 5, s. 26-30

 

Wrześniowy czas kojarzy się nam z jesienią i początkiem nowego roku szkolnego. To trudny okres dla nauczycieli i uczniów. Rozpoczynający się rok szkolny przynosi wiele zmian i stawia nowe wymagania. Nie zmieniają się jednak zadania szkoły, która ma uczyć i wychowywać. Jak rozpoznać zdolnego ucznia? Jak postępować z dzieckiem zdolnym i dobrać odpowiednie metody pracy? O tym przeczytamy we wrześniowym numerze czasopisma „Biologia w Szkole”. Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz terapeutka integracji sensorycznej, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, w interesujący sposób przedstawia metody pracy z dzieckiem zdolnym. Autorka pisze o sposobach diagnozowania ucznia, tak by odróżnić talenty od uzdolnień i zastosować odpowiednie formy pracy. Chodzi tu o dostarczenie odpowiednich bodźców i wspieranie kreatywności dzieci w procesie dydaktyczno-wychowawczym, pamiętając o preferencjach sensorycznych uczniów.

Czytając artykuł, warto zwrócić uwagę na przykładowe metody nauczania: od problemowych po aktywizujące. W tekście znajdziemy inspiracje do stosowania zróżnicowanych form pracy: projekty edukacyjne, mapa myśli, metoda Flipped Classroom. Autorka podkreśla, że bycie uczniem zdolnym nie jest łatwe i pociąga za sobą wiele negatywnych konsekwencji dotyczących funkcjonowania w życiu społecznym. Dlatego każdy nauczyciel powinien być osobą, która swoją postawą i zachowaniem przyczyni się do łagodzenia tego typu zaburzeń. Jednocześnie - jak podkreśla autorka - wszystkie czynności pedagogiczne, wychowawcze i dydaktyczne powinny być atrakcyjne i oparte na wzajemnej życzliwości i zrozumieniu.

Zatem polecam przeczytanie artykułu, który na początku nowego roku szkolnego, pełnego wyzwań dla nauczycieli i uczniów, będzie inspiracją do działania i efektywnego nauczania!

 

MSz

 

Literatura na ekranie czyli jak zainteresować młodzież lekturami szkolnymi / Agata Arkabus // Poradnik Bibliotekarza.- 2020, nr 9, s. 11-15

 

„Znowu te lektury…” - ileż to razy w nowym roku szkolnym nauczyciele języka polskiego usłyszą od swoich uczniów te westchnienia. Określenie „lektury” kojarzy się jednoznacznie - oznacza książki, które powinny być obowiązkowo przeczytane i omówione na lekcjach. W raporcie o czytelnictwie dzieci i młodzieży Zofia Zasacka podaje, iż 76% gimnazjalistów przeczytało jedną (!) lekturę w klasie III. Jaka jest tego przyczyna? Czy można zainteresować młodzież lekturami szkolnymi? Pytania te padają wśród wielu nauczycieli. Okazuje się, że jest to możliwe. Zatem jak to zrobić?
Z pomocą przychodzi wrześniowy numer „Poradnika Bibliotekarza”, w którym polecam artykuł poświęcony lekturom szkolnym. Wynika z niego, że młodzież lubi czytać! Potwierdzają to badania i obserwacje nauczycieli, przytoczone przez autorkę tekstu – doktor Agatę Arkabus.

Czytanie powinno sprawiać przyjemność, ale żeby tak było, trzeba czytać ze zrozumieniem i chęcią - inaczej jest to trudnym i nudnym obowiązkiem.

Autorka zachęca, by iść z duchem czasu i poleca biblioteki cyfrowe takie, jak: Wolne Lektury, Polona, Academica. W bibliotekach internetowych tekst linearny uzupełnia tzw. hipertekst, ułatwiający odbiór treści uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dzięki temu lektura interakcyjna jest bardziej atrakcyjna w odbiorze i rozwija zdolności wyszukiwawcze oraz ciekawość poznawczą.

Technologie informacyjno-komunikacyjne mogą zainspirować do czytania klasycznych dzieł literackich w formie drukowanej. Warto jednak pamiętać, że współczesna młodzież nazywana „cyfrowym pokoleniem” potrzebuje dobrych wzorców przede wszystkim w realnym świecie. To trudne zadanie dla rodziców, nauczycieli, wychowawców.
Zachęcam do lektury artykułu, który z pewnością zainspiruje do działania i promowania klasycznej literatury z tzw. „wyższej półki”.

