Amerykańskie Stowarzyszenie Lekarzy Pediatrów potwierdziło w swoich badaniach, że młodzież korzystająca z różnego rodzaju medialnych form, osiąga gorsze wyniki w szkole. Nadmierne użytkowanie urządzeń mobilnych powoduje m.in. zubożenie słownictwa i opóźnienie rozwoju mowy.
Mówiąc obecnie o uzależnieniach, nie myślimy już wyłącznie o alkoholizmie czy narkomanii, ale również o nowych formach zachowań dysfunkcyjnych, jak np. fonoholizmie, siecioholizmie, itp. Problem staje się tak powszechny i groźny, że wymaga współdziałania różnych instytucji w zakresie organizowania profilaktyki i terapii dla dzieci i młodzieży. Niewątpliwie pierwszym środowiskiem, gdzie dziecko powinno przyswoić prawidłowe wzorce zdrowego stylu życia, jest rodzina. Niestety, nie zawsze rodzice potrafią sprostać temu zadaniu i stąd potrzebne jest szerokie spektrum działań edukacyjnych realizowanych przez szkoły i specjalistyczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Temu problemowi była poświęcona Konferencja dla nauczycieli Edukacja jako narzędzie profilaktyki szkolnej, zorganizowana 16 października 2019 roku przez Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
W kontekście mechanizmów uzależnienia, zaprezentowanych przez Gretę Stańczewską psychologa Centrum Psychoterapii Empatia, szczególnie ważnym problemem wydaje się umiejętność kontrolowania nawyków. Kiedy racjonalizm np. w korzystaniu z telefonu komórkowego oddaje miejsce niezdrowej więzi z urządzeniem, bez którego użytkownik czuje się źle, wycofuje się z realnych więzi towarzyskich na rzecz wirtualnych, zaniedbując swoje obowiązki – to już objawy uzależnienia. Fonoholizm jak i inne uzależnienia wymagają specjalistycznej pomocy pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej. Formy terapii oraz ofertę wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży przedstawiła podczas Konferencji Małgorzata Niewodowska – dyrektor Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie.
Istotne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka ma profilaktyka, rozumiana jako kształtowanie postaw prozdrowotnych a to już obszar działań dydaktycznych i wychowawczych szkoły. O potrzebie uświadamiania uczniom zagrożeń płynących z niekontrolowanego użytkowania mediów mówiła dr Beata Janik, nauczyciel bibliotekarz PBW w Krakowie, prezentując w tym zakresie m.in. wyniki badań Amerykańskiego Stowarzyszenia Lekarzy Pediatrów.
Pomocą w realizowaniu działań profilaktycznych pedagogów mogą służyć zajęcia dydaktyczne, poświęcone bezpieczeństwu w sieci i właściwemu użytkowaniu urządzeń mobilnych i realizowane przez nauczycieli PBW. Ofertę edukacyjną PBW zaprezentowała Klaudia Kierc.
Może receptą na współczesne problemy cywilizacyjne jest powrót do czytania książek, może to najlepsza terapia na zerwanie z uzależnieniami?
Niewątpliwie promocja czytania jest zasadniczą misją bibliotekarzy i głównym zadaniem bibliotek szkolnych, co zostało szczególnie ujęte w planach działań TNBSP Oddziału w Krakowie przedstawionych przez prezes Towarzystwa Agnieszkę Miśkiewicz.
Osoby zainteresowane otrzymaniem prezentacji dr Beaty Janik proszone są o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Bardzo dziękujemy prelegentom i wszystkim uczestnikom!