Ikonki
KSIĄŻKI ONLINE
KSIĄŻKI ONLINE
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Cztery okładki recenzowanych czasopism pedagogicznych na tle bibliotecznej szafy katalogowej.

Luty 2023

 

Cyfrowa pandemia : czy da się odciągnąć dzieci od urządzeń multimedialnych? / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 2, s. 2-5.

 

Towarzyszą nam niemal bez przerwy. W niektórych sytuacjach są niezbędne, pomagają w czasie pracy, ułatwiają komunikowanie zwłaszcza to „na odległość”, często stanowią źródło rozrywki i relaksu. Urządzenia cyfrowe są wszechobecne. Ich ekspansja to swoista „cyfrowa pandemia”. Siłą rzeczy rozgościły się w życiu rodzinnym, wcisnęły do świata nawet najmłodszych. Chociaż

korzystanie z zasobów cyberprzestrzeni samo w sobie nie jest złe [...] Jednak nie powinno być ono dominującą aktywnością przeciętnego kilkulatka.

Jak odciągnąć dzieci od komputera? Jak zachęcić małego człowieka do innej, niż wirtualna, aktywności? Co zaproponować by maluch odłożył smartfon, tablet czy komputer? Jak zwiększyć odporność dziecka na poddanie się cyberuzależnieniom? Na te pytania odpowiada autorka artykułu - psycholog, psychoterapeutka pracująca na co dzień w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Podsuwa konkretne, niekiedy proste rozwiązania, które konsekwentnie realizowane mogą pomóc, nie tylko dzieciom, wrócić do „realu” 😉. Sukces recepty podanej przez autorkę tekstu zależy przede wszystkim od dorosłych: od tego czy sami widzą problem w nadmiernym korzystaniu z multimediów i czy sami potrafią funkcjonować w „trybie offline”.

Sprzęty zamienić na ludzi, Pokazać i udostępnić alternatywę, Wyjść z domu, Postawić na swobodną zabawę, Wypracować domowe zasady dotyczące korzystania z cyberrozrywki, Dbać o higienę cyfrową własną i dzieci

- to tylko niektóre, ujęte w formie wskazówek, podpowiedzi autorki. Warto zapoznać się z treścią artykułu, i samemu zmierzyć się z jego tematyką. Ciekawe jak wypadnie nasza konfrontacja z przytoczonymi przez Agnieszka Wentrych 10. zasadami higieny cyfrowej?

Dobrze pamiętać, że organizując przestrzeń wychowawczą dziecka, musimy wymagać najpierw od siebie 🙂

BM

 

Moc adaptogennych roślin : są takie rośliny, które potrafią żyć w ekstremalnie trudnych warunkach / Joanna Kurek // Biologia w Szkole. - 2023, nr 1, s. 21-23.

 

Rośliny adaptogenne to takie, które potrafią zaadaptować się właściwie do każdych, nawet najtrudniejszych warunków życia. Ich adaptogenna moc polega na tym, że są one niebywale odporne, a ekstrakty z nich pozyskane mają niezmiernie korzystny wpływ na ludzki organizm. Rosną na żwirowych i skalistych glebach, w najwyższych górach Nepalu i Tybetu, czy porastają ubogie i jałowe ziemie południowej Azji.

Wiedza na temat ich wręcz cudownego działania znana była już w starożytnych medycynach, kiedy rośliny te traktowane były jako dary od bogów.

Rdzenna ludność Syberii miała opracowaną recepturę mieszaniny wzmacniających adaptogenów składającą się z: szczodraka krokoszowatego, eleuterokoka kolczastego, różeńca górskiego, owocnika reishi i owocnika kordycepsu chińskiego. Napój ten zainspirował uczonych radzieckich do, o dziwo, skutecznych i rzetelnych badań nad substancjami o działaniu adaptogennym. W toku prac zbadano 4000 roślin i wśród nich odkryto 12 gatunków wykazujących niespotykane oddziaływanie wzmacniające na organizmy. W 1962 roku żeń-szeń syberyjski, szczodrak krokoszowaty i różeniec górski zostały wpisane do radzieckiego urzędowego spisu leków. Adaptogeny trafiły do diety radzieckich sportowców i kosmonautów, umożliwiając osiąganie niezwykłych rezultatów bez stosowania dopingu. Także Amerykanie pod wpływem własnych badań użyli ich, by wzbogacić dietę astronautów z NASA, sportowców i pracowników Doliny Krzemowej. A współcześnie są niezwykle popularne jako suplementy diety.

