11 listopada 1918 r. spełnił się sen pokoleń Polaków - Państwo Polskie narodziło się na nowo. Po rozbiorach i 123 latach niewoli, rusyfikacji i germanizacji, po wielkich powstaniach, wolna Polska powróciła na mapę świata - czytamy w uchwale Sejmu ustanawiającej
2018 r. Rokiem Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości.
Minister Edukacji Narodowej ogłosiła rok szkolny 2017/2018 – Rokiem dla Niepodległej.
- Oficjalna strona obchodów stulecia odzyskania przez Polskę Niepodległości
- Kalendarium obchodów Jubileuszu w Krakowie
- Oferta w naszej Bibliotece
- WARSZTATY EDUKACYJNE – dla uczniów kl. 1-2 SP „Edukacja patriotyczna”, dla uczniów kl. 1-3 SP „Polska niepodległa”,
- GRY MIEJSKIE – dla uczniów kl. 3-7 SP oraz 2-3 gimnazjum „100 lat temu w Krakowie… odkrywamy tajemnice”, dla uczniów kl. 7 SP „Jak przeżyć I wojnę światową w Krakowie?”,
- KONKURS PATRIOTYCZNY – dla przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych (objętych działaniem KM NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty Kraków-Krowodrza) „Małopolanie w walce o niepodległość - 1914-1922”,
- KONKURSY PATRIOTYCZNE W FORMIE GIER MIEJSKICH – dla uczniów kl. 3 oraz 6-7 krakowskich szkół podstawowych dzielnicy Podgórze „100 lat temu w Krakowie... - odkrywamy tajemnice”,
- LITERATURA – książki i artykuły z czasopism z zakresu edukacji patriotycznej,
- MATERIAŁY POMOCNICZE – scenariusze (zajęć, akademii, inscenizacji), filmy,
- GRY PLANSZOWE – dla dzieci i młodzieży z zakresu edukacji patriotycznej i historycznej, np. „Polak Mały : gra edukacyjna”, „Ale historia! : 966-2016”, „Znaj Znak : gra edukacyjna”.
W ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego "Dla Niepodległej" otrzymaliśmy materiały, które wykorzystamy do swoich zajęć.
Warto zwrócić uwagę, że biblioteki nauczycielskie, z których wywodzą się biblioteki pedagogiczne, zaczęto tworzyć wkrótce po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. Wieloletni brak niepodległości pozostawił ogromne braki w dziedzinie oświaty. Władze niepodległej Polski podjęły uchwały mające na celu organizowanie bibliotek pedagogicznych, aby polepszyć warunki pracy nauczycieli, pomóc im w zdobywaniu i pogłębieniu wiedzy ogólnej i zawodowej.