Ikonki
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAMÓW I WYPOŻYCZ
ZAPISZ SIĘ DO BIBLIOTEKI
KURSY ONLINE
KURSY ONLINE
OFERTA EDUKACYJNA
OFERTA EDUKACYJNA
Na stole obok choinki ubranej w złote ozdoby kolorowe okładki czasopism

Grudzień 2020

 

Blog w funkcjonowaniu strony internetowej biblioteki / Juliusz Wasilewski // Biblioteka w Szkole. - 2020, nr 12, s. 18-33

 

Strony internetowe, blogi, aplikacje, portale społecznościowe, komunikatory - to współczesny świat w wirtualnej rzeczywistości. Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne stały się podstawą funkcjonowania wielu instytucji, szkół i bibliotek.

O tym jak założyć i prowadzić blog lub stronę internetową biblioteki szkolnej, warto przeczytać w grudniowym numerze czasopisma „Biblioteka w Szkole”.

Autor dzieli się praktycznymi wskazówkami na ten temat. Wielu nauczycieli bibliotekarzy prowadzi wirtualną działalność na Facebooku bądź Instagramie. Strona internetowa lub blog biblioteki dają więcej korzyści i możliwości w dotarciu do czytelników oraz uczniów.

Juliusz Wasilewski proponuje bezpłatne platformy umożliwiające prowadzenie bloga, takie, jak Wordpress czy Blogger. Gdy już rozpoczniemy swoją działalność w sieci, warto zwrócić uwagę na wygląd strony i redagowanie informacji w myśl zasady „od szczegółu do ogółu”. Ważną kwestią, o której przeczytamy są prawa autorskie do publikowania cytatu, wizerunku bądź okładki książki.

Zapraszam do lektury artykułu i korzystania z praktycznych wskazówek na temat publikacji materiałów, moderowania komentarzy oraz zasad działalności biblioteki w sieci.

MSz

 

Dziecięce mindfulness z muzyką / Natalia Kłysz-Sokalska // Życie Szkoły. - 2020, nr 9, s. 6-10

 

Natalia Kłysz-Sokalska jest pedagogiem muzyki, doktorem nauk społecznych, autorką wielu artykułów naukowych oraz m.in. książki Zaczarowany świat muzyki : piosenki, zabawy i ćwiczenia muzyczne dla dzieci, zawierającej autorskie piosenki, aranżacje i propozycje metodyczne dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W artykule zamieszczonym w grudniowym numerze „Życia Szkoły” zaprasza do refleksji nad tematem obecnym w przestrzeni nauk pedagogicznych już od dobrych kilku lat o nazwie mindfulness, które tłumaczy się na język polski jako „uważność”, „uważna obecność”, „pełnia obecności”. Twórcą pojęcia oraz programu medycznego i psychologiczno-edukacyjnego jest amerykański profesor medycyny Jon Kabat-Zin. Autorka artykułu przybliża najważniejsze informacje dotyczące stosowania tej techniki w redukowaniu obciążającego wpływu stresu, złości, bólu i chorób, podkreślając, że dzięki praktykowaniu „uważności” w życiu człowieka pojawia się więcej akceptacji, a mniej oceniania. Szczególnie przydatna może też być we wspieraniu dziecka w radzeniu sobie z destrukcyjnymi emocjami, poczuciem osamotnienia, trudnościami w koncentracji i innymi zaburzeniami. Dzisiejszy świat nie ułatwia dziecku dłuższego skupienia uwagi nawet na czynnościach, które sprawiają mu przyjemność. Dla rodzica, wychowawcy, nauczyciela ważne jest, aby w porę zauważyć problemy z uważnością u dziecka i zastosować szereg ćwiczeń np. z obszaru mindfulness w połączeniu z możliwościami, jakie daje słuchanie i wykonywanie muzyki. W artykule obszernie wyjaśniono mechanizmy, jakie działają podczas aktywności muzycznej oraz zamieszczono kilka przykładowych ćwiczeń z wykorzystaniem konkretnych utworów.

Warto skorzystać z podpowiedzi i wypróbować „praktykowanie uważności”. Jak pisze N.Kłysz-Sokalska daje to „możliwość zatrzymania się, odnalezienia wewnętrznego spokoju, nabrania dystansu do przeżyć i doświadczeń, wsłuchania się w swoje potrzeby”. Czyż nie tego nam wszystkim potrzeba? I to przez cały rok, a nie tylko w okresie świątecznym!

 

 

Kiedy mózg ucznia pracuje inaczej... : jak kształtować przestrzeń edukacyjną mózgów nieneurotypowych? / Adriana Kloskowska // Biologia w Szkole. - 2020, nr 6, s. 24-29

 

Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie - wytłumacz.
Jeśli nie może – pomóż.