Związki o działaniu adaptogennym wpływają na organizm na poziomie komórkowym poprzez wspomaganie jego odporności na szeroko pojęty stres, zarówno psychiczny, jak i środowiskowy, wywołany przez niewłaściwą dietę, wolne rodniki, nadmierne promieniowanie ultrafioletowe, czy zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu.

Autorka przytacza trzy kryteria, które roślina w świetle współczesnej biologii musi spełniać, by mogła być uznana za adaptogen:

  • „nietoksyczność, czyli rośliny te nie mogą wywoływać negatywnych skutków ubocznych dla zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego, a ponadto nie mogą wywoływać uzależnień nawet przy długotrwałym przyjmowaniu.
  • gwarantują niespecyficzną odpowiedź organizmu na stres, czyli stosowanie adaptogenów nie utrudnia sprawnego funkcjonowania organizmu wobec czynników stresogennych, jednocześnie nie pozbawiając go rezerw energii życiowej, a przez to wykazują działanie holistyczne wspierając odporność całego organizmu, a nie pojedynczego organu czy układu.
  • Wykazują normalizujący wpływ na organizm, wspierając osiąganie fizjologicznej równowagi - homeostazy; pomagając utrzymać równowagę wewnętrznego środowiska organizmu poddanego niekorzystnym warunkom zewnętrznym. To, co jest bardzo ważne, to fakt, że adaptogeny regulują organizmy działające nieprawidłowo. Gdy organizm funkcjonuje prawidłowo i jest zdrowy, adaptogeny nie wywierają na niego żadnego wpływu.”

Jak działają - to można przeczytać w artykule; jeśli zwalczają tak powszechne dziś zjawisko stresu i inne dolegliwości, spełniając powyższe kryteria - to chyba warto je zażywać?

Do czego zachęca (troszkę jednak zestresowany)

 JA

 

Nowoczesna broń w powstaniu styczniowym / Michał Mackiewicz // Mówią Wieki. - 2023, nr 2, s. 19-23.

 

Szanowni Czytelnicy, w tym miesiącu zachęcam do lektury czasopisma „Mówią Wieki”. Dla zainteresowanych historią, polecam artykuł poświęcony powstaniu styczniowemu 1863 roku. W tym roku bowiem przypada 160. rocznica tego wydarzenia, o którym należy pamiętać i opowiadać na lekcjach historii. Autor - Michał Kopczyński - przedstawia przebieg powstania styczniowego, zwracając uwagę na historię wojskowości i broni używanej podczas walk.

Pola bitew podczas powstania styczniowego, mimo nieregularnego, partyzanckiego charakteru walk stały się poligonem doświadczalnym dla wielu typów nowoczesnej broni. Polski zryw narodowy przypadł na okres dynamicznych zmian w technice wojskowej.

Początkowo pełni zapału powstańcy byli uzbrojeni w broń drzewcową, nieliczne strzelby, sztucery oraz kosy. Dopiero zdobycz na wrogu oraz broń zakupiona za granicą, która często wyprzedzała swoją epokę, utrzymały powstanie przy życiu. XIX wiek był przełomowy pod względem techniki wojskowej. Wynalezienie kapiszonu, wprowadzenie karabinów i pistoletów wyposażonych w ten nowy zamek usprawniło walkę i zapoczątkowało postęp technologiczny w tej dziedzinie. Amerykanin Samuel Colt stworzył nowoczesny rewolwer, który cieszył się popularnością nie tylko w Ameryce, ale także w Europie. Nowoczesna broń była testowana podczas wojny secesyjnej i powstania styczniowego. Powstańcy z oddziałów Langiewicza używali np. austriackich karabinów z bagnetami i angielskich sztucerów. Co ciekawe niektóre oddziały np. Edmunda Taczanowskiego posiadały nawet amerykańskie rewolwery - Colty.

