Ikonki
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
KURSY ONLINE
KURSY ONLINE
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Cztery kolorowe okładki czasopism na tle brązowego katalogu kartkowego

Maj 2021

 

Co warto zrobić z grupą świetlicową w maju : propozycje zabaw na nietypowe święta / Paulina Wójkiewicz, Angelika Hendzelek // Świetlica w Szkole. - 2021, nr 3, s. 30-33.

 

Gdyby ktoś polecił nam wymienić majowe święta bez namysłu zrobilibyśmy to. Wszyscy doskonale wiemy co oznaczają daty 1., 2. i 3. maja. Nie mamy również problemu z usytuowaniem w kalendarzu Dnia Matki, za to nie każdy z nas wie, że właśnie w maju przypada: Międzynarodowy Dzień Rodziny, Dzień Dobrych Uczynków, Dzień Bibliotekarza, Międzynarodowy Dzień Strażaka czy Dzień Bociana Białego.

Autorki – nauczycielki świetlicy dzielą się swoimi pomysłami na „obchody” tych mniej znanych majowych świąt. Proponują zabawy, które można wykorzystać pracując z grupą dzieci, nie tylko w świetlicy szkolnej. Są to wykreślanki, krzyżówki, łamigłówki, szyfrowanki, kolorowanki, a także proste prace plastyczne. Niektóre z prezentowanych zabaw mają charakter dydaktyczno-wychowawczy – pomogą utrwalić działania matematyczne, ułatwią zapamiętanie telefonów alarmowych, zapoznają z flagami wybranych krajów Europy, rozbudzą pasję przyrodniczą. Pomysły te mogą stanowić inspirację dla własnej kreatywności w pracy pedagogicznej – nie tylko w maju.

 

BM

 

Gospodarowanie wodą – wyzwania dla Polski / red. Zbigniew Kundzewicz, Janusz Zaleski, Elżbieta Nachlik, Anna Januchta-Szostak // Nauka. - 2021, nr 1, s. [79]-102.

 

W kwartalniku „Nauka” opublikowano interesujący artykuł, opracowany przez Zespół Alertu Wodnego w ramach Open Eyes Economy Summit, przedsięwzięcia Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej (GAP), powołującej zespoły eksperckie, aby wskazać najpilniejsze problemy Polski. Zagadnienie dotyczy coraz bardziej zmniejszających się zasobów wodnych.
Niejedna osoba pomyśli – przecież to na decydentach ciąży odpowiedzialność i obowiązek prowadzenia właściwej, konsekwentnej i długoterminowej strategii gospodarowania wodą.
To prawda – retencja, integracja planowania przestrzennego z gospodarką wodną, opracowanie prawnych mechanizmów mobilizujących do odpowiedzialnego korzystania z zasobów tego niezastąpionego surowca – wszystko zostało omówione jako zadania dla odpowiednich instytucji.
Jednakże, co podkreślają autorzy, to nie wystarczy, bowiem

Konieczne jest jednak wsparcie powszechnej edukacji o wodzie na wszystkich poziomach nauczania: od przedszkola, poprzez szkolnictwo podstawowe i średnie, do szkolnictwa wyższego.

Oszczędzanie wody powinno być codziennym nawykiem każdego z nas, a jeśli przyswoi je młode pokolenie, to być może poprawi to w przyszłości sytuację naszego kraju, już borykającego się z jej niedoborem. Rodzice, wychowawcy, opiekunowie, mogą wykorzystać zwykłe sytuacje, aby uczyć odpowiedzialnego korzystania z każdej kropelki. Przed nami najpiękniejsze dni roku – wiosny i lata. Ciągle będzie w naszych rozmowach padać słowo „woda”. Będzie potrzebowała jej cała przyroda, zwierzęta i ludzie - cząstka ekosystemu. Może właśnie to najlepsza okazja do uwrażliwiania młodych osób, co robić, aby nie marnować naszego bezcennego skarbu, decydującego o życiu. Ale wcześniej należy zadać sobie pytanie - jak kontrolujemy jej przepływ w naszym domu? I co będzie, jeżeli kiedyś nastąpi jej reglamentowanie?!
Polecam cały artykuł do przeczytania i refleksji – póki nie jest za późno:

Musimy budować kulturę odpowiedzialności za wodę – nasze wspólne dobro.

P.S. „Moda” na betonowanie terenu wokół domów też przyczynia się do zaburzenia naturalnego obiegu wody. „Pamiętajmy o ogrodach” – to od naszych decyzji zależy tak dużo!

 

MG

 

Kompendium astronomiczne : wybrane pojęcia i zagadnienia. Cz. 1, 2, ...? / Marcin Wesołowski, Piotr Gronkowski.// Fizyka w Szkole 2021, nr 1, s. 42-45, Fizyka w Szkole 2021, nr 2, s. 44-47, …?