( Janusz Korczak )

Każdy człowiek jest stworzony do samorozwoju, nasz mózg uczy się nieustannie. Przetwarza miliony informacji. Warto zatem zrozumieć jak działa mózg? W tym celu zachęcam do przeczytania artykułu doktor Adriany Kloskowskiej. Autorka w zrozumiały sposób opisuje mechanizmy działania mózgu, przedstawia wskazówki jak należy wspomagać dzieci z trudnościami w procesie uczenia się.
Zarówno nauczyciele, jak i rodzice powinni zainteresować się tym tematem, ponieważ w obecnych czasach coraz więcej dzieci ma problemy ze skupieniem uwagi i opanowaniem podstawowych umiejętności takich, jak czytanie i pisanie. Z artykułu wynika, że przyczyną tych kłopotów może być nie tylko nadmiar bodźców, nieodpowiednia organizacja nauki, ale także zaburzenia związane z dysfunkcjami mózgu występujące u 80 % dzieci dyslektycznych!

Ważne jest, by dzieci i młodzież, szczególnie ci, którzy mają trudności w nabywaniu podstawowych umiejętności szkolnych i którzy często otrzymują negatywne informacje zwrotne na temat efektów swojej pracy, byli regularnie pozytywnie wzmacniani za wysiłek, który podejmują.

Zapraszam do lektury grudniowego numeru czasopisma „Biologia w Szkole”, by zgłębić wiedzę i doskonalić umiejętności pracy z dzieckiem z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Otwierajmy nasze umysły i serca na wiedzę. Ludzki mózg kryje wiele tajemnic, warto je odkrywać!

 

MSz

 

Masz tę moc! / Katarzyna Karzel // Wychowawca. - 2020, nr 12, s. 14-15

 

W grudniowym wydaniu „Wychowawcy” tematem wiodącym jest Rodzina. Zbliżający się czas Świąt Bożego Narodzenia szczególnie przypomina o wartości rodziny, roli małżeństwa i dziecka. Współczesne czasy są wyzwaniem dla rodzin, zarówno tych z mniejszą ilością dzieci, jak i wielodzietnych. Niesprawiedliwe osądy, komentarze, kpiny, agresja - to wszystko wpływa na postrzeganie małżeństwa i roli kobiet w świecie. Szczególnie narażone są dzieci, których poczucie bezpieczeństwa i prawidłowe wychowanie odbywa się tylko w rodzinie.
Historia wielu pokoleń pokazuje, że niezmiennie opiekunką domowego ogniska jest kobieta - matka.

Masz tę moc! – ten optymistyczny tytuł przyciągnął moją uwagę. Dlatego zapraszam do przeczytania artykułu opisującego historię kilku kobiet, przygotowujących się do macierzyństwa.
Za każdą z nich stoi inne doświadczenie porodowe, droga przygotowania trudna i często bolesna. Autorka tekstu - matka siedmiorga dzieci, psycholog, położna – szuka odpowiedzi na pytania: jakie skojarzenia budzi macierzyństwo i poród? Co zrobić, by cud narodzin był najpiękniejszym dniem w życiu kobiety? Jak wspierać osoby z depresją poporodową? Zachęcam do lektury tego krótkiego tekstu, w którym na przykładzie trudnych doświadczeń kilku kobiet, ukazane są blaski i cienie związane z narodzinami dziecka. Bohaterki mimo często traumatycznych wspomnień, związanych z pierwszym porodem, zdecydowały się na powiększenie rodziny.

Masz tę moc! Kobiety mają siłę i moc do pokonywania trudów życia, ale wsparcie rodziny jest szczególnie istotne w okresie oczekiwania na cud życia.

 

MSz

 

Poczucie humoru, dowcip i uśmiech w nauczaniu matematyki / Tomasz Szwed // Matematyka. - 2020, nr 6, s. 16-18

 