Powstanie styczniowe było jednym z najdłuższych i najkrwawszych zrywów w historii. Fenomenem dziejowym było stworzenie aparatu państwowego z pocztą, żandarmerią, system podatkowym, było to państwo podziemne działające w konspiracji. Jednak od strony militarnej powstanie charakteryzowało się słabym wyszkoleniem i wyposażeniem żołnierzy.

Mimo to długotrwałe ćwiczenia, pomyślne starcia z Rosjanami i waleczni oficerowie - sprawiały, że partyzanckie oddziały długo utrzymywały się w gotowości bojowej. Dzięki dostawom zagranicznej broni różnego typu (około 120 modeli!) polscy powstańcy przez tak długi czas mogli stawiać czoło Rosjanom.

Ciekawostki i szczegóły dotyczące historii uzbrojenia z okresu walk powstańczych 1863-1864 roku, znajdują się w lutowych artykułach czasopisma „Mówią Wieki”.

 MSz

 

Self-care - jak nauczyć się dawać sobie, a dzięki temu także innym? / Marta Młyńska // Polonistyka. - 2023, nr 1, s. 32-35.

 

Artykuł Marty Młyńskiej można nazwać współczesną adaptacją przysłowia, że z pustego i Salomon nie naleje. Dotyczy jednak nie wartości materialnych, ale tych związanych z psychiką, emocjami, budowaniem osobowości człowieka. Autorka sytuuje prawdziwą troskę o samego siebie w opozycji wobec postaw egoistycznych i egocentrycznych. Słusznie zauważa, że aktywne dbanie o siebie to budowanie świadomego życia, rozpoznawanie swoich prawdziwych uczuć i potrzeb, dzięki czemu możemy znaleźć harmonię i wewnętrzny spokój. Jest to także konieczne, żeby móc jak najlepiej zadbać o innych, ponieważ wtedy nie obciążamy ich swoimi problemami. To tak jak w samolocie - w sytuacji awaryjnej najpierw należy samemu ubrać maskę tlenową, a potem pomóc innym osobom.

Zaletą omawianego artykułu jest, że autorka nie poprzestaje na teoretycznych rozważaniach, lecz przedstawia praktyczne i konkretne wskazówki, jak zmierzać do mądrego "opiekowania się sobą". Są wśród nich m.in.:

  • dbałość o regenerację, relaks i chwile przyjemności
  • sen, nawodnienie, odpowiednia dieta, umiarkowana aktywność fizyczna
  • troska o chwile wyciszenia, odcięcia się od mnóstwa codziennych bodźców
  • powrót do zapomnianych/porzuconych pasji i zainteresowań
  • przyglądanie się swoim emocjom, sytuacjom trudnym, by umieć się od nich odcinać
  • uwolnienie się od presji uszczęśliwiania wyłącznie innych
  • namysł nad swoim miejscem w rzeczywistości - czy naprawdę jest tym, czego się pragnie i potrzebuje.

Do tekstu dołączono również propozycję szkolnego wykorzystania poruszanych zagadnień na zajęciach dla uczniów klas siódmych i ósmych - kartę pracy ze szczegółowym scenariuszem warsztatów. Warto skorzystać z tych materiałów, szczególnie w obecnych czasach, gdy tyle się słyszy o "słabych psychicznie" nastolatkach. Wprowadzanie podobnej tematyki podczas szkolnych zajęć może pomóc im w budowaniu poczucia własnej wartości i skuteczności, co zwiększa energię i wytrwałość w działaniu oraz może stanowić ochronę przed skutkami negatywnych emocji i zdarzeń. Jest to szczególnie istotne w okresie dojrzewania, gdy kształtuje się tożsamość młodego człowieka.

A i nauczyciel (może zagrożony wypaleniem zawodowym...) skorzysta sam i - w konsekwencji - jego uczniowie, gdy wprowadzi w życie wskazówki zawarte w artykule.

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina  
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Ogólnopolskie Forum Bibliotek Pedagogicznych
Jubileusz - 100 lat PBW
Poradnik Na Focha
Pomocne linki oświatowe

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.