„Teksty ikoniczne w edukacji. Obraz inspiracją do konstruowania wypowiedzi.” – warsztaty metodyczne dla nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych, które odbyły się 13 marca 2019 w Filii PBW w Nowej Hucie.
Zmodernizowana część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego, oparta na zasadzie integracji tekstów kultury, literackich i językowych wymaga od ucznia umiejętności analizowania i interpretowania tekstów ikonicznych. Maturzysta podczas egzaminu powinien w swojej wypowiedzi ustnej odwołać się do samodzielnie wybranych tekstów kultury, bądź dokonać interpretacji tekstu ikonicznego załączonego do zadania i zaprezentować wybrane przez siebie teksty literackie korespondujące z jego problematyką. Taka nowa formuła egzaminu z języka polskiego stawia przed uczniem nowe wyzwania, jak znajomość problemów filozoficznych, społecznych, kulturowych i cywilizacyjnych, które pozwolą uczniowi na poprawne odczytanie przesłania tekstu ikonicznego, jego symboliki i powiązań z dziełami literatury. Potrzebna w tym względzie jest nie tylko wiedza, ale również swoboda skojarzeń, samodzielność w myśleniu i kreatywne podejście do prezentowanego zagadnienia. Takie umiejętności nabywa się w długim procesie uczenia się. Stąd potrzeba kształcenia pożądanych kompetencji u uczniów już na wczesnych etapach edukacji szkolnej.
Warsztaty metodyczne „Teksty ikoniczne w edukacji” miały na celu zainspirować nauczycieli do poszukiwań ciekawych rozwiązań dydaktycznych w zakresie interpretacji form przekazu plakatów i dzieł malarskich.
Właściwy warsztat metodyczny nauczyciela nie tylko wspomaga proces rozumienia i interpretacji tekstów kultury przez uczniów, ale także rozwija kreatywne i twórcze myślenie dzieci i młodzieży, wspierając ich odwagę w samodzielnym dociekaniu ukrytych znaczeń i wyrażaniu własnych opinii. Istotną rolę pełnią tutaj również konstruowanie przystępnych dla ucznia narzędzi analizy i interpretacji tego, co nie jest wyrażone słowem, ale ukryte w palecie kolorów, niezrozumiałych form i kształtów, utajone w symbolach i znakach. A takim specyficznym językiem „mówią” do nas teksty ikoniczne.