Jak wielka jest rola uśmiechu w relacjach międzyludzkich nikogo nie trzeba przekonywać. Osoby obdarzone poczuciem humoru są mile widziane w każdym gronie, ich obecność stwarza przyjazną atmosferę, rozładowuje trudne sytuacje, pomaga spojrzeć na świat z innej perspektywy. O prozdrowotnych walorach śmiechu mówi się coraz więcej, nazywając go nawet „silnym lekiem dostępnym bez recepty”.
Czy warto, by poczucie humoru, śmiech, dowcip zagościły w procesie dydaktyczno-wychowawczym?
Odpowiedź jest oczywista 🙂
Nieprzekonanych zachęcam do lektury proponowanego artykułu.
Przeczytamy w nim m.in. o korzyściach wynikających z obecności śmiechu, humoru w szkolnej rzeczywistości i o ich walorach psychofizycznych. Na wstępie autor przytacza myśl Blaise’a Pascala, który twierdził, iż matematyka jest dziedziną tak poważną, że nie wolno zmarnować żadnej okazji, by uczynić ją bardziej zabawną.
A więc nie marnujmy!
Autor – praktyk, nauczyciel matematyki w liceum podpowiada jak to zrobić. Dzieli się konkretnym pomysłem. Przytacza długą listę matematycznych dowcipów, które z powodzeniem można wpleść w tok lekcji, czyniąc ją bardziej przyjazną. Prezentowany zbiór kawałów jest bardzo różnorodny, niektóre z nich mogą pomóc po prostu rozładować napięcie towarzyszące niektórym uczniom na lekcjach matematyki, a niektóre przyczynią się do zapamiętania tajników matematycznej wiedzy. Autor uprzedza, że wśród przytoczonych przez niego dowcipów znajdziemy też rzeczywiście trudne, które dla ucznia mogą stanowić nie lada wyzwanie 🙂 Pewnie nie tylko dla ucznia, muszę przyznać, że nie we wszystkich odnalazłam powód do śmiechu 😟
Usprawiedliwiam się tym, że moja przygoda z matematyką zakończyła się już dobrych parę lat temu. Autor podsumowuje swój tekst stwierdzeniem „problem z dowcipami matematycznymi polega na tym, że nawet jeżeli je rozumiesz i Cię śmieszą, to nie masz zbyt wielu przyjaciół, którym mógłbyś je opowiadać”.
Ja będę próbować, niektóre zrozumiałam 😊

 

BM

 

Pozwól dziecku na smutek / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. - 2020, nr 11, s. 32-34

 

Niepowodzenie, rozstanie, bezpowrotna utrata istoty/osoby bliskiej. W dorosłym życiu jest to doświadczenie każdego z nas. Pomimo bólu – nie ma rady, musimy to jakoś przetrwać, pogodzić się z tym i iść dalej...

Większość sobie z tym radzi. Coraz częściej jednak usłyszeć można o dorosłych, osobach młodych i bardzo młodych, które pod wpływem niepowodzeń lub nieszczęść spadających na nie, popadają w depresję (nie tylko przysłowiową, także w jednostkę chorobową) posuwając się do prób samobójczych, czasami – niestety - udanych.

Życie nie jest pasmem radosnych przygód i wyłącznie szczęścia, zdarzają się chwile trudne, przytrafiają tragedie. To, jak sobie z nimi poradzimy zależy też od naszych rodziców i wychowawców w okresie dzieciństwa.

Nadmierna ochrona dziecka przed przeżywaniem traumy czy nawet smutku, wynikająca z miłości, wygody lub wygórowanych ambicji lokowanych w „latorośl”, może przynieść tragiczne skutki. Dziecko wychowane „pod kloszem”, chronione przed „złymi emocjami” nie będzie przygotowane na jakąkolwiek przeszkodę lub stratę i pierwsze takie zdarzenie może być rujnujące psychicznie. Nie przeżyty, sztucznie stłumiony lub nie zaznany i nie „przepracowany” w dzieciństwie smutek czy ból skutkować może w dorosłości zaburzoną osobowością i zupełnym brakiem empatii.

Autorka wskazuje, jak wspomóc dziecko w przeżyciu niepowodzenia, smutku czy żałoby po stracie zabawki lub zwierzęcia. Jak ważnym jest umiejętne wsparcie ze strony rodziców i wychowawców dla rozwoju i stabilizacji równowagi psychicznej dziecka.

Opisuje też symptomy wskazujące na to, że dziecko ma objawy depresji wymagające konsultacji z przedszkolnym psychologiem lub wizyty w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Temat na pozór niezręczny w okresie zbliżających się Świąt, ale w obliczu pandemii, w trosce o równowagę psychiczną naszych dzieci a przyszłych dorosłych, z pewnością wart polecenia i przemyślenia, a wnioski płynące z artykułu - ZASTOSOWANIA.

 

JA

Pozycje
Flaga narodowa Ukrainy
Ukraina   
Kalendarz wydarzeń
Materiały dydaktyczne
Otwarte Zasoby Edukacyjne
Biblioteka poleca
Gry planszowe
Wystawy
Akademia Wartości
Pomocne linki oświatowe
Zgłoszenie naruszeń prawa

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
al. F. Focha 39, Kraków 30-119

nr konta: 39 1020 4900 0000 8502 3122 7919

  sekretariat@pbw.edu.pl
   tel. (+48) 12 421 10 98

© 2024 Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Free Joomla! templates by Engine Templates
Strona korzysta z plików cookie, które ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług zgadzasz się, że używamy plików cookie.