Aktywności muzyczne a rozwój języka emocji dziecka / Natalia Kłysz-Sokalska // Życie Szkoły. - 2020, nr 1, s. 39-43
Muzyka i ruch to bardzo istotne czynniki kształtujące rozwój małego dziecka. Dźwięk muzyki pobudza do instynktownej taneczno-ruchowej ekspresji i wyrażania poprzez nią niezwerbalizowanych jeszcze uczuć i emocji. Nauczyciel z pomocą utworów muzycznych pomaga dzieciom odkryć i nazwać te emocje, a także wyrażać swoje uczucia za pomocą tworzonych przez dzieci dźwięków i rytmów. Autorka oprócz opisu samego zjawiska, proponuje też dwa scenariusze zajęć na podstawie swojej piosenki i wiersza.
JA
Fryzjer, lekarz, strażak... zabawy nie tylko w kącikach zainteresowań / Dorota Dziamska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2020, nr 1, s. 22-24
Doradztwo zawodowe w przedszkolu! Nauczyciele wychowania przedszkolnego, jak wszyscy nauczyciele, są zobowiązani do realizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Czy to znaczy, że nauczyciele przedszkoli zobligowani są do tworzenia dodatkowych programów oraz sprawozdań z realizacji tej ścieżki? Dorota Dziamska – dyrektor Pracowni Pedagogicznej im. prof. Ryszarda Więckowskiego – w sposób bardzo rozważny i spokojny „podpowiada” jak ustosunkować się do wymogów oraz przestrzega przed nadinterpretacją rozporządzeń czy zmuszaniem pedagogów do dodatkowych obowiązków. Otóż:
Doradztwo zawodowe w przedszkolu nie jest żadnym dodatkowym elementem wykraczającym poza podstawę programową.
Wystarczy, że podczas codziennych zajęć dzieci będą miały okazję do poznawania specyfiki różnych zawodów poprzez: spontaniczne i kierowane zabawy, spotkania z reprezentantami różnych profesji, przedszkolne wycieczki. Takie formy są zapewne już od dawna stosowane przez nauczycieli. Nie należy więc skupiać się nad żadnym dodatkowym dokumentowaniem - oprócz „zwykłego” wpisu w dziennik zajęć w przedszkolu.
Ważne natomiast, żeby dostosować program do zainteresowań oraz możliwości poznawczych dzieci, aby „mały człowiek podejmował się działania w obszarach, które go cieszą i zajmują, a nie nudzą”.
Konkludując – „bawić ucząc, uczyć bawiąc” - to priorytet pracy nauczycieli wychowania przedszkolnego.
MG
Jeśli kochasz, sercem patrz : scenariusz oparty na książce „Mały Książę” / Ewa Sobczyńska // Biblioteka w Szkole. - 2020, nr 1, s. 32-33
Styczniowy numer czasopisma Biblioteka w Szkole zawiera wiele ciekawych, praktycznych materiałów, podpowiada konkretne rozwiązania, podsuwa gotowe narzędzia.
Jeśli kochasz, sercem patrz – to tytuł scenariusza krótkiej inscenizacji dla uczniów szkoły podstawowej. Może on wzbogacić podręczną bazę materiałów repertuarowych zachęcających do przeczytania konkretnej książki.
Proste dialogi, łatwe do wykonania dekoracje, czytelne przesłanie.
Jeśli zaangażowani w przygotowanie przedstawienia uczniowie zapamiętają że, najlepiej widzi się sercem, że najważniejsze jest niewidoczne dla oczu i że na zawsze jesteśmy odpowiedzialni, za to co oswoiliśmy... to osiągnęliśmy zamierzony cel wychowawczy.
Patrz sercem! Warto te słowa uczynić mottem nowego, niedawno rozpoczętego roku.
BM