 

Z pewnością zetknęli się Państwo z terminem fake newsy, są to fałszywe wiadomości, tworzone w najlepszym przypadku w dobrej wierze przez nieświadomych nadawców wprowadzonych w błąd, w najgorszym zaś świadomie kłamliwe, próbujące kogoś lub coś oczernić, zniesławić. A czasem wręcz przeciwnie, przedstawić w jak najlepszym świetle powołując się na zdarzenia, które nigdy nie miały miejsca. Nagłośnione w social mediach, niezweryfikowane, trafiają często do mediów „głównego nurtu” wprowadzając w błąd opinię publiczną.
Niestety nie inaczej jest z upowszechnianiem wiedzy, tu też dociera fake nauka. „Płaskoziemcy”, „foliarze”, „antyszczepionkowcy” powołują się na „wiedzę” zaczerpniętą z zasobów Internetu, publikacje „niezależnych” naukowców zagłuszanych i ośmieszanych przez „ogólnoświatowy spisek”.
Wikipedia, tak często wykorzystywana dziś przez wszystkich, także uczniów, mimo autokontroli i weryfikacji nie zawsze spełnia kryteria poprawności podawanych informacji i definicji. Tu też natrafić można na treści z gatunku fake nauki.

Miłośników astronomii, spragnionych wiedzy z tej dziedziny, ucieszy ukazujące się cyklicznie na łamach Fizyki w Szkole „Kompendium astronomiczne”. Redagują go dwaj naukowcy z Uniwersytetu Rzeszowskiego, gwarantując aktualność i rzetelność podawanych w nim informacji. Odbiorca, uczeń nie natrafi tu na fake naukę.

Bądźmy czujni i korzystajmy tylko ze sprawdzonych źródeł!

 

JA

 

Rozwój osoby z niepełnosprawnością w dzieciństwie i adolescencji / Krzysztof Gerc // Wychowawca. - 2021, nr 5, s. 5-8.

 

W majowym wydaniu Wychowawcy tematem wiodącym jest dojrzewanie dziecka z niepełnosprawnością. Warto poznać bliżej to zagadnienie i przeczytać artykuł psychologa i doktora nauk humanistycznych Krzysztofa Gerca.
Niepełnosprawność najczęściej bywa postrzegana jako zjawisko negatywne i budzące lęk. W zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności człowiek rozwija się i funkcjonuje w świecie. Ogromną rolę odgrywają tu rodzice dziecka i adolescenta z niepełnosprawnością. W wyniku oddziaływania środowiska rodzinnego, relacji z rodzeństwem, rozpoczyna się proces kształtowania osobowości i rozwoju niepełnosprawnego dziecka. Autor artykułu stawia pytanie o czynniki pozwalające przezwyciężyć ograniczenia wynikające z niepełnosprawności w dzieciństwie i okresie dorastania. Najważniejsze jest tu otoczenie społeczne, w tym rodzina, która nie tylko ma wspierać, ale także powinna stawiać wymagania na miarę możliwości dziecka.
Rozwój każdego człowieka, w tym osoby z niepełnosprawnością podlega dwóm determinantom: biologicznej oraz społecznej – jak pisze doktor Gerc.
W jaki sposób wspierać dzieci w ich rozwoju? Z jakimi problemami psychologicznymi boryka się człowiek niepełnosprawny? Jak pokonywać problemy z samoakceptacją i adaptacją do nowych warunków życia?
Odpowiedzi na te pytania poparte wnikliwą analizą psychologa, znajdują się w artykule. Zapraszam do lektury!

 

MSz

 

Szpiegowanie w jakości HD / Mariusz Sepioło // Wiedza i Życie. - 2021, nr 5, s. [18]-23.

 

Urządzenia do nagrywania dźwięku czy obrazu – ukryte w gniazdku, długopisie, zegarku, zapalniczce, pendrivie czy okularach, to nowinki techniczne przejmowane przez rynek i dostępne dla „zwykłych” klientów. Popularność urządzeń szpiegowskich w Polsce znacząco zwiększa się każdego roku. Niebezpieczny trend to fakt, że w ostatnich latach szpiegostwo stało się domeną hakerów.
I tu pojawia się dla nich „łakomy kąsek” - nasz smartfon.
Zapamiętajmy przestrogi autora:

Mogą oni wyrządzić wiele złego: zdobyć dostęp do wbudowanej kamery i aparatu, przejąć kontrolę nad telefonem poprzez włączoną funkcję Bluetooth lub łączenie się z otwartymi sieciami wi-fi (…), a nawet przejąć numer naszej karty kredytowej, jeśli płacimy telefonem zbliżeniowo.

Czy można się ustrzec? Oczywiście tak, poprzez aplikacje wykrywające i blokujące obcą aktywność, programy antyhakerskie i antywirusowe.
Zachęcam do przeczytania artykułu, aby być czujnym i posiadać odpowiednią wiedzę, która zabezpieczy nas przed nieostrożnością, nieświadomością, błędami, a co za tym idzie – poważnymi konsekwencjami.
Klikając, wyobrażamy sobie, że informacja przekazana zostaje wybranemu odbiorcy, a w rzeczywistości odbywa „długą podróż” po skomplikowanej infrastrukturze…
Zróbmy wszystko, aby nie być „obiektem pod obserwacją”!
Warto także podzielić się zdobytą wiedzą z innymi!

 

MG

 

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina   
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Pomocne linki oświatowe
Zgłoszenie naruszeń prawa

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.