 

MSz

 

Tajemnice samolotów / Dariusz Kulik // Wiedza i Życie. - 2020, nr 9, s. 20-24

 

Suche formułki i wzory nie wzbudzają wśród większości uczniów entuzjazmu. Co innego gdy zaprezentowane lub zaobserwowane zjawiska uruchomią chęć zrozumienia przyczyn i zasad ich zachodzenia. Proponowany artykuł może być do tego świetnym pretekstem. Podróże lotnicze są zjawiskiem dziś powszechnym, zaś dla pasażerów (w tym uczniów) nadal ekscytującym, a i przerażającym w niektórych przypadkach.

Autor, kapitan-pilot opisuje na praktycznych przykładach zastosowanie praw fizyki umożliwiające start, lot i lądowanie samolotu. Przedstawia elementy usterzenia pozwalające na zmianę siły nośnej, kierunku i prędkości lotu. Przybliża też i objaśnia powstawanie zjawiska turbulencji mającego wpływ na komfort, a czasem też bezpieczeństwo podróży. Wcześniejsza lektura może stanowić świetne wprowadzenie do lekcji fizyki poświęconej mechanice, aerodynamice a także dotyczącej zjawisk meteorologicznych.

Zaciekawionym (także nauczycielom) polecić można całą książkę tego autora, zatytułowaną „Turbulencja”, a także jego kanał na YouTube o nazwie (kto by pomyślał?) „Turbulencja”: www.youtube.com/channel/UCqkZPeA4gaWSG7ttc6P2-xA

 

JA

 

Życie jest zmianą – jak nie poddać się kryzysowi adaptacyjnemu w czasie epidemii / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. - 2020, nr 9, s. 32-34

 

 

„Czy dzieci czują napięcie emocjonalne związane ze stanem epidemii?” Na tak postawione pytanie odpowiedź jest jedna – oczywiście, że tak. Jeśli nawet nie w pełni uświadamiają sobie zagrożenie, to odczuwają napięcie rodziców, opiekunów, innych ludzi. Same też doświadczają utrudnień w kontaktach z rówieśnikami, niektóre nie chodzą nadal do przedszkola czy nawet na place zabaw. Wszyscy musimy przystosować się do innej codzienności, pełnej ograniczeń i restrykcji. Adaptacja do nowych warunków wiąże się z kryzysem adaptacyjnym. A ten z kolei z trudnymi emocjami – złością, buntem, gniewem, smutkiem, zwątpieniem, rezygnacją, niepokojem, lękiem przed zakażeniem, poczuciem zagrożenia życia. Długotrwały stres to przeciążenie dla całego organizmu. Jak zatem się bronić, jakie czynniki wspomagają proces adaptacji do zmiany życiowej, niemożliwej do uniknięcia? Zapamiętajmy: adaptacja wymaga czasu, to proces przechodzenia przez etapy, uwarunkowana jest czynnikami temperamentalnymi, powinna być poprzedzona przygotowaniem do zmiany, trzeba starać się, aby inne warunki i czynniki życiowe – w miarę możliwości – pozostawały bez zmian, zależy też od tego jakie subiektywne znaczenie jej nadamy. Wreszcie - zachowując mimo wszystko pozytywne nastawienie i udzielając sobie pomocy, możemy przyspieszyć proces adaptacji lub choćby uczynić go bardziej znośnym.
To wszystko odnosi się oczywiście także i do dzieci.

Im lepiej zatroszczymy się o nasz własny komfort psychofizyczny, tym łatwiej będzie nam wspierać dzieci w procesie adaptacji.

Rodzice, wychowawcy, nauczyciele, opiekunowie, znajdą w artykule Agnieszki Wentrych – psychologa diagnosty i terapeuty – wskazówki, porady, sugestie i „podpowiedzi” jak pomóc najmłodszym.
A pytania mogą pojawić się z dnia na dzień - co zrobić, kiedy przedszkolak nagle musi zostać w domu, w jaki sposób tłumaczyć tę niespodziewaną zmianę, co czynić, aby umacniać dziecięce poczucie bezpieczeństwa?

Polecam! „Skoro nam jest trudno, dzieciom również może być trudno”.

 

MG

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina  
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Ogólnopolskie Forum Bibliotek Pedagogicznych
Jubileusz - 100 lat PBW
Poradnik Na Focha
Pomocne linki oświatowe